Nekrológ

Fogás a reménytelenségen

Bertók László (1935–2020)

  • Bedecs László
  • 2020. november 1.

Nekrológ

Egynéhány irodalmi lap és intézmény már a decemberben esedékes születésnapjára készült, de az ünneplés helyett már csak a búcsúra és a méltó megemlékezésre lesz alkalom.

Bertók László egy somogyi faluban, Vésén, szegény parasztcsaládban nőtt fel. Csurgón érettségizett, Nagyatádon élt, majd 1965-ben került Pécsre, ahol nemcsak otthonra, állásra, hanem alkotótársakra és az ízlését, irodalmi gondolkodását, a későbbi szakmai kapcsolatait is meghatározó barátságokra talált. A város Weöres Sándorhoz és főleg Csorba Győzőhöz köthető modern irodalmi hagyományainak örököseként az intellektus, a türelem, az újragondolt klasszikus formák, valamint az egzisztenciális kétely költőjévé vált. A szövegépítés, a vágások, az elhallgatások, a kihagyások technikája, a bertóki rímtechnika és rímszótár, a nyelv töredékessé, hibássá tétele, a szavak elharapása aztán olyan utakat nyitott, amelyeken például a szintén pécsi kötődésű Parti Nagy Lajos is elindult.

A középiskolai irodalmi szakkörben írt, publikálatlan, legfeljebb zsengéknek nevezhető verseiért 1955-ben nyolc hónapra börtönbe zárták. A versekben a padláslesöprésekről, az állatok elhajtásáról és általában a falu kiszolgáltatottságáról, elszegényedéséről, az egyszerű, de tisztességes emberek megalázásáról beszélt. Valaki feljelentette, a fekete autó elvitte, elítélték. Egész életét meghatározta ez a traumatikus élmény, csoda, hogy nem vette el örökre a kedvét a költészettől. Bár azt megtanulta, hogy csakis személyes problémákról írjon, a közéletet, a politikai utalásokat messze kerülje el. És ezt be is tartotta, egészen a 2010-es évekig.

A pálya csúcsa a nyolcvanas és kilencvenes évek fordulóján született különleges, a saját szabályait követő szonettek idejére esett. Körülbelül háromszáz ide tartozó versről beszélhetünk, ezek java része a ma már klasszikusnak számító Három az ötödiken (1995) című kötetben olvasható. A népdal tömörítő, a ritmust mindig követő egyszerűsége és az önmarcangoló, állandóan kérdező, kételkedő, néha a megszólalást magát is óriási tehernek megélő attitűd a szigorúan csak két rímpárt végigfuttató szonettekben úgy tudott mélyen metafizikus lenni, hogy azt hihettük, a költő improvizál. Nemigen látni ilyesmit másnál. Később, már a kétezres években a haikuszerű, rímes „háromkákkal”, melyekből sok száz született, valami hasonlót teremtett, sok-sok játékkal, örömmel, sok keserűséggel, de filozofikummal is: „A másik ember / titkos kapcsolat a / reménytelennel.”

Nagyjából húsz éve jelent meg az életműben egy aztán mindent meghatározó téma: az öregedés és vele a betegség, azaz a test hanyatlása. Az első versek a meglepetésről szóltak, aztán ez döbbenetté, majd ijedtséggé alakult, amit az ösztönös tiltakozás követett, hogy legvégül a belátás hangjaira kerüljön a hangsúly, egyre több iróniával és humorral. A „sose halunk meg” lendületét fogta vissza az öregedés első tapasztalata, a „velem is megtörténhet” valósága váltotta ki a döbbenetet, az élet törvényszerűségeinek elfogadása pedig azt a belenyugvó beszédpozíciót szülte, ahonnan az utolsó hat–nyolc év verseit halljuk.

Utolsó éveiben, utolsó köteteiben Bertók a betegség költőjévé vált. Tabuk nélkül, rövid darabokban írt az öregedő, romló test kínjairól, az egyre számosabb nyavalyákról, a nem múló fájdalmakról, a szinte mindig kellemetlen, néha megalázó, néha komikus szituációkat szülő, egymást érő vizsgálatokról. De a betegség metaforáját a társadalom és a közélet állapotára is egyre gyakrabban alkalmazta, és az utolsó tíz–tizenöt évben már a politikát is érintik a versei: „Ígérték, rájuk szavaztál, hogy vigyék, / most meg tőled kérdezgetik, miképp.” (Szavaztál) Vagy: „Mennyit hazudnak, édes istenem, / és mindent azért, hogy neked jobb legyen.” (Édes) Egy szelíd, konzervatív, mindig visszafogott, mindig elegáns polgár szarkasztikus, találó megjegyzései mögött egy egész élet megpróbáltatásai és bölcsessége csillan meg, egyszerre szórakoztató, elgondolkoztató és elszomorító olvasni ezeket a szövegeit.

Az ő őszikék korszaka tehát nem nosztalgia, pláne nem könnyes búcsú volt, hanem afféle készülődés. Riport a halálba vezető útról. A metafizika mellett immár sok fizikával és biológiával. Szalmaszálra írt firkáknak nevezte a kétsoros, rímes verseit, a szövegek és önmaga jelentőségét is lefelé tolva, merthogy a szerénység és az állandó őrlődés, bizonytalanság személyiségének és költészetének alapkaraktere volt. Utolsó kötetét a nyáron, szerencsére, még lezárta, költői végrendeletként hamarosan olvasható is lesz. Benne efféle versekkel: „Azt hiszed, nyavalyog, pedig csak egy ember / próbál megbékélni a reménytelennel.”

Figyelmébe ajánljuk

A tudatlanság hatalma

  • - turcsányi -

A Leidseplein (Leiden tér) Amszterdam kitüntetett helye, valaha ide futott be a leideni út, ma turisták éjjel-nappali gyülekezőhelye, fények és nyüzsgés, a létező világok legjobbika, kábé száz méterre innen lőtték fejbe 2021 nyarán Peter R. de Vriest, az ország egyik vezető bűnügyi újságíróját, aki épp egy híres maffiaper koronatanújának volt a tanácsadója.

A levegőben

Magyarországon elképzelhetetlen a zsigeri gyűlölet, amely a francia rendőröket övezi különféle (elsősorban, de nem kizárólag) szélsőbaloldali eszmék hívei közt.

Úgyszólván páratlan

Mivel itthon a téma jószerivel a futottak még kategóriájába sem tartozik, megemlítenénk, hogy jövő vasárnap rendezik Romániában az államfőválasztás megismételt első fordulóját. (A második menet, már ha semmi nem jön közbe, május 18-án lesz.)

Elfogytak az ötletek

A miniszterelnök minden évben tiszteletét teszi a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara évindító konferenciáján – az idén ezt március 7-én tartották. A szokásos menetrend szerint a kamara elnöke, a gazdasági miniszter és a jegybank elnöke is szólnak a meghívottakhoz – s bár 2021 óta Matolcsy György már nem tűnt fel az emelvényen, Varga Mihály most igen.

Mindenki ellenzékben

Egy évvel az országgyűlési választások előtt a 15 éve kétharmados parlamenti többséggel kormányzó Fidesz kapkod, híres-hírhedt kommunikációja csak követni képes Magyar Péterét. A kormánypárt gyarapodó aljasságaival leginkább a már sokszor legyőzött parlamenti ellenzék foglalkozik.