"Olvasói levelek" - Fogadatlan prókátorok

  • .
  • 2009. augusztus 27.

Olvasói levelek

Magyar Narancs, 2009. július 23. Mihancsik Zsófia a Magyar Helsinki Bizottságnak is címzett reakcióját azzal zárja: szívesebben olvasott volna arról, miért nem számolunk be nyilvánosan arról, hogy milyen okból képviselünk ma mást, mint korábban.
Ezt egyfajta felhívásnak tekintve, a közlés reményében megadom a választ: leginkább azért, mert alapvetően korábban sem képviseltünk mást.

Ennek alátámasztására hadd hívjam fel a figyelmet két - a Helsinki Bizottság álláspontját igen részletesen kifejtő - dokumentumra.

2003 júliusában (tehát nem másfél, hanem hat évvel ezelőtt!) a Háttér Társasággal közösen véleményeztük a közösség elleni izgatás törvényi tényállásának módosítási tervezetét. Üdvözöltük a gyűlöletbeszéd szélesebb körű büntetőjogi szankcionálásának szándékát és szövegszerű javaslatokat fogalmaztunk meg annak érdekében, hogy a módosítás nagyobb eséllyel menjen át az alkotmánybírósági szűrőn (http://helsinki.hu/dokumentum/MHB_Hatter_allasfoglalas_Btk269_20030702.pdf).

2003 novemberében Kis János és Sólyom László közös, a gyűlöletbeszéd további pönalizációját ellenző cikkével vitatkozva, írásomat a Helsinki Bizottság tagjaként jegyezve, hosszú elemzést publikáltam az Élet és Irodalomban arról, hogy érvelésük hol hibázik, mennyiben következetlen az alkotmánybírósági gyakorlat, milyen nemzetközi jogi kötelezettségeink vannak a rasszista beszéd szankcionálására, és milyen jogi megoldással látom megvalósíthatónak az alapvetően helyes jogalkotói szándékot (http://www.es.hu/index.php?view=doc;5897).

Lehet persze, hogy ezek az írások nem szerepeltek azokban az archívumokban, amelyekből Mihancsik Zsófia az emlékezetét felfrissítette. Még szerencse, hogy nekünk megvannak.

Magyar Helsinki Bizottság

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.