olvasói levelek

  • .
  • 2011. március 10.

Olvasói levelek

Elvett, pedig adott Magyar Narancs, 2011. február 24. Ballai József cikke jól foglalja össze az új adórendszer és a nettó bérek csökkenésének, illetőleg növekvésének összefüggéseit, kinek melyik jutott, ugyebár.
Egy kiegészítést azért tennék hozzá, mégpedig a családi adókedvezményről. Az faktum, hogy a maximális havi 99 000 forintos adócsökkentést az a munkavállaló tudja igénybe venni, akinek három gyereke van, és mind a három után ő érvényesíti a kedvezményt, és nagyjából félmillió forint a bruttó havi bére, a rendszer tehát neki kedvez a legjobban. Ilyenek túl sokan nincsenek ebben az országban. De mondjuk egy átlagosan kereső (tegyük azt: 200 000 bruttó), háromgyerekes dolgozó is nulla forint szja-t fizet januártól, szemben az ugyanennyi bruttó bért kereső, ugyanazt a munkát végző, ám gyermektelen kollégájával, aki nagyjából 40 000-et. Ez viszont azt is jelenti, hogy a háromgyerekes kolléga nettó bére épp ennyivel fog feljebb menni. A kétgyerekesé hússzal. (A különbség úgy nő, ahogy a bruttó bér.) Ez jó, szép és nemes dolog, elméletben mindenképp. A gyakorlatban viszont nehéz belátni azt, hogy valaki ugyanazért a munkáért (adott esetben jóval) több nettót vihet haza, mint a mellette dolgozó munkatársa: ezt hívják mindközönségesen bérfeszültségnek. És mert Magyarországon általában nem tiszta, hogy a munkaadó nettó vagy bruttó bérben állapodik meg a munkavállalóval (persze, bruttóra szerződnek, de akkor is: mindenki a nettót nézi, és nemcsak a sajátját, de a többiekét is), ezzel a munkaadóknak is meg kell küzdeniük. Előre a jó munkahelyi hangulatért! Értem én, hogy az állam azért nem közvetlenül adta oda ezt a pénzt a gyerekeseknek, mert az nem felelt volna meg társadalompolitikai céljainak, és a cigányok nagyon sokat kaptak volna, de így megint mással viteti el a balhét. De lehet, hogy ez az egész csak a kákán is csomót keresés.

Ritter Béla Roland

(Piliscsaba)

tévésmaci

Magyar Narancs, 2011. január 27.

Sztupának és Trochénak

Tisztelt Uraim (ha tévedek nemi identitásukat illetően, akkor bocsi)!

A január 27-i számban rovatukban csütörtökre odaajándékozták a Funait Szalai Annamáriának. Pedig aznap a Duna Tv-n este Márai naplójának filmes átdolgozása ment. Az öngyilkossága előtti periódusról írt naplója igen erős, szikár irodalmi anyag. Főleg az idősebbek érzik át a közeledő halál, az egyre növekvő egyedüllét, szociális izoláció, az egyre elesettebbé válás az emigránsléttel nehezített élményét és fenyegető erejét, de némi empátiával a fiatalabb generáció is megérezheti a súlyát, amit a suicidiuma nyomatékosított igen erősen. A filmes átdolgozás, ha a napló ötcsillagos, akkor négycsillagos értékű (konyak értékrendben állítva a sort), mint majdnem minden kitűnő irodalmi anyag esetében. Hiába, a fantázia saját rezonanciája érzelmileg mindig erősebb, mint a film képi anyaga által kiváltott élmény. Tudom, mindent nem lehet értékelni, de annyi tévészemét között néha felcsillan valami érték is, kár kihagyni. Ez csak kis hozzászólás a tévéprolik népes tömegéből, bocs. Egyébiránt gratulálok a rovathoz, részben támpont, részben jó szórakozás az olvasása.

Üdvözli Önöket

Gál István dr.

Figyelmébe ajánljuk

A Fidesz házhoz megy

Megfelelő helyre kilopott adatbázis, telefonálgató propagandisták, aktivisták otthonát látogató Németh Balázs. Amit a Fidesz most csinál, régen a Kurucinfó munkája volt.

Mint az itatós

Szinte hihetetlen, de akad még olyan nagy múltú, híres szimfonikus zenekar, amely korábban soha nem járt Budapesten: közéjük tartozott a Tokiói Filharmonikus Zenekar is, holott erős magyar kötődésük van, hiszen Kovács János 1992 óta szerepel náluk vendégkarmesterként.

Minden meg akar ölni

  • SzSz

Andriivka aprócska falu Kelet-Ukrajnában, Donyeck megyében; 2014 óta a vitatott – értsd: az ENSZ tagországai közül egyedül Oroszország, Szíria és Észak-Korea által elismert – Donyecki Népköztársaság része.

S most reménykedünk

„Az élet távolról nézve komédia, közelről nézve tragédia” – az Arisztotelész szellemét megidéző mondást egyként tulajdonítják Charlie Chaplinnek, illetve Buster Keatonnek.

A szürkeség ragyogása

Különös élmény néhány napon belül látni két Molière-darabot a Pesti Színházban. A huszonöt éve bemutatott Képzelt beteg egy rosszul öregedő „klasszikus”, a Madame Tartuffe pedig egy kortárs átirat, amelynek első ránézésre a névegyezésen túl nem sok köze van a francia szerzőhöz. Ez utóbbi egyáltalán nem baj, még akár erény is lehet.