A férfi, akit úgy megvertek, hogy elveszítette az emlékezetét, mégis világhírű makettművész lett

  • Sepsi László
  • 2018. május 3.

Paratéka

A naplóiból, barátai visszaemlékezéséből és családi fényképekből tudta meg, milyen ember volt korábban.

Pár hónapja volt szó ezen a blogon a magányos kórházi takarítóról, aki egy chicagói alagsorban megírta minden idők eddigi leghosszabb regényét – amelyet azóta sem adtak ki. Henry Darger a traumákkal és tragédiákkal teli életéből húzódott vissza egy végtelenített mesevilágba; Mark Hogancamptól viszont a szó legszorosabb értelmében elvették a korábbi életét.

Ezért épített magának egy másikat.

Mark Hogancamp kétezerben kilépett egy New York-i kocsmából, és az utcán öt férfi brutálisan összeverte. Kilenc napig volt kómában, amikor magához tért, semmire nem emlékezett a korábbi életéből: újra meg kellett tanulnia enni, írni, járni, csak a saját naplójából és ismerősei visszaemlékezéseiből tudta kikövetkeztetni, milyen ember volt korábban. Arra sem emlékezett, hogy mi vezetett az összetűzéshez: a rendőrségi jegyzőkönyvből derült ki számára utólag, hogy azt mondta nekik, ő egy crossdresser – vagyis előszeretettel viseli az ellenkező nem ruhadarabjait –, ez a megjegyzése lehetett az indíték. A vétkeseket elkapták és elítélték, de Hogencampon ez nem sokat segített, néhány év alatt elfogytak a családja anyagi tartalékai, és abba kellett hagynia a rehabilitációs terápiát. Ekkor talált rá új szenvedélyére, amely terápia és művészet egyszerre:

otthonának hátsó kertjében építeni kezdte Marwencolt, egy negyvenes évekbeli elképzelt belga falu 1:6 arányú makettjét,

amelyet kizárólag nők laknak és folyamatosan ostromolnak a náci katonák. A Barbie babákkal és játék katonákkal benépesített terület Hogancamp hátsó kertjében és fészerében afféle Toy Story egyenesen a pokolból, építője több ezer fényképpel dokumentálja Marwencol szappanopera-szerűen kanyargó eseményeit, teli rajtaütésekkel, mészárlásokkal, kocsmázással és szerelemmel. Főszerepben a művész alteregója, Hogie kapitány, aki miután lezuhant az ostromlott matriarchátusban, természetesen a helyi babák kedvencévé vált.

Annak ellenére, hogy a játék babák és a tarantinói erőszak összepárosítása óhatatlanul groteszk eredményt szül, Mark Hogancamp Marwencoljából hiányzik minden kikacsintós irónia. A befotózott jelenetek és babakarakterek ismerősek lehetnek a második világháborúról szóló hollywoodi filmekből, ugyanakkor Marwencol mélyen személyes és vérkomoly projekt.

false

 

Fotó: Youtube/Open face Marwencol

Hogancamp nem csupán saját alteregóját komponálta bele a makettvároskába, de babaformában feltűnnek közeli ismerősei, szomszédjai és munkaadói is, különös tekintettel az olyan nőkre, akikhez az alkotó vonzódik. Marwencol már a nevét is olyan nőkről kapta, akikbe Hogancamp valamikor belezúgott – a szó megfejtése Mark, Wendy, Colleen –, a kirajzolódó keszekusza történetben pedig a náci portyázás brutalitása egy önmagát újra megtaláló férfi olykor szinte kamaszos szexuális fantáziáival vegyül. Az egyik legütősebb kompozíción a sebhelyes arcú Hogie kapitány éppen összeházasodik az esküvői ruhába öltöztetett Barbie-val,

miközben a háttérben vágómarhaként lógnak a fejjel lefelé fellógatott náci babák.

Ám a terapeutikus fantáziavárosba nem csupán alkotójának érzelmi és szexuális igényei szivárognak be, hanem korábbi életének maradványai is. A tragédia előtt Mark Hogancamp elvált férfi volt – az esküvőjére nem emlékszik, de a videófelvétel megvan róla –, súlyos alkoholista, aki egy időre hajléktalanná is vált.

A képzőművészethez már akkor is volt érzéke, leginkább ponyvamagazinok borítóira és régi horrorképregényekre emlékeztető grafikákat készített, ám hiába épült fel többé-kevésbé, remegő keze miatt ezt a szakmát nem tudja folytatni, ezért fordult a makettezéshez. Marwencol nácijaiban összesűrűsödik a régi/új Hogancamp minden negatív érzése, a képzelt erőszakban feltörő harag és frusztráció, mindaz a düh, amely egy ilyen eset után bármelyikünkben ott fortyogna.

De ott rejlik bennük a verekedés előtt Hogancamp sötét oldala is, hiszen ezek a nácik imádják az italt, folyton a helyi kocsmát keresik, egyszerre szomjaznak vérre és alkoholra. Saját bevallása szerint egyébként Hogancamp egyáltalán nem emlékszik rá, milyen alkoholistaként sóvárogni a pia után. Felépülése óta a whiskey-s üveg nem jelent számára semmit.

Mark Hogancamp egy véletlennek köszönhetően vált helyi csodabogárból a művészeti élet szereplőjévé. A közelben lakó fotósnak, David Naugle-nek feltűnt a játék autóival sétálgató különös fickó, leszólította, és amikor Hogancamp megmutatta neki Marwencolt, Naugle azonnal beajánlotta egy neves művészeti folyóiratba. Azóta Hogancamp fotóiból kiállítás nyílt New Yorkban, olyan lapokban írtak róla elismerően, mint a New York Times, a The Guardian és a Wall Street Journal, dokumentumfilmet forgattak és könyvet írtak róla, idén ősszel pedig várhatóan a mozikba kerül a Marwencolról szóló egész estés játékfilm Robert Zemeckis rendezésében.

Sikerei ellenére Hogancamp továbbra is visszavonultan él, és a makettvárosában tölti a legtöbb idejét.

Figyelmébe ajánljuk

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.

Talpunk alól a hő

Ritka, potenciálisan megújuló energiaforrás lapul az alattunk különösen vékony földkéreg mélyén. A közeljövőben a mostaninál is sokkal nagyobb mértékben támaszkodhatnánk a geotermikus energiára, habár akadnak megoldásra váró gondok is. De mostantól pénz is jut rá!

Oktatás helyett

Akár több ezer kamuórát is beírhattak a KRÉTA rendszerbe egy miskolci technikumban az elmúlt évek során, de a szakképzési centrum állítja, most már minden rendben van. Diákok és egy volt tanár szerint egyáltalán nincs így.