Meghalt Szerecsendió, a világ legidősebb macskája

  • narancs.hu
  • 2017. szeptember 15.

Nekrológ

32 éves volt, szívelégtelenség végzett vele.

Harminckét évesen, szívelégtelenség következtében elhunyt a világ legidősebb macskája – számolt be róla pénteken a Metro brit online újság, amelynek cikkét az MTI szemlézi.

Eszerint amikor Szerecsendió (Nutmeg), a cirmos cica született, még Margaret Thatcher volt a kormányfő, és II. Erzsébet csak 30 éve ült a brit trónon. Gazdái, Liz és Ian Finlay szerint, akik 27 éven át viselték gondját, a macska hosszú életének az volt a titka, hogy

tonhallal, tejszínnel és sült csirkével kényeztették.

A macska állapota csak életének utolsó heteiben fordult rosszabbra, a fogai már elvástak és nehezen lélegzett. Finlay, a nyugdíjas pék szomorúan mondta el: hirtelen halála feleségével együtt mélyen megrázta, mivel „gyerekükként szerették”. A házaspár azt is mondta, hogy

nem lesz több macskájuk, mert annyira megviselte őket a cirmos halála

World’s oldest cat dies at the age of 32 (that’s 144 in cat years)

The world’s oldest cat has died at the age of 32 after dying as a result of heart failure. When Nutmeg the Tabby was born, Margaret Thatcher was still on…

Szerecsendió a házaspár korábbi, Fűszer névre hallgató cicájával vetődött el hozzájuk 1990-ben. Mikor kiderült, hogy kóbor állat, befogadták, és Fűszer halála után ő lett az egyetlen háziállatuk. Az állatorvos szerint ötéves volt, amikor hozzájuk került, tehát amikor augusztus végén elpusztult, 32 éves lehetett. A macskák általában 15 évig élnek, Szerecsendió tehát kivételesen magas kort ért meg, a Guinness-rekordok könyve szerint ugyanis egy 30 évesen, májusban elhunyt texasi sziámi macska volt a világ legöregebb cicája.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.