Olvasói levelek 2024/43.

Évtizedes mulasztások ára

  • Narancs
  • 2024. október 23.

Olvasói levelek

Magyar Narancs, 2024. szeptember 19.

Kórházat a beteghez – beteget a kórházhoz

 

 

Béres Máté a váci kórház példáján tartalmas cikkben foglalkozott a hazai kórházüggyel, amihez érdemes néhány kiegészítést fűzni. A fővárosi kórházi épületek többsége száz évnél idősebb. Tervezésük, építésük idején más volt a betegellátás technológiája és logisztikája, ezért ilyen tekintetben ma már egyáltalán nem felelnek meg az elvárásoknak. Az anyagmozgatás mennyisége az egyszer használatos eszközök megjelenésével, a gyógyszerelés módjának megújulásával változott. Az egyszer használatos eszközöknek nagy térfogatú, gépi kiszolgálású raktár kellene, ez a sok épületből, néha sok telephelyből összeálló (pavilon rendszerű) kórházakban nem megoldható. Hasonlóképpen új épületgépészetet igényelne a megnőtt mennyiségű (szelektív) szemét- és szennyeskezelés. A gyógyszerosztást napjainkban lehetne betegenként és bevételi időpontonként egyedileg csomagolva és csőpostán a betegosztályokra juttatva végezni (unit-dose), ami a pavilonos környezetben és a kellő informatikai rendszerek hiányában nem lehetséges. Az energetikai rendszerek reménytelenül elavultak. A hőszigetelés keveset segít azon, hogy a belmagasság meghaladja a gazdaságos légkezelés elvárásai szerinti mértéket, ráadásul egy soképületes kórház külső környezettel érintkező felülete többszöröse az azonos térfogatú tömbkórházénak. Avagy látott valaki pavilon rendszerű, tagolt külsejű plázát, ráadásul teljes légkondicionálás nélkül?

Az természetes, hogy egy-egy lift, CT, műtő elromlik, karbantartásra, javításra szorul. De már a lakótelepi panelek is úgy épültek, hogy a liftek párban voltak. Egy mai kórházban a különféle rendeltetésű felvonóknak csoportos és legalább párban történő elhelyezése az elvárás. A Honvédkórház „új” (építése 1986-ban indult) épületében már külön felvonója van a szállításokat végző robotoknak.

Hajdanában a Florence Nightingale-féle 12–20 ágyas kórtermek voltak az elfogadottak, a fürdő és WC a folyosó végén. Így épültek a Szent István és Szent János kórházak és a fővárosi egyetemi klinikák is. Ezek több-kevesebb sikerrel és megalkuvással valamelyest átalakultak, közelítvén az ideális 4 ágyas elrendezés felé. Egyszóval kórház-matuzsálemeink felett eljárt az idő. Épületeik semmire nem alkalmasak, a rájuk költött milliárdok a nemzeti vagyon herdálását jelentik.

Merre tovább? Ma 81 orvosi szakvizsga létezik, mintegy a felének van dolga a sürgősségi ellátással is. Egyre több a specializált, licenc­hez kötött szakdolgozói és orvosi képesítés is. Hány szakmának kell tehát jelen lennie egy fővárosi, egy nagytérségi, egy megyei kórházban? Hány ágyas kórházi osztály tud annyi ellátást „termelni”, hogy abból a mindennapi szakorvosi és szakdolgozói ügyelethez szükséges létszámot el tudja tartani? A járási-városi kórházakat ezért már nem is említem. Hajdanában elvárás volt, hogy egy járóföldnyi távolságban (30–35 kilométer) kórházat találjon az ember. Ma már nem azt kellene nézni, hogy a beteg hogyan jut el önerejéből a kórházba, hanem azt, hogy a kórházba jutva a betegek döntő többségét ne kelljen továbbszállítani. Ehhez a mai 42 ezer aktív kórházi ágyat kell újratelepíteni. Legyen 4 nagy kórház a fővárosban – részben a Pest megyei lakosok ellátására, és mintegy 12–14 kórház szerte e hazában. Ez az a 2–4 ezer ágyas kórházméret, amely a hazai finanszírozás mellett talán méret- és költséghatékonyan üzemeltethető, és amelyben az akut betegek ellátásában nélkülözhetetlen szakmák többsége megtalálható. Ezek egymás utáni elkészültével lehet elhagyni az összes régi, elavult, magas rezsijű épületet, átmentve onnan azt, ami a legértékesebb: a szakembereket.

A betegeknek pedig megfelelő kényelmű és gyorsaságú elérhetőséget kell biztosítani vonattal, busszal, falubusszal, iskolabusszal, körjárattal, mentővel, helikopterrel – oda-vissza. Azaz nem a kórházat kell a lakosokhoz vinni, hanem a lakosokat a kórházhoz.

Dr. Weltner János

orvos

Neked ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.