Olvasói levél

Az elveszett Corpus Hungaricus üldözői

Magyar Narancs, 2012. június 21.

  • 2012. július 28.

Olvasói levelek

Tisztelt Szerkesztőség!

A MaNcs legutóbbi számában volt kollégám, Bretter Zoltán publicisztikájában sok mindent tulajdonít nekem, amiről eddig nem tudtam: kócsagtollas kalapot, pajzán büszkeséget, sőt még a közigazgatás uralmi modelljének kiépítését is. Nyilván autista elmélkedéseim - amellyel szintén kedvesen megajándékozott - akadályoztak meg benne, hogy magam is észrevegyem, mennyi minden ostobaságért vagyok felelős. Lelke rajta, mit ír, egészen biztos, hogy nem a sértettség vezette zamatos megfontolásait, amelynek csak latinból kanyarított címe botlott meg a nyelvtan földhözragadt szabályain. A címbeli kifejezés ugyanis helyesen Corpus HungaricUM lenne - bármit akart is ezzel mondani a szerző -, mivel a corpus (-oris) semlegesnemű szó, így a jelzőül választott melléknév nemben, számban és esetben megegyezik azzal a főnévvel, amelyikre vonatkozik.

Rövid válaszom szíves közzétételét kérve lapjuk következő számában, maradok továbbra is kíváncsi olvasójuk,

Hatos Pál

Balassi Intézet

*

A Corpus Hungaricus latinul helyesen valóban Corpus Hungaricum. A latinul tudóktól elnézést kérek. Csak jelzem, hogy a kifejezéssel nem a latin nyelv szabályait kívántam megsérteni, hanem egy áthallásos szójátékkal éltem: a Homo Hungaricusra utaltam (legutóbb a Libération vette észre a homo hungaricus kialakításának szándékát a felsőoktatásban: http://www.liberation.fr/monde/2012/06/06/reforme-universitaire-les-etudiants-hongrois-visent-d-autres-horizons_824173), melynek kitenyésztése érdekében a Fidesz-kormányzat kísérletet kísérletre halmoz, teljes gőzzel üzemelteti a morális törvényhozást. Ugyanakkor meg akartam őrizni a corpus szó gazdag jelentésárnyalatát. De akinek mindez túlzó okoskodás, kérem olvassa Corpus Hungaricumnak a kifejezést. Nekem így is megfelel, ugyanis bensőséges kapcsolatot vélek fölfedezni a Homo Novus/Hungaricus és a Corpus Hungaricum között. Mióta cikkemet megírtam, sok minden történt a Magyar Kulturális Kánon és az Új Magyar Ember létrehozása terén (Nyirő, Wass, Prohászka, Horthy, szobrok, NAT). Véleményem, még inkább reményem azonban nem változott a tekintetben, hogy ez a "kulturális forradalom", a forradalom nélküliek forradalma, sikertelenségre van ítélve.

Dr. Hatos Pál egyebekben pedig nem reagál írásomra, s voltaképpen kedves válasza végtelenül boldoggá tesz: örülök, hogy felhívhattam volt kollégám figyelmét arra, hogy jó szándékú tevékenysége milyen történelmi folyamatokba illeszkedik. Mint a proletariátus egykoron: teszi, de nem tudja. Most már tudja.

Bretter Zoltán

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.