Meghalt Ulay, Marina Abramović egykori szerelme és művésztársa

  • narancs.hu
  • 2020. március 2.

Nekrológ

A performanszművészet kivételes alakja 76 éves volt.

76 éves korában, hétfőn Ljubljanában meghalt Frank Uwe Laysiepen – művésznevén Ulay – írja a The Art Newspaper.

A performanszművész leginkább Marina Abramovićcsal közös előadásairól volt ismert. Hosszú éveken át a világ leghíresebb művészpárjaként tartotta őket számon a világ. Számos rendkívüli performansz fűződik nevükhöz, ilyen monumentális alkotás volt az is, mellyel szimbolikusan is  véget vetettek kapcsolatunknak: a Kínai Nagy Fal két végéről indultak el egymás felé, kilencven nap alatt 2500 km-t gyalogoltak némán, míg középen összetalálkoztak, hogy utoljára megöleljék egymást.

Szintén emlékezetes momentum volt Rest Energy című performanszuk,  amikor Ulay egy nyílvesszőt szegezett Abramovic szívének; nem sok kellett volna, hogy a megfeszített íjból kilőjön a nyíl, és a szívébe találjon. Érdemes az életünket áldozni a művészetért? – kérdeztük erről 2017-es interjúnkban Abramovićot.

„Igen, érdemes. A művészet ér annyit, hogy azért akár az életünket is feláldozzuk. Ha bármit komolyan vesz és komolyan csinál az ember, a művészetet vagy bármi mást, azt csak­is egyféleképpen érdemes csinálni: el kell menni a falig. Olyan sokszor kihívtam már a sorsot magam ellen, és látja, nemcsak hogy életben vagyok, de élek és virulok.” – válaszolta.

2010-ben Abramović meghívta Ulayt a „Művész jelen van” bemutatójára, így hosszú szünet után újra találkoztak. A művésznő egy széken ült minden nap nyolc órán keresztül, és a vele szemben ötpercenként leülő emberek szemébe nézett. Bár Ulayt Abramović hívta meg, elmondása szerint mégis váratlanul érte, hogy megjelent. Percekig néztek egymás szemébe szótlanul, majd mindketten elkezdtek könnyezni és megfogták egymás kezét. A Youtube-ra felkerült videót több mint 14 millióan nézték meg pár nap alatt, és a megható jelenet mindkettőjüket világhírűvé tette a mainstream közönség számára is.

A kapcsolat végül csúnya véget ért, 2015-ben Ulay beperelte Abramovićot közösen létrehozott műveik jogdíjának neki járó részét követelve. A bíróság meg is ítélt neki 250 ezer euró jogdíjat és a 23 ezer eurónyi perköltséget.

Abramović Instagram-posztjában így búcsúzik egykori társától: "Hatalmas szomorúsággal vettem tudomásul, hogy barátom és korábbi partnerem, Ulay ma meghalt. Kivételes művész és emberi lény volt, aki rettenetesen fog hiányozni. Az egyetlen, ami megnyugtat ma, a tudat, hogy öröksége és művészete örökké tovább él majd."

It is with great sadness I learned about my friend and former partner Ulay's death today. He was an exceptional artist and human being, who will be deeply missed. On this day, it is comforting to know that his art and legacy will live on forever.⠀ ⠀ - Marina Abramovic

33.4k Likes, 1,405 Comments - Marina Abramovic Institute (@abramovicinstitute) on Instagram: "It is with great sadness I learned about my friend and former partner Ulay's death today. He was an..."

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.