Olvasói levél

"Az állításom nagyon igaz"

Magyar Narancs, 2012. augusztus 23.

  • 2012. október 6.

Olvasói levelek

Nem tartalmaz még latens módon sem antiszemitának minősíthető elemeket Romsics Ignác egyetlen írása, előadása sem, legalábbis a közbeszéd szintjén. De megértem Gerő András éles kritikáját. Egy Európa-szerte ismert és elismert tudós-történésztől elvárható, hogy ne csak a közbeszéd szintjén kerülje az antiszemitizmust.

A saját szakmai hitele miatt, és mert Romsics az olvasói és a hallgatói számára példa és etalon. Ezért az ő szintje az antiszemitizmusról megnyilatkozásokban nem a közbeszéd, hanem a nagyon karakteres véleményformáló szintje. Romsics véleménye nem egy a sok közül, az ő véleménye meghatározó.

Gerő joggal sérelmezi a zsidósággal kapcsolatos tények és fogalmak relativizálását. Nem elfogadható a zsidósághoz való viszony relativizálása a holokauszt után. Ha a fizikában elfogadjuk az abszolút értékeket, a mínusz 273 Celsiusnak megfelelő 0 Kelvint, azt tehát, hogy ennél nem létezhet hidegebb hőmérséklet, akkor kell, hogy létezzenek ilyen fix pontok a történettudományban is. Gerő nem mondja ki, de ezeket a fix pontokat keresi, és ezt kéri számon Romsicson. Szerinte ahogyan a 0 Kelvin nem vita tárgya, a holokauszt és a zsidósággal kapcsolatos kérdések sem lehetnek azok. Igaza van, jogos a számonkérés. A számonkérések elmaradása vezetett a kettős beszédhez, így alakulhatott ki a diktatúrák ekvivalenciáját hirdető hamis és történelmietlen állítás, miszerint a náci és a bolsevik diktatúra ugyanaz volt, csak az egyik vörösben, a másik barnában. Ami egyébként nem más, mint keresztény-konzervatív politikusok szerecsenmosdatása, vagy inkább annak szerencsétlen és hazug kísérlete. Néhány esztendeje volt szerencsém állítani - elismerve és megvetve mindkét rendszer embertelenségét -, hogy a nácizmus és a kommunizmus közé nem lehet egyenlőség jelet tenni, sőt rendkívül ízléstelen ennek a kísérlete is. A magát jobboldalinak minősítő sajtó azonnal zsidóbérencnek titulált.

Egyenlőségjelet pedig azért nem lehet tenni a két típusú diktatúra közé, mert az egyik, a náci főbűne a genocídium volt, az, hogy embereket a születés, a származás okán semmisítettek meg. Amíg ember él a földön, ez az, amit nem szabad relativizálni, és amire nem szabad keresni a mentségeket és kibúvókat. A cigányságot napjainkban érő társadalmi attrocitások - amiknek súlyos része a cinkos hallgatás - gondolati kiváltói ugyanazok, amik a zsidótörvények elfogadásához, majd a holokauszthoz, a genocídiumhoz vezettek.

Ezért van igaza Gerő Andrásnak, ezért kellenek a fix pontok a történelemben is. Hogy a borzalom ne ismétlődjék, hogy a bűnt ne kövessük el még egyszer.

John Lukacs írja az Isten velem című könyvében: a történelem sajátos tudomány. Nincs saját nyelve, nincsenek szakkifejezései, nincsenek szakzsargonjai, amiket csak a történészek használnak és értenek. A beszélt nyelv egyben a történelem "szaknyelve" is. De annak, aki történészként a beszélt nyelvet alkalmazza leírásaiban, nagyon pontosan, a lehető legegzaktabb módon kell tennie. A slendrián, elnagyolt beszéd slendrián gondolatokat továbbít. A nem egzakt, többféleképpen értelmezhető mondatok azt teszik lehetővé, hogy aki továbbítja, interpretálja őket, kedve szerint a saját ideológiai vagy politikai érdekébe állítsa azokat. A feszes, pontos beszéd ennek a lehetőségét erősen szűkíti, majdhogynem kizárja.

Nem vagyok történész, de ez a vita csak látszólag történészi belvita. Ez a vita a jövőnkről szól, arról, hogy tanultunk-e hibáinkból és bűneinkből. Elkerüljük-e vagy megismételjük azokat. A történészek, ha másban nem is, ebben legalább értsenek egyet. Hogy elkerülhessük!

Herényi Károly

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."