Elhunyt Bunny Wailer, jamaicai reggaezenész

  • Narancs.hu/MTI
  • 2021. március 2.

Nekrológ

Bob Marley zenésztársa volt a legendás The Wailers együttesben.

Elhunyt Bunny Wailer híres jamaicai reggaezenész, a legendás The Wailers együttes utolsó, még élő tagja, Bob Marley zenésztársa.

Az énekes-dalszerző, ütőhangszeres zenész kedden halt meg hazája fővárosában, egy kingstoni kórházban, 73 évesen. Halálának okát a kulturális minisztérium nem közölte, de köztudott, hogy Wailer az utóbb három évben kétszer is szélütést szenvedett, és ennek nyomán többször került kórházba.

Az énekes, aki Neville Livingstone néven született, 1963-ban Bob Marleyval és Peter Tosh-sal, a reggae későbbi szupersztárjaival alapította a Bob Marley and The Wailers együttest, amely a Catch a Fire című albumával szerzett nemzetközi hírnevet. Marley és Livingstone (Wailer) gyerekkorától, még a kingstoni nyomornegyedből ismerte egymást, és rokoni kapcsolatba is kerültek egymással, mert Marley anyjának és Livingstone apjának született egy közös lánya.

Az együttes fontos szerepet játszott az új jamaicai zenei stílus, a reggae hazai és globális népszerűsítésében. Bunny Wailer azonban még 1973-ban, a nagy nemzetközi áttörés előtt kivált a bandából, mert úgy ítélte meg, hogy a szubkultúrához tartozó amerikai klubokban tervezett fellépések ellentétesek rasztafári hitével. Hosszú szólókarrierje során három Grammy-díjat gyűjtött be.

Andrew Holness jamaicai miniszterelnök Bunny Wailer halálát az ország és a reggae nagy veszteségének, a muzsikust a jamaicai zene "köztiszteletben álló rangidős államférfijának" nevezte. Olivia Grange kulturális miniszter azt hangsúlyozta, hogy "bár Wailerrel a legendás zenekar utolsó, még élő tagja távozott, mindaz, amit a jamaicai zene úttörőjeként és zászlóvivőjeként tett, tovább él".

Bár Wailer turnézott szerte a világban, a legjobban otthon, a jamaicai hegyek között érezte magát, ahol földműveléssel is foglalkozott, miközben dalokat és zenét vett fel lemezkiadója, a Solomonic számára.

Címlapkép forrása: Wikipédia

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.