"Olvasói levelek" - Törékeny lelkesedés

  • .
  • 2009. március 5.

Olvasói levelek

Magyar Narancs, 2009. február 19. Kedves Narancs! Rauschenberger Péter cikkében felvet néhány kérdést, amely kihívást jelenthet az evolúcióelmélet számára.
Kétségbe vonja, hogy adható-e evolúciós magyarázat például az érzetminőségek megjelenésére. Miért nem pusztán reflexszerűen, mechanikusan reagálunk a külvilágból érkező impulzusokra, ami a cél szempontjából untig elég lenne, miért kíséri a fiziológiai folyamatokat szubjektív érzetminőség?

Ez a probléma valójában akkor jelent kihívást az evolúcióelmélet számára, ha 1. feltételezzük, hogy az evolúció során mindig a legegyszerűbb megoldások valósulnak meg, 2. feltételezzük, hogy az élővilágban található minden egyes tulajdonság adaptáció, azaz azért terjedt el, mert megléte előnyt, mi több, optimális megoldást jelent a létért folyó küzdelem során felmerülő valamilyen problémára. Az első feltételezés alaptalanságát senkinek nem kell bizonygatni, aki valaha is sétált már tavaszi réten, vagy látott már legalább egy Attenborough-filmet. A második feltételezést csakugyan sok darwinista osztja, de korántsem az összes. Ellenpéldaként most csak egy bizonyos Charles Darwin nevű figurát említenék meg.

Üdvözlettel,

Szántó Veronika

biológus

MTA Filozófiai Intézet

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."