Olvasói levél

Költők társasága

Magyar Narancs, 2012. március 8.

  • 2012. április 29.

Olvasói levelek

Testközelben, szereplőként vettem részt a nyugat-európai minták szerinti közjogi gazdasági kamarák 1992-ben indult létrehozásában, működésük és törvényszerű hanyatlásuk első évtizedében. Ma is híve vagyok a kamaráknak.

Állítom, hogy a piacgazdaság egyik legfontosabb, leghasznosabb, a gazdasági élet valós szereplőinek önigazgató, a gazdasági élet tisztaságát, a minőség és a fogyasztók érdekeit is szem előtt tartó intézményéről van szó, amely egyúttal a "fék és ellensúly" szerepét is betölt(het)i a gazdasági kormányzás önkényével, a vállalkozások általános érdekeit sértő vagy korlátozó intézkedéseivel szemben. A fejlett gazdaságokban ez a szerepe, így működik függetlenül attól, hogy tagsága kötelező, vagy sem.

Az 1994-ben létrehozott, hármas struktúrájú (ipari-kereskedelmi, kézműves és agrárkamarák) rendszer kötelező tagsága a köztestületekről szóló, a Ptk.-ban szabályozott előírásokon alapult. Nem véletlen, hogy az Alkotmánybíróság a kötelező tagság (no meg a kötelező közadók módjára behajtható tagdíj) ellen fellépő keresetekkel szemben 1997-ben elvi éllel mondta ki, hogy a kötelező tagság nem alkotmányellenes, a kamarák közfeladatainak ellátásához szükséges feltételek szabják meg azt, hogy ezek önkéntes vagy kötelező tagsági keretek között valósíthatók meg.

A gazdasági kormányzás az európai jogintézmények hazai átvételének euforikus időszakában olyan különleges szerepet szánt a kamaráknak, amely szinte az első pillanattól kezdve illúzió volt. Önigazgatás, önszabályozás, állami közfeladatok leadása, az általános gazdasági érdekek feltárása és ütköztetése, szemben a gyakran valós gazdasági potenciál nélküli vagy szűk érdekcsoportok érdekeit manifesztáló gazdasági érdekképviseletekkel vívott küzdelmében. A gazdaságba történő túlzott kormányzati beavatkozással szembeni fellépés lehetőségét az akkori (1990-94 közötti) ellenzék is felismerte, és a kamarai törvényt 1994. április 2-án az Országgyűlés szinte konszenzussal fogadta el. A parlament gazdasági bizottságában például az SZDSZ-es Tardos Márton, a fideszes Kósa Lajos, az MSZP-s Pál László egyaránt híve volt a kötelező tagságnak. Persze az agrárkamarák léte már akkor is ütközőpont volt, mivel a kisgazdák a mezőgazdasági termelőszövetkezeteket a vagyonnevesítés és a kiválás révén ügyesen privatizáló, volt pártállami vezetői elit várható kamarai túlsúlya miatt - ami egyébként be is következett - próbálták elutálni. (Ez már előrevetítette Torgyánék későbbi, az 1998-as koalíciós kormányzás idején újból fellángoló, kamaraellenes ténykedését, amit az akkor még kamarapárti Fidesz egyfajta koalíciós alkuként fogadott be.)

A létrejött kamarákat egyébként a gazdasági válsággal küszködő Horn-kormány sem kedvelte, jóllehet az 1994-es kamarai választások során a vezetésbe nagy számmal kerültek be az MSZP holdudvarába tartozó cégtulajdonosok, menedzserek. (Ez ugyancsak egyik oka lett a Fidesz kamarákkal szembeni pálfordulásának, amely az ipari szövetkezeti érdekképviseletet elnöklő Sümeghy Csaba kormánybiztos intézményromboló munkájában csúcsosodott ki.) Hornék még 1994-ben, az ún. Békesi-csomag keretében, hónapokkal a kamarai törvény elfogadása után korlátozták a korábbi törvény által a létrehozáshoz a kormány részéről biztosítandó szervezeti-pénzügyi kereteket, és ezért a szolgáltatások nélküli, de 1995. január 1-jétől egyfajta sarcként bevezetett kötelező tagdíj miatt szinte azonnal szembefordították a kis- és középvállalkozók tömegeit az éppen csak megalakult, létjogosultságukat még igazolni képtelen kamarákkal.

