Két konkrét gyakorlati ellenvetést fogalmaz meg a szerző, amivel alá kívánja támasztani a helyzet súlyosságát. Önmagában alkotmányellenesnek tekinti, hogy "a választásra jogosultak száma", amely alapján meg kell(ene) húzni a választókerületi határokat, csak a választás előtti időszakban, a regisztráció eredményeként derül ki, amikor a törvény már nem módosítható. Csakhogy választásra minden nagykorú állampolgár jogosult, az más kérdés, hogy él-e ezzel a jogával. A regisztráció e jog gyakorlásának első lépése lesz a Fidesz szándékai szerint,saját jogszabályaikkal tehát összhangban. Szintén sántikálónak érzem azt az érvet, hogy a regisztrációhoz esetleg utazni kell. A választójog gyakorlása nem feltétel nélkül illet meg senkit sem, vannak bizonyos technikai korlátai, nyilván magáért a választásért is sokan szoktak autóba vagy buszra pattanni, a kérdés itt csupán az arányosság lehet (mennyire messze kell utazni).
Viszont vannak sokkal súlyosabb gondok, hiszen a szabályozás:
- formailag is hibás (ilyen súlyú és jellegű módosításnál nem kerülhető meg a szakmai és politikai egyeztetés egy demokráciában), és már pusztán ezért antidemokratikus;
- tartalmilag is hibás, hiszen alapjog szűkítéséről van szó, mégpedig indoklás nélkül. Az "indokolatlan" eljárás más szóval önkényes, mert az egy párt önkényes politikai érdekeit szolgálja. Egy alkotmányos alapjog önkényes szűkítése pedig önmagában ellentétes a jog ethoszával, a jogállammal, ezért alkotmányellenes.
Üdv,
Zilahi László (Bp.)