olvasói levelek

  • .
  • 2011. március 10.

Olvasói levelek

Elvett, pedig adott Magyar Narancs, 2011. február 24. Ballai József cikke jól foglalja össze az új adórendszer és a nettó bérek csökkenésének, illetőleg növekvésének összefüggéseit, kinek melyik jutott, ugyebár.
Egy kiegészítést azért tennék hozzá, mégpedig a családi adókedvezményről. Az faktum, hogy a maximális havi 99 000 forintos adócsökkentést az a munkavállaló tudja igénybe venni, akinek három gyereke van, és mind a három után ő érvényesíti a kedvezményt, és nagyjából félmillió forint a bruttó havi bére, a rendszer tehát neki kedvez a legjobban. Ilyenek túl sokan nincsenek ebben az országban. De mondjuk egy átlagosan kereső (tegyük azt: 200 000 bruttó), háromgyerekes dolgozó is nulla forint szja-t fizet januártól, szemben az ugyanennyi bruttó bért kereső, ugyanazt a munkát végző, ám gyermektelen kollégájával, aki nagyjából 40 000-et. Ez viszont azt is jelenti, hogy a háromgyerekes kolléga nettó bére épp ennyivel fog feljebb menni. A kétgyerekesé hússzal. (A különbség úgy nő, ahogy a bruttó bér.) Ez jó, szép és nemes dolog, elméletben mindenképp. A gyakorlatban viszont nehéz belátni azt, hogy valaki ugyanazért a munkáért (adott esetben jóval) több nettót vihet haza, mint a mellette dolgozó munkatársa: ezt hívják mindközönségesen bérfeszültségnek. És mert Magyarországon általában nem tiszta, hogy a munkaadó nettó vagy bruttó bérben állapodik meg a munkavállalóval (persze, bruttóra szerződnek, de akkor is: mindenki a nettót nézi, és nemcsak a sajátját, de a többiekét is), ezzel a munkaadóknak is meg kell küzdeniük. Előre a jó munkahelyi hangulatért! Értem én, hogy az állam azért nem közvetlenül adta oda ezt a pénzt a gyerekeseknek, mert az nem felelt volna meg társadalompolitikai céljainak, és a cigányok nagyon sokat kaptak volna, de így megint mással viteti el a balhét. De lehet, hogy ez az egész csak a kákán is csomót keresés.

Ritter Béla Roland

(Piliscsaba)

tévésmaci

Magyar Narancs, 2011. január 27.

Sztupának és Trochénak

Tisztelt Uraim (ha tévedek nemi identitásukat illetően, akkor bocsi)!

A január 27-i számban rovatukban csütörtökre odaajándékozták a Funait Szalai Annamáriának. Pedig aznap a Duna Tv-n este Márai naplójának filmes átdolgozása ment. Az öngyilkossága előtti periódusról írt naplója igen erős, szikár irodalmi anyag. Főleg az idősebbek érzik át a közeledő halál, az egyre növekvő egyedüllét, szociális izoláció, az egyre elesettebbé válás az emigránsléttel nehezített élményét és fenyegető erejét, de némi empátiával a fiatalabb generáció is megérezheti a súlyát, amit a suicidiuma nyomatékosított igen erősen. A filmes átdolgozás, ha a napló ötcsillagos, akkor négycsillagos értékű (konyak értékrendben állítva a sort), mint majdnem minden kitűnő irodalmi anyag esetében. Hiába, a fantázia saját rezonanciája érzelmileg mindig erősebb, mint a film képi anyaga által kiváltott élmény. Tudom, mindent nem lehet értékelni, de annyi tévészemét között néha felcsillan valami érték is, kár kihagyni. Ez csak kis hozzászólás a tévéprolik népes tömegéből, bocs. Egyébiránt gratulálok a rovathoz, részben támpont, részben jó szórakozás az olvasása.

Üdvözli Önöket

Gál István dr.

Figyelmébe ajánljuk

Fuss, és tévedj el Budapesten!

Budapestre jött a City Race Euro Tour, egy városi tájfutó rendezvénysorozat. Három napon át futhatunk Budapest különböző részein egy térképpel, amelyen a kukák is fel vannak tüntetve, de az utcanevek nem láthatóak. De mire is jó ez az egész?

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.