olvasói levelek

  • .
  • 2011. március 10.

Olvasói levelek

Elvett, pedig adott Magyar Narancs, 2011. február 24. Ballai József cikke jól foglalja össze az új adórendszer és a nettó bérek csökkenésének, illetőleg növekvésének összefüggéseit, kinek melyik jutott, ugyebár.
Egy kiegészítést azért tennék hozzá, mégpedig a családi adókedvezményről. Az faktum, hogy a maximális havi 99 000 forintos adócsökkentést az a munkavállaló tudja igénybe venni, akinek három gyereke van, és mind a három után ő érvényesíti a kedvezményt, és nagyjából félmillió forint a bruttó havi bére, a rendszer tehát neki kedvez a legjobban. Ilyenek túl sokan nincsenek ebben az országban. De mondjuk egy átlagosan kereső (tegyük azt: 200 000 bruttó), háromgyerekes dolgozó is nulla forint szja-t fizet januártól, szemben az ugyanennyi bruttó bért kereső, ugyanazt a munkát végző, ám gyermektelen kollégájával, aki nagyjából 40 000-et. Ez viszont azt is jelenti, hogy a háromgyerekes kolléga nettó bére épp ennyivel fog feljebb menni. A kétgyerekesé hússzal. (A különbség úgy nő, ahogy a bruttó bér.) Ez jó, szép és nemes dolog, elméletben mindenképp. A gyakorlatban viszont nehéz belátni azt, hogy valaki ugyanazért a munkáért (adott esetben jóval) több nettót vihet haza, mint a mellette dolgozó munkatársa: ezt hívják mindközönségesen bérfeszültségnek. És mert Magyarországon általában nem tiszta, hogy a munkaadó nettó vagy bruttó bérben állapodik meg a munkavállalóval (persze, bruttóra szerződnek, de akkor is: mindenki a nettót nézi, és nemcsak a sajátját, de a többiekét is), ezzel a munkaadóknak is meg kell küzdeniük. Előre a jó munkahelyi hangulatért! Értem én, hogy az állam azért nem közvetlenül adta oda ezt a pénzt a gyerekeseknek, mert az nem felelt volna meg társadalompolitikai céljainak, és a cigányok nagyon sokat kaptak volna, de így megint mással viteti el a balhét. De lehet, hogy ez az egész csak a kákán is csomót keresés.

Ritter Béla Roland

(Piliscsaba)

tévésmaci

Magyar Narancs, 2011. január 27.

Sztupának és Trochénak

Tisztelt Uraim (ha tévedek nemi identitásukat illetően, akkor bocsi)!

A január 27-i számban rovatukban csütörtökre odaajándékozták a Funait Szalai Annamáriának. Pedig aznap a Duna Tv-n este Márai naplójának filmes átdolgozása ment. Az öngyilkossága előtti periódusról írt naplója igen erős, szikár irodalmi anyag. Főleg az idősebbek érzik át a közeledő halál, az egyre növekvő egyedüllét, szociális izoláció, az egyre elesettebbé válás az emigránsléttel nehezített élményét és fenyegető erejét, de némi empátiával a fiatalabb generáció is megérezheti a súlyát, amit a suicidiuma nyomatékosított igen erősen. A filmes átdolgozás, ha a napló ötcsillagos, akkor négycsillagos értékű (konyak értékrendben állítva a sort), mint majdnem minden kitűnő irodalmi anyag esetében. Hiába, a fantázia saját rezonanciája érzelmileg mindig erősebb, mint a film képi anyaga által kiváltott élmény. Tudom, mindent nem lehet értékelni, de annyi tévészemét között néha felcsillan valami érték is, kár kihagyni. Ez csak kis hozzászólás a tévéprolik népes tömegéből, bocs. Egyébiránt gratulálok a rovathoz, részben támpont, részben jó szórakozás az olvasása.

Üdvözli Önöket

Gál István dr.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.