Ókovács Szilveszter reagál

  • Ókovács Szilveszter
  • 2012. július 31.

Olvasói levelek

Ahol most jársz, nem jártál még soha*

Köszönöm Vári Györgynek, hogy a mértéktartó és higgadt újságírás jegyében nem ment annál tovább, mint hogy szerinte én fenyegetőző, törtető, rátermettség, koncepció és ész nélküli, fecsegő, bájgúnár, frusztrált, agresszív, perverz, basáskodó akarnok, jelentéktelen médiabohóc, kíméletlen zsarnokocska, pitiáner bosszúálló, undok játszótéri kötekedő, ötlettelen, értetlen, no és persze tehetetlen volnék, aki leszámol, megfegyelmez, valamint ki- és betilt.

Köszönöm, hogy operaházi munkámról szóló cikkét nem engedte zavartatni tényektől (mikor volt, és mióta nincs Operabál; az MTVA akart-e forgatni interjút; megfúrhattam-e elődömet, ha írásbeli nyilatkozatban támogattam, és hónapokkal később kerültem képbe; van-e attól még szakmai koncepcióm, ha ő esetleg nem volt rá kíváncsi stb.).

Köszönöm, hogy hipnózis nélkül is tudomást szerezhettem arról a titkos vágyamról, hogy a Duna Tv helyett csillogóbb (értsd: operai) székem legyen – sok pénzbe került volna, míg ezt magamból kianalizáltatom.

Az is a szerző javára szól, hogy a műfaj ismeretébe nem ásta bele nyakig magát, hisz akkor nem forgathatná ily gondtalanul a tőrt: szégyen, nem szégyen, nekem négy zenei diploma, húsz év zenetanulás és -tanítás, négy korábbi operaházi igazgatói esztendő és mintegy nyolcszáz zenekritika után is van mit tanulnom Vári úrtól.

Köszönöm, hogy összegző cikkében nem terhelte az Olvasót holmi operaházi nézőcsúccsal, a bérleteladás rekordjával, az új szezon 500 rendezvényével, az esti gázsik európai irányú elmozdulásával vagy vadonatúj művészeti díjainkkal, Hunyadi-lemezfelvételünkkel, hisz nem ez a lényeg, dehogy.

Azt is tőle leshetem el, milyen a zsigermentes újságírói megközelítés, amely nem bulvártempóként, hanem a demokrácia diadalaként éli meg, ha egy intézmény dolgozója sajtókampányt folytat a cég ellen, ahonnan fizetik – ebből tudom, hogy Vári úr is kész a Mancs ellen óriásplakátokon kikelni, csak még – nyilván – nem volt rá oka.

Továbbá köszönöm, hogy régebben – néha – szellemesnek látott. Én is jót nevettem cikkének vicces címén, A viperaház fantomján, ez felülmúlhatatlan, annyira egyedi és végiggondolt, még ha a kollégáim egyetemleges lemérgeskígyózását visszautasítani is vagyok kénytelen. (A címet a szerkesztő adta – a szerk.)

Megtanultam hát a rendet, a stílust, és hogy hol a helyem a világban. Nem baj, ha az Opera lesz az a hely? És nem bánják, ha kérem: írják már lapjukban, ahogy kell, újra tulajdonnévnek a magyar kultúra legnagyobb intézményét? Ne nemecsekezzék miattam. Vári úron kívül sokaknak fontos ez a hely – és még ő is bejöhetne egyszer.

ókovács szilveszter (sic!)

kormánybiztos

Magyar Állami Operaház

(*: részlet az Operaház fantomjából)

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.

Tíz vállalás

Bevált recept az ifjúsági regényekben, hogy a szerző a gyerekközösség fejlődésén keresztül fejti ki mondanivalóját. A nyári szünidőre a falusi nagymamához kitelepített nagyvárosi rosszcsontoknak az új környezetben kell rádöbbenniük arra, hogy vannak magasztosabb cselekedetek is a szomszéd bosszantásánál vagy az énekesmadár lecsúzlizásánál. Lehet tűzifát aprítani, visszavinni az üres üvegeket, és megmenteni a kocsiból kidobott kutyakölyköt. Ha mindez közösségben történik, még jobb.