A legocsmányabb agyak között Hitler hipotalamusza labdába se rúghat

  • Sepsi László
  • 2017. október 12.

Paratéka

Egy démon járta alkart könnyen leláncfűrészel az ember, a rosszul álló szemeket ki lehet nyomni, de mit tehetek, ha már az agyam sem az enyém?

Mint sokunknak a nyolcvanas években született generációból, nekem is a Tini Nindzsa Teknőcökben szereplő Krang volt az első találkozásom egy aggyal. A második a rántott disznóvelő, de az nem tett rám ennyire mély benyomást. Viszont a vasárnap reggeli rajzfilmre várva – olthatatlan szerelemmel April, a talpraesett újságírónő irányába – még nem tudhattam, hogy a mutáns teknőcök exoszkeletonba bújt ősellensége egyáltalán nem az első gonosz agy, aki világuralomra tört. Ott volt előtte Donovan agya (Donovan’s Brain, 1953), aki descartes-i szellemben egy tartályból tervezte leigázni a világot. Gor, az űrbéli hódító, aki nem csak zseniális agy, de szexfüggő is (The Brain from Planet Arous, 1957). Aztán Angliából már tömegesen támadtak a Fiend without a Face (1958) agyvelőzabáló, gerincoszlopukat fojtóhurokként használó kannibál agyai. Ebben a társaságban Adolf Hitler hipotalamuszának már csak mellékszerep jutott, de azért ő is bejelentkezett a világuralomra Dél-Amerikából (They Saved Hitler’s Brain, 1968).

false

Az nem újság, hogy az önálló életre kelő, gazdájuk ellen forduló vagy annak titkos-gyilkos vágyait megvalósító testrészekben komoly horrorpotenciál rejlik, erről szóló filmek bőséggel készültek az 1924-es Orlac kezeitől kezdve a Frank Henenlotter munkáiban feltűnő önfejű péniszekig. De az agy még a rosszalkodó végtagok és rakoncátlan nemi szervek közt is új minőséget képvisel, ráadásul külső végtagjainkkal és nyúlványainkkal ellentétben a maga pőre valójában ritkán találkozunk vele. És hát valljuk be, körítés és kültakaró nélkül az agy ronda, nyálkás, gusztustalanul puha valami, mindez pedig kiválóan

alkalmassá teszi arra, hogy szörny legyen egy horrorfilmben – főleg, ha még szipolyozó csápokat is növeszt.

Ám az ötvenes évek agyai ennél is többet tudtak. Anyagtalanná váltak vagy láthatatlanná. Testeket szálltak meg vagy agyhullám-besugárzással irányították őket. A képességesebbek minimum lebegtek, de olykor sebesen repültek és ugrándoztak. Filozófiájuk embertelen volt és keserű, mert egy hiperintelligens agynak szükségképpen fel kell ismernie a lét értelmetlenségét, amire csak az univerzum leigázása lehet a gyógyír. „Vissza fogok térni az Arous bolygóra”, közli Gor aThe Brain from Planet Arousban azután, hogy bejelentette, a Szovjetunió totális megsemmisítésétől sem határolódik el, „és mérhetetlen intellektusomnak hála, én leszek a világegyetem ura. Miután elmentem, bolygótok szabadon kitöltheti létezésének nyomorúságos időtartamát, mint az egyik műholdam – ez így lesz, és nem másképp”. Az agyhorror szörnyei nem csupán azért ocsmányak, mert maga az agy sem szép: rútságuk abból fakad, hogy ők a megtestesült gondolat, annak minden megalomániájával, kéjvágyával és számításával együtt. Tiszta szerencse, hogy mint a fenti filmekből kiderül,

egy jól irányzott baltacsapás a legrakoncátlanabb homloklebenyt is helyre teszi.

false

Jeffrey Sconce az agyfilmekről szóló pazar tanulmányában, amely valószínűleg az egyetlen komoly tudományos munka erről a bámulatos filmcsoportról, az emberi agyról való gondolkodás változásának tudja be a mozgóképes rémagyak hirtelen felszaporodását. Amellett, hogy a korszakban bizonyos dr. Walter Freeman lobbitevékenységének hála újra előtérbe került a lobotómia, vagyis a frontális lebeny gyógyító kimetszésének kérdése, a fellendülő agykutatás, a pszichiátria és az elburjánzott paratudományok mind megtermékenyítő erővel hatottak a botrányos alapanyagra éhező B filmesekre.

false

Ez az agy már nem az a megjavítható gépezetként elképzelt agy, ami évtizedekkel korábban volt. „Növekvő népszerűségnek örvendett az a modell – írja Sconce –, amely egyfajta »feltérképezhető« területként fogta fel az agyat. Az agynak ehhez a metaforikus térbeli felosztásához a közgondolkodásban további változatos elképzelések kapcsolódtak arról, milyen új technológiákkal lehetséges felfedezni és gyarmatosítani ezt az elzárt területet. Mint bármely más ingatlanvagyont, immár az agyat is fel lehetett mérni, be lehetett lakni, meg lehetett védeni a külföldi érdekek hatalmi törekvéseitől. Ahogy a korszak közgondolkodása a világűr rejtelmei felé fordult, ugyanígy foglalkoztatták a koponyában lévő belső határvidék titkai is.

Az agyhorror abból a felismerésből táplálkozik, hogy a koponyánkban lévő szövetdarab sokkal önállóbb és kiszolgáltatottabb, mint azt valaha hitték. Manipulálhatják sebészileg (lobotómia), kemikáliákkal (igazságszérum), eszmékkel (kommunizmus) vagy puszta beszélgetésekkel (pszichoanalízis), és akkor még mit sem tudtak Richard Dawkinsról meg az ő elmevírusairól és mémjeiről. Egy démon járta alkart könnyen leláncfűrészel az ember, a rosszul álló szemeket ki lehet nyomni, de mit tehetek, ha már az agyam sem az enyém? Főleg akkor, ha az a bizonyos agy egészen jól elvan nélkülem is.

____

Sepsi László (1985) író, szerkesztő, kritikus, elsősorban popkultúrával, zsánerirodalommal és filmekkel foglalkozik. Kötetei: Pinky (2016), Ördögcsapás (2017). Blogja, a Paratéka minden csütörtökön jelentkezik a magyarnarancs.hu-n.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.