Kérdés, hogy az Orbán-rendszer centrális erőterében a nyugati mintájú kamarákra szükség van-e? Aligha bízom ebben. Valószínűbb, hogy amennyiben a MaNcs cikkében egyesek által sugallt kötelező tagság majdan létre is jönne, ez nem töltheti be a kamaráktól elvárt, a gazdasági törvényalkotás és kormányzás ellensúlyának szerepét, nem kontrollálhat, nem jelentheti a piacgazdaság összes szereplőit egyaránt érintő érdekek artikulálását, az állami intézkedések (például pályázatok, EU-s támogatások elosztásának) transzparenciáját. Csak egy lehet az állam által irányított gazdaság transzmissziós mechanizmusában.

A nyugati világban a gazdasági kamarák szerepe és súlya - eltérő szervezeti formák között is - jelentős, a kormányzatok részéről megkerülhetetlen. Az angolszász kamarák nem ismerik a kötelező tagságot, míg Németországban, Ausztriában, Olaszországban vagy Hollandiában ez így működik. A kamaráknak hosszú évtizedek alatt kialakult feladataik, szilárd jogosítványaik és ezek révén tekintélyük van. A tisztességes üzleti magatartás szabályait a kamarák az állami jogi procedúrák igénybevételénél hatékonyabban és gyorsabban tudják szolgálni. A gazdasági élet szereplőinek teljes körére kiterjedő nyilvántartások az üzletkötések biztonságát jól szolgálják, a szerződéses fegyelmet erősítik. Van olyan ország, ahol a cégnyilvántartás nem az állam monopóliuma, hanem kamarai feladat, és ennek révén a statikus gazdasági adatok mellett a gazdasági élet változó, dinamikus adatai is segítik a piacgazdaság résztvevőinek tisztánlátását. Fontos gazdasági törvényeket a kamarák véleménye nélkül nem lehet hozni, és ez a vélemény több mint formalitás, még akkor is, ha nincs jogszabályban kikötött egyetértési joguk a kamaráknak. A pályázatok elkészítését nemcsak támogatják, de azok elbírálásában - országonként ugyan eltérő súllyal - a szavuk gyakorta döntő. Szakképzés, nemzetközi gazdasági kapcsolatok szervezése, kiállítások, választott bíráskodás, fogyasztóvédelem, a közbeszerzések tisztaságának ellenőrzése mind olyan feladat, amelyet a gazdasági élet valamennyi szereplője részére, azok gazdasági erejétől, nagyságrendjétől függetlenül nyújtanak, de a kis- és középvállalkozások egész tevékenységükben privilegizáltak.

A kamarák a magyar jog szerint is köztestületek, közfeladatokat látnak el, akár az állam és az önkormányzatok helyett. Rövid ideig ez nálunk is működött , bár hatékonyságát az állami fékek és a belső harcok miatt (agrárkamarák vs. ipari és kereskedelmi kamarák tagsági köre, a gazdasági kamarai és a szakmai kamarai tagság kollíziója stb.) akkor nem tudták igazolni. Kár volt azonban egy-két év után szétverni, újraállamosítani.

Minden azon áll vagy bukik, hogy az állam hajlandó-e a kamaráknak valódi közfeladatokat és az ehhez szükséges jogosítványokat adni, vagy pusztán a hatalomgyakorlás egyik kinyújtott karjának, eszközének tekinti-e őket. A kötelező regisztráció egy feladatmegosztás valós kormányzati szándéka esetén is csak kiindulópont. Ilyen szándék hiányában azonban nem több, mint újabb, a vállalkozókat sújtó teher.

Dr. Révész Péter

ny. jogász, a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara volt főtitkára

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.