Bele fogunk fulladni a szarba, ha nem tanulunk a ganajtúró bogaraktól

  • Sepsi László
  • 2017. november 9.

Paratéka

Radikális változásokra van szükség fekáliafronton.

Nem írtak még olyan lelkes könyvet a szarról, mint David Waltner-Toews. A címében Darwin alapművére rájátszó A fekália eredete bámulatos bevezetés az emberi és állati salakanyag okozta modern problémák történetébe, amely újra és újra arra emlékeztet, hogy a bolygónkat elárasztó szartömeget nem lehet csak úgy lehúzni a vécén. Az ürülék olyan meghatározó eleme egy ökoszisztémának, mint a táplálék – ne feledjük, hogy a légkörben lévő oxigén is egyes organizmusok anyagcsere-folyamatainak köszönhetően került oda –, mégis, a mindenféle bélsarak fenntartható kezelése, újrahasznosítása és semlegesítése olyan komplex dilemmákkal jár, amelyek egyszerre bírnak egészségügyi, gazdasági, biológiai és kulturális vetülettel. Ráadásul egy-egy részterület megoldása még súlyosabb gondokat okozhat valahol máshol. Megfelelő nyelvünk is alig van rá, hogy beszéljünk róla: a szövegszerkesztő most is lelkesen aláhúzogatja a „szar" szót, az olyan szakkifejezések viszont, mint a „biológiai hulladék" leginkább csak elfedik és életidegenné teszik a konkrét kihívásokat, például azt, ha tyúkszar került az ivóvízbe. Waltner-Toews szerint, „ha nem változtatunk azon, ahogy a szarról gondolkodunk, mindörökre arra ítéltetünk, hogy nyakig benne éljünk”. Mivel ezt a sorsot szeretném elkerülni, lássuk, mit tanulhatunk a költőként és regényíróként is ismert járványügyi szakembertől.

1. „Az nemcsak egy székletminta, hanem a régi éned.”

Egy ember naponta átlagosan 150 grammnyi székletet ürít, a vegetáriánusok valamivel többet, mert ők több emészthetetlen növényi rostot esznek. Ennek a 150 grammnak a háromnegyede víz, tartalmaz továbbá rostokat, zsírt, elhalt sejteket, nagyjából ezerfajta baktériumot, azokból köbmilliméterenként 1011 példányt, illetve említésre méltó mennyiségben nitrogént, foszfort, káliumot, szenet. A bevitt étel kalóriaértékének nyolc százalékát ürítjük, amivel egészen hatékonyak vagyunk, mert például az elefántoknál ez az arány hatvan százalék. Következésképp az elefántszar tápértéke igen magas.

false

 

Mindez azt is jelenti, hogy eltekintve a fertőzésveszélytől és a kulturális tabuktól, csak az energiabevitelt figyelembe véve egy ember életben tudna maradni szarevéssel, igaz, felettébb sokat kellene belőle fogyasztania. Összesítve, a Földön élő 7,6 milliárd ember évente 435 millió tonna székletet ürít, fejenként átlagosan 55 kilót. Ehhez jön a haszonállataink szartermelése: 1,4 milliárd marha, 19 milliárd csirke, egymilliárd sertés, és 1,8 milliárd kecske meg birka. És ők nem napi 150 grammot ürítenek.

2. Guanó nélkül nincs modern világ.

Nemcsak az a baj, hogy túl sok a szar a bolygón, hanem hogy rossz helyen. Az urbanizáció és az iparosított állattenyésztés előtt az emberi és állati ürülék sokkal egyenletesebben oszlott szét a természetben, könnyebben visszakerült annak körforgásába, jelenleg viszont a nagyvárosok és a hatalmas állattelepek környékén túlkínálat van belőle. Mindeközben az ürülék teli van hasznosítható ásványi anyagokkal és energiával. Például a magas nitráttartalmú denevérszarnak kiemelten fontos szerepe volt a modern ipari társadalmak létrejöttében. Mint arra a korabeli tudósok rájöttek, a tizennyolcadik és tizenkilencedik században felfedezett jókora guanólerakatok egyaránt alkalmasak trágyázásra és robbanóanyagok előállítására. A főképp Dél-Amerikából importált denevérszar a mezőgazdaság fellendüléséhez, és így népességrobbanáshoz vezetett, ám az erőforrások gyors merülése hamar nemzetközi konfliktusokat szült, ilyen volt a Spanyolország, Chile és Peru közt kirobbant „Guano-háború". Habár a madár- és denevérszar valóban tartalmaz a robbanóanyagokhoz szükséges ammónium-nitrátot, túl sok kell hozzá belőle, így ma már ezt előnytelen megoldásnak tartják.

false

 

