"Olvasói levelek" - Pálya a magasban: Messi és Totti

  • .
  • 2009. február 26.

Olvasói levelek

Magyar Narancs, 2009. január 22. Fél év sem telt el azóta, hogy korunk jeles polihisztora a Narancs Egotrip rovatában - takaros eszmefuttatás keretében - kiakolbólított egy törzsökös népdalt a magyar népzenéből, s íme, ugyanebben a rovatban most Mélyi József forradalmasítja az olvasók zenei világképét.
Igaz, ő könnyedén, visszakézből, de egy-egy olyan bődületes maflást oszt ki Schubertnek és Schumannak, hogy egymásnak adják a harmadikat. A cikk a "kisebb istenekről" szól, akik lehetnek éppen halhatatlanok, csak éppen nem ők állnak a lista elején, sportnyelven ők a Messik és Tottik, akik valahogy mégsem Ronaldók. Mert alapvetően sportról van szó persze, de más területekről is sorjáznak a példák: ilyen kisebb istenség az élő magyar írók közül Kukorelly és Garaczi, "a német zenében Schubert és Schumann".

Döbbenten meredek a papírra: jól látok? De bizony ez áll ott.

Ne ragadjunk most le ott, hogy Schubert úgy volt német zeneszerző, ahogyan Mozart: sehogy. (Illetve élt egy derék, német Franz Schubert is Drezdában, aki felháborodva tiltakozott, amikor egy tévedésből kifolyólag neki tulajdonították a Die schöne Müllerint. Ám ő semennyire nem istenség és abszolút halható.)

Lapozzuk fel inkább Ligeti György 1979-ben megjelent nagy interjúját, amelyben Várnai Péter megkérdezte tőle, hogy mely zeneszerzőket helyezi a legmagasabb polcra (nem a német zenében, hanem a zenében általában). Íme a válasz: "Először is természetesen azt a négyet, akit mindenki a legmagasabb polcra tesz: Bachot, Mozartot, Beethovent és Schubertet. [Kiemelés tőlem - M. J.] A következő polcon jelenleg Schumann a kedvencem."

Amihez már csak az egy éve halott Szőllősy András felejthetetlen két mondatát tenném hozzá, amit egyszer egy Brahms-hangverseny szünetében hallottam tőle: "Nagy mester Brahms, nagyon nagy mester. De amikor Schubert a B-dúr trió lassú tételében azt mondja (és énekelte, most is a fülembe cseng), az maga a csöppentett zsenialitás."

Javaslom: higgyünk nekik, és fogadjuk el, hogy Schubert minimum Pelé volt, nem pedig Bene vagy Fazekas. De talán még Tottinál is nagyobb.

Malina János

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."