Brutális szakemberhiány: megette a lift a szerelőt

  • Sepsi László
  • 2017. december 7.

Paratéka

Míg a részegeskedő kisgazdáknak megérdemelt kórházi kezelés jut osztályrészül, az overallba bújt, kék galléros szaki akár azon az áron megvédelmezi a nagyváros lakóit a technológia és a felsőbb néprétegek túlkapásaitól, hogy rámegy a házassága és kiszakad a kedvenc inge.

„Olyan, mint egy önmagát felgyújtó szerzetes: fennkