Olvasói levelek

  • .
  • 2010. szeptember 16.

Olvasói levelek

Rejtőzködő műremek Magyar Narancs, 2010. augusztus 19. Zöldi Anna írása szerint a Párisi Nagyáruház "eleve áruháznak" épült, a helyén álló és a Terézvárosi Casinónak otthont adó ház részbeni elbontásával.
Ezek után pedig kifejti, hogy ott egy "igazi multikulturális" szórakozóhely működött.

Az Aetas legfrissebb számában megjelent tanulmányomban foglalkozom többek között az említett épülettel is, így egészen friss kutatási eredményekkel rendelkezem a témában, amelyek szükségessé teszik, hogy helyesbítsem a cikk állításait.

A szerző által multikulturális szórakozóhelynek titulált hely a VI., VII. kerületi Kör, majd névváltoztatását követően a Terézvárosi Casino volt. Ebből következően pedig nem igaz, hogy az épület eredetileg is áruháznak épült volna. A Fővárosi Casino Épület Részvénytársaság tulajdonában levő telken a Petschacher Gusztáv által tervezett épület 1885-ben készült el. 1908-ig a fent említett egyesület bérelte a házat. Az épületet fenntartó részvénytársaság 1906 áprilisában határozta el felszámolását, a házat 1908 márciusában adták el, ezután kezdődött el az épület átépítése: "Az épület hátsó része a homlokzattal, az első emeleten a Lotz-teremmel ma is megvan, csak egy emeletet épített rá Sziklai Zsigmond, a Párisi Áruház tervezője." (Ybl Ervin: Petschacher Gusztáv építészete. Egy elfelejtett neoreneszánsz mester. In Magyar Művészet. 1932. 166-193.)

Üdvözlettel:

Eőry Gabriella

Zöldi Anna cikke szakszerű leírását adja a nemrég újjáépített Párizsi Nagyáruház épületének. Utal arra, hogy a tetőterasz is megnyitható lenne a nyilvánosság részére, ha...

Nos, a hetvenes évek elején abban a szerencsés helyzetben voltam, hogy kiállítás szervezésében vehettem részt az akkori Divatcsarnok tetőterében. Nap mint nap megcsodáltam a különleges kilátást, például az Operaház kupoláját "kézközelben", szemmagasságban, mögötte a Bazilika tornyait, távolabb a Vár és a budai hegyek látványát. Keveset tudunk a belváros különleges tetővilágáról. New York vagy Párizs tetőit jól ismerjük számtalan filmből, ám ez a látvány számunkra "tiltott" - sehol egy körpanorámát nyújtó étterem, klub, vagy akár csak nyilvános terasz. Egyetlen kivételként Dömölky Hajnali háztetők című filmje jut eszembe. Bezzeg Párizsban! Kedves helyem a Printemps áruház tetőterasza, ahonnan pontosan szemügyre vehetem barátaimmal a város kiterített látványát, és bemutathatom az új ismerkedőknek, mi hol van, és hogyan fogunk odasétálni. Emlékszem arra a lélegzetelállító látványra, amely az egykori Egyetemi Nyomda tetőteraszáról vagy a főiskola Uránia-házának tetejéről mindennapos élményem volt. Vajon lesz-e, aki végre a köz számára is megnyit néhány ilyen panorámát?

Sipos András

Tizenkét éhes ember

Magyar Narancs, 2010. augusztus 19.

Étvágygerjesztő volt Köves Gábor bemutatója a lakásétteremről, bevallom, kedvet kaptam arra, hogy egyszer tagja lehessek egy válogatott gasztrocsapatnak. Azt azonban nehezen fogadom el, hogy a vendéglátásnak ezt a módját Kubából kellett volna importálnunk, hiszen személyesen is tapasztaltam, milyen elterjedt volt hazánkban az úgynevezett kosztos rendszer, amelynek keretében magánházaknál láttak vendégül saját háztartást nem vezető étkezőket. A háború előtt Pásztón, a tisztességes asztalosmesterséget folytató nagybátyám házában igényes étkeztetés folyt, nevezhetjük bátran lakásétteremnek. Ez a rendszer lassanként elenyészett, ma pedig már az adóhivataltól is rettegnie kellene az ilyen vállalkozás merész gazdáinak.

Egy másik szép hagyományunk fenntartását is kifinomult, nyomasztóan alapos adórendszerünk teszi lehetetlenné. Ha ugyanis családok, barátok összeállnak, hogy egyikük házát közös erővel felépítsék, az adóhivatal éber őrei azonnal tekintélyes sápot söpörnek be az ellenszolgáltatás nélkül végzett munka alapján. Manapság már külföldieket, köztük volt amerikai elnököt kell becsempésznünk és fondorlatos álnevet (Habitat for Humanity) használnunk, ha közös erővel kívánunk ajándék házakat építeni. Ez sem jelenti azonban semmiképpen azt, hogy az Egyesült Államokból hoztuk be ősi hagyományunkat, amit úgy ismerünk, hogy kaláka.

Kard Aladár

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.