Fotó: Wikimedia CC Sanchezn

3. Hova szarjak?

Evolúciós ösztöneink, kultúránk és a józan paraszti ész csupa ellentmondásos választ adnak arra a kérdésre, hogy mihez is kezdjünk saját salakanyagunkkal. Ha meg akarom védeni magam a ragadozóktól és a betegségektől, akkor minél távolabb kell tartanom székhelyemtől a székletem; ha ki akarom jelölni a területemet, és netán odacsalni a párzásra vágyó nőstényeket (mint néhány állatfaj teszi), akkor minél közelebb. Trágyázhatok vele, hogy jobb legyen a termés, ám ez annak kockázatával jár, hogy ételem beszennyeződik. A higiénikus emberfelfogásnak hála testi funkcióinkra sokszor valamiféle alantas tevékenységként tekintünk, és igyekszünk kiszakítani magunkat abból a biológiai körforgásból, amelynek részei vagyunk, ha tetszik, ha nem. Ez a higiéniakultusz vezetett oda, hogy a szart próbáljuk eltartani magunktól, szőnyeg alá söpörni vagy – mint sokáig szokás volt – egyszerűen kilöttyintjük az ablakon. Mindez hol bámulatos emberi teljesítményekhez vezetett, mint a Cloaca Maxima nevű gigantikus csatornarendszer az ókori Rómában vagy Thomas Crapper vízöblítéses vécéje, hol pedig katasztrófákhoz, mint az 1850-es évek Londonjában, amikor a szennyvízzel telepumpált Temze nem csak elviselhetetlenül bűzlött, de kolerajárvánnyal is sújtotta a várost.

Nem kell elmennünk a Monsturd című szarszörnyes horrorig vagy Michel Gondry zseniális rövidfilmjéig ahhoz, hogy lássuk, milyen erővel birkózik az emberi kultúra a székletiszonnyal. Héraklész ötödik próbája nem véletlenül volt ganajozás Augiász istállójában: amikor hősünk eltérített folyókkal öblítette ki a felgyűlt trágyát, elmosva ezzel a Peloponnészoszban terjengő bűzt, nem csupán a vízöblítéses vécét előlegezte meg, hanem az emberiség tiszta, szarmentes élet iránti igényét is deklarálta.

4. Sziszüphosz egy ganajtúró bogár

Waltner-Toews egy közismert ötlet következményeivel illusztrálja, miért is annyira nehéz választ találni a felgyűlt állati és emberi fekália kezelésére. Visszatérő koncepció, hogy a nagyüzemi állattenyésztés során keletkező biogázokat és szerves hulladékot a trágyázáson kívül hasznosíthatnánk a kimerülő erőforrások helyett fűtésre és áramtermelésre. Igen ám, de ennek hosszú távon az lenne a következménye, hogy az emberiség energiaellátása hatalmas marha-, disznó- meg csirketelepektől válna függővé, hiszen rászorulnánk, hogy ezek az állatok továbbra is nagy mennyiségben termeljék nekünk a szart.

Ennél persze felmerültek kisebb, lokálisan használható koncepciók is. 2011-ben Mitsuyuki Ikeda rájött, hogyan szintetizálhat mesterséges húst fekáliát is tartalmazó szennyvízből: a műhús 63 százalék proteint, 25 százalék szénhidrátot és 3 százalék zsírt tartalmaz, és állítólag olyan íze van, mint a marhának. A szintén japán Mayu Yamamoto marhatrágyából állított elő vaníliát, ám ebben az esetben is az a kérdés, hogy képesek lennénk-e túllépni kulturális tabuinkon, és olyasmit enni, ami ennyire közel van a szarhoz. A további újrahasznosítási gyakorlatok közt találjuk a papírgyártást elefántszarból, építési anyagokat és plasztikot tehéntrágyából, vagy éppen a trágyán nevelt rovarok felhasználását a takarmányozásban gabona helyett.

A fekália eredete újra meg újra visszatér David Waltner-Toews kedvenc állatfajához, a ganajtúró bogarakhoz. Az egyik legátszellemültebb passzusban a szerző arra hívja fel a figyelmet, hogy ezeknek az Egyiptomban szentként tisztelt bogaraknak az egyik alfaját latinul Sisyphusnak hívják, mint a sziklát görgető alakot a görög mitológiában. Waltner-Toews olvasatában a sziszifuszi szargörgetés egyáltalán nem hiábavaló vagy abszurd. Ellenkezőleg: mind jobban járnánk, ha példát vennénk a szarból várat építő ganajtúrókról, és megtalálnánk magunk és bélsarunk helyét a természet rendjében.

false

 

Fotó: Wikimedia CC


____ 

Sepsi László (1985) író, szerkesztő, kritikus, elsősorban popkultúrával, zsánerirodalommal és filmekkel foglalkozik. Kötetei: Pinky (2016), Ördögcsapás (2017). Blogja, a Paratéka minden csütörtökön jelentkezik.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.