End FGM 2

Fölösleges gátmetszések Magyarországon

  • Spronz Júlia
  • 2012. március 5.

Női jogi egyenlítő

Hogy a fölösleges gátmetszés a nők elleni erőszak egy formája, mi sem mutatja jobban, mint hogy sok nő nemi erőszakként éli meg. A beavatkozást kísérő testi-lelki tünetek is hasonlóak: poszttraumás stresszbetegség, a szexuális élet zavarai, önértékelési problémák. Gyakran a szakemberek e tüneteket tévesen szülés utáni depresszióként, baby blues-ként diagnosztizálják, amivel elmossák a tényleges okot (és felelősséget), s meggátolják a hatékony kezelést.

Előző bejegyzésünkben írtunk a női nemiszerv-csonkítás (female genital mutilation, FGM) gyakorlatáról a nagyvilágban. Az FGM azonban nem csak távoli országokra jellemző barbár szokás, van ám neki magyar megfelelője is: indokolatlan gátmetszésnek hívják. Igaz, ami a kétféle beavatkozás körülményeit és eredményét illeti, talán túlzásnak tűnik a párhuzam. A cél és az eszköz tekintetében azonban egyértelmű a hasonlóság: a nők szexualitása feletti kontroll, a patriarchátus fenntartása.

Számok

Ma Magyarországon az utolsó nyilvánosságra hozott statisztikai adat szerint (2006) 71% volt a szülésnél végzett gátmetszés aránya, első szülés esetén pedig 90%! Még az ország egyik leghaladóbb szellemiségű kórházában is 10-ből 4-szer végzik el ezt a szükségtelen orvosi beavatkozást. Kirívó ez az arány az ENSZ Egészségügyi Világszervezete (WHO) által elfogadhatónak tartott 2–20%-hoz képest.

Igazolás

Hazánkban még mindig egy olyan káros és jobbára fölösleges szülés körüli beavatkozással teszik pokollá a nők életét, melynek szükségességét semmilyen tudományos érv nem támasztja alá. Sőt, a gátmetszés igazolásául szolgáló orvosi érveket – jobb, mint a spontán gátrepedés, csökkenti az inkontinencia kialakulásának esélyét, és megelőzi a hüvelyfalizomzat ellazulása miatt fellépő szexuális problémákat – közel harminc éve tudományos igényességgel megcáfolták. A mai magyar szülészeti eljárásban nem is annyira a prevenció indokolja, mint inkább a szülés vezetése során alkalmazott elavult és káros kórházi gyakorlat maga idézi elő a gátmetszés szükségességét. Ezek mindegyikét – a kőmetsző pozíció alkalmazását a kitolás alatt, a vezényszóra nyomatást és a méhre gyakorolt hosszas és erőteljes nyomást – a WHO a megszüntetendő eljárások közé sorolja.

Haszna

Ezeknek a magyar protokollban még mindig bevett eljárásoknak a kiiktatásával elkerülhetővé válna a fölösleges gátmetszés is. Ennek ugyanis haszna nincs, de fájdalmas, gyógyulása hosszadalmas, és – más erőszakos szülésvezetési eljárással együtt – traumatikus élménnyé változtatja a szülést a nők számára. Illetve fogalmazzunk pontosabban: a szülő nő számára nincs haszna, van viszont a nőgyógyász doktorok számára. A konkrét haszon: fenntartani a medikalizált szülésvezetési gyakorlatot, vagyis egy szülés elengedhetetlen résztvevőjeként, sőt vezetőjeként konzerválni az orvost, ami nőgyógyászok ezreinek nyújt kitűnő státuszt és megélhetést. Európa nagy részén és Észak-Amerikában a szülések kísérése bábák, szülésznők territóriuma. E gyakorlat adaptálására egyébként Magyarországot is kötelezi a 2005/36. EK-irányelv – ez idáig eredménytelenül. A társadalmi szintű haszon pedig pontosan ugyanaz, mint a „klasszikus” FGM esetében: bebetonozza a patriarchális nemi szerepeket, biztosítja a nők alávetettségét a férfiakkal szemben, kontrollt gyakorol a nők szexualitása felett, férfikézben tartja a legősibb női területet.

Eredménye

Hogy a fölösleges gátmetszés a nők elleni erőszak egy formája, mi sem mutatja jobban, mint hogy sok nő nemi erőszakként éli meg. A beavatkozást kísérő testi-lelki tünetek is hasonlóak: poszttraumás stresszbetegség, a szexuális élet zavarai, önértékelési problémák. Gyakran a szakemberek e tüneteket tévesen szülés utáni depresszióként, baby blues-ként diagnosztizálják, amivel elmossák a tényleges okot (és felelősséget), s meggátolják a hatékony kezelést.

A rutinszerű gátmetszés elsődleges akadálya annak, hogy háborítatlan szülések váltsák fel a medikalizált szülészeti gyakorlatot, hogy a nők visszaszerezzék a szülést mint saját territóriumukat a férfiaktól, végső soron annak, hogy a szülés jó élmény legyen a nők számára. Márpedig ez elengedhetetlen feltétele annak, hogy több gyerek szülessen, ami nemzetstratégiai cél is.

A rutinszerű gátmetszések megszüntetése mindannyiunk közös érdeke.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit.