Olvasói levelek

  • .
  • 2010. szeptember 16.

Olvasói levelek

Rejtőzködő műremek Magyar Narancs, 2010. augusztus 19. Zöldi Anna írása szerint a Párisi Nagyáruház "eleve áruháznak" épült, a helyén álló és a Terézvárosi Casinónak otthont adó ház részbeni elbontásával.
Ezek után pedig kifejti, hogy ott egy "igazi multikulturális" szórakozóhely működött.

Az Aetas legfrissebb számában megjelent tanulmányomban foglalkozom többek között az említett épülettel is, így egészen friss kutatási eredményekkel rendelkezem a témában, amelyek szükségessé teszik, hogy helyesbítsem a cikk állításait.

A szerző által multikulturális szórakozóhelynek titulált hely a VI., VII. kerületi Kör, majd névváltoztatását követően a Terézvárosi Casino volt. Ebből következően pedig nem igaz, hogy az épület eredetileg is áruháznak épült volna. A Fővárosi Casino Épület Részvénytársaság tulajdonában levő telken a Petschacher Gusztáv által tervezett épület 1885-ben készült el. 1908-ig a fent említett egyesület bérelte a házat. Az épületet fenntartó részvénytársaság 1906 áprilisában határozta el felszámolását, a házat 1908 márciusában adták el, ezután kezdődött el az épület átépítése: "Az épület hátsó része a homlokzattal, az első emeleten a Lotz-teremmel ma is megvan, csak egy emeletet épített rá Sziklai Zsigmond, a Párisi Áruház tervezője." (Ybl Ervin: Petschacher Gusztáv építészete. Egy elfelejtett neoreneszánsz mester. In Magyar Művészet. 1932. 166-193.)

Üdvözlettel:

Eőry Gabriella

Zöldi Anna cikke szakszerű leírását adja a nemrég újjáépített Párizsi Nagyáruház épületének. Utal arra, hogy a tetőterasz is megnyitható lenne a nyilvánosság részére, ha...

Nos, a hetvenes évek elején abban a szerencsés helyzetben voltam, hogy kiállítás szervezésében vehettem részt az akkori Divatcsarnok tetőterében. Nap mint nap megcsodáltam a különleges kilátást, például az Operaház kupoláját "kézközelben", szemmagasságban, mögötte a Bazilika tornyait, távolabb a Vár és a budai hegyek látványát. Keveset tudunk a belváros különleges tetővilágáról. New York vagy Párizs tetőit jól ismerjük számtalan filmből, ám ez a látvány számunkra "tiltott" - sehol egy körpanorámát nyújtó étterem, klub, vagy akár csak nyilvános terasz. Egyetlen kivételként Dömölky Hajnali háztetők című filmje jut eszembe. Bezzeg Párizsban! Kedves helyem a Printemps áruház tetőterasza, ahonnan pontosan szemügyre vehetem barátaimmal a város kiterített látványát, és bemutathatom az új ismerkedőknek, mi hol van, és hogyan fogunk odasétálni. Emlékszem arra a lélegzetelállító látványra, amely az egykori Egyetemi Nyomda tetőteraszáról vagy a főiskola Uránia-házának tetejéről mindennapos élményem volt. Vajon lesz-e, aki végre a köz számára is megnyit néhány ilyen panorámát?

Sipos András

Tizenkét éhes ember

Magyar Narancs, 2010. augusztus 19.

Étvágygerjesztő volt Köves Gábor bemutatója a lakásétteremről, bevallom, kedvet kaptam arra, hogy egyszer tagja lehessek egy válogatott gasztrocsapatnak. Azt azonban nehezen fogadom el, hogy a vendéglátásnak ezt a módját Kubából kellett volna importálnunk, hiszen személyesen is tapasztaltam, milyen elterjedt volt hazánkban az úgynevezett kosztos rendszer, amelynek keretében magánházaknál láttak vendégül saját háztartást nem vezető étkezőket. A háború előtt Pásztón, a tisztességes asztalosmesterséget folytató nagybátyám házában igényes étkeztetés folyt, nevezhetjük bátran lakásétteremnek. Ez a rendszer lassanként elenyészett, ma pedig már az adóhivataltól is rettegnie kellene az ilyen vállalkozás merész gazdáinak.

Egy másik szép hagyományunk fenntartását is kifinomult, nyomasztóan alapos adórendszerünk teszi lehetetlenné. Ha ugyanis családok, barátok összeállnak, hogy egyikük házát közös erővel felépítsék, az adóhivatal éber őrei azonnal tekintélyes sápot söpörnek be az ellenszolgáltatás nélkül végzett munka alapján. Manapság már külföldieket, köztük volt amerikai elnököt kell becsempésznünk és fondorlatos álnevet (Habitat for Humanity) használnunk, ha közös erővel kívánunk ajándék házakat építeni. Ez sem jelenti azonban semmiképpen azt, hogy az Egyesült Államokból hoztuk be ősi hagyományunkat, amit úgy ismerünk, hogy kaláka.

Kard Aladár

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.