Olvasói levél

Bloomozzék száz Bloom!

  • 2012. augusztus 14.

Olvasói levelek

Elolvastam Bozai Ágota vitaindítóját (ami zárlatnak is megfelel) és a folytatást, Barkóczi András válaszát (ami zárlatnak is megfelel), két elfogultság; mindkettőt szépnek találom.

Bloomozzék száz Bloom!

Magyar Narancs, július 5.

Egy Bloom mind fölött

Magyar Narancs, július 26.

Elolvastam Bozai Ágota vitaindítóját (ami zárlatnak is megfelel) és a folytatást, Barkóczi András válaszát (ami zárlatnak is megfelel), két elfogultság; mindkettőt szépnek találom. Magamat elfogulatlannak nem merném nevezni, mindenesetre tény, hogy sem Joyce-fordító, sem az Ulysses szerkesztője nem vagyok. "Külsős vélemény" - jelen esetben -, ez lennék én.Úgy vélem, az Ulysses új magyar fordításának megjelenésével "valami történt". Egyrészt - mert ezt se hagyjuk említés nélkül - elkészült az egyik legszebb "könyvtárgy", amit az elmúlt pár évtizedben magyar szem láthatott. Másrészt nem jellemző nálunk a közös (fordítói) munka (a "nem-megosztottság"), az olyan pedig végképp nem, amelyik egy már meglévő szöveget dolgoz át. Harmadrészt ritka a teatralitástól és álszentségtől mentes háttérbe húzódás, az előd, a pioneer (Szentkuthy Miklós) érdemeinek hangsúlyozása.

Amely előd - számomra legalábbis - egészen eddig a befogadás gátja is volt egyúttal. Az örökké változó Joyce, aki egészen eltérő módon szólal meg az A Portrait of the Artist as a Young Manben, a Dublinersben vagy a verseiben (stb., stb.), az Ulyssesszel egyszerűen nem tudott - számomra - megszólalni magyarul Szentkuthy fordításában. És angol szak ide vagy oda, meghaladta (és meghaladja) a nyelvtudásomat, hogy eredetiben élvezhessem a művet. Négyszer futottam neki az Ulyssesnek tizennyolc éves korom óta. Érzékeltem Szentkuthyt, éreztem a bravúrt, a szöveg mégsem működött.

Most pedig működik. Ez a "működés" hangsúlyozottan nem jöhetett volna létre Szentkuthy nélkül, de ő maga egyedül nem tudta létrehozni. Korokon, halálon és életen átívelő csapatmunka az "új" Ulysses. Nekem jobb olvasni például azt, hogy "Eridj azonnal az iskoládba és hozz nekünk egy kis pénzt" annál, hogy "Eridj azonnal a pedagőzös péterfillérekért". Találóbbnak és elegánsabbnak érzem a versbetétek fordítását is. Az új fordításban, például: "Aki nem hiszi el isteni lényegem, / Vízből lett potyabort nem ihat sohasem. / Érje be azzal, mit akkor teszek, / Ha borból csinálok újra vizet." Szentkuthynál, ugyanez: "Ki nem hiszi, hogy volnék Jehova, / Potyaborra nem jöhet sehova. / Kánai menyegzőn vedelhet vizet, / az első csodára Aquinó ráfizet." Szentkuthy alapszövegére sok esetben volt jellemző a túlírtság, a maché, valamint egyfajta - szerintem kínos - túlhabzó jópofáskodás. Joyce pedig sokféle, de biztosan nem jópofáskodó. Szentkuthy gyakorlatilag kódot írt (zseniális kódot), nem pedig magyar szöveget.

Olvasóként sem vagyok híve a Bozai által felvázolt "olvasó és értő elitnek", az olvashatóság hanyag megvetőinek, akik jól elbogarásznak, és láthatóan magát a bogarászást, a "kiválasztottságot" élvezik a szöveg és a mű helyett, és konkrét szavakban, jelzőkben, határozókban keresik a költészetet, nem pedig egy bekezdésben, fejezetben vagy a regény egészében; és bogarásznak tovább, a beavatottak élvezetével, megmosolyogván (titokban vagy éppen nyíltan) azokat, akik ebből az egészből semmit sem értenek. Az Ulysses új fordításának éppen az a(z egyik) tétje, hogy ezt a "kiválasztottságot" eltüntesse, pontosabban: újrapozicionálja; megtartsa, de másképpen, mint eddig. Hogy a hamis, szövegszintű titkolózásból termékeny titokzatosságot teremtsen.

Az egyetlen szavam - olvasóként - az Ulysses új fordítása kapcsán a köszöneté. Ettől függetlenül, természetesen, nem spórolható meg a fordítással kapcsolatos - termékeny - vita (lásd Facebook). De az már egy másik (sokkal élvezetesebb) történet. Jelen állás szerint ez egy klasszikus nyer-nyer szituáció. Szentkuthy személye és képességei fényt kaptak. Joyce regénye pedig magyarul is elnyerte a méltóságát. Az olvasók olvashatnak. A szakértők, a fordítók vitázhatnak.

Végezetül kénytelen vagyok megjegyezni, hogy a stílus, amelyben Bozai Ágota cikke íródott, véleményem szerint egyfelől nem méltó a témához; másfelől - figyelembe véve a tényt, hogy a Finnegans Wake jövendőbeli fordítója a szerző - egyenesen aggasztó.

Babiczky Tibor

Figyelmébe ajánljuk

Mi az üzenete a Hadházy Ákos és Perintfalvi Rita elleni támadásoknak?

Bő húsz éve elvetett mag szökkent szárba azzal, hogy egy önjelölt magyar cowboy egyszer csak úgy döntsön: erővel kell megvédenie gazdáját a betolakodótól – ha jóindulatúan szemléljük a Hadházy Ákossal történteket. Ennél valószínűleg egyszerűbb a Perintfalvi Ritával szembeni elképesztően alpári hadjárat: nem könnyű érveket hozni amellett, hogy ez valaminő egyéni ötlet szüleménye.

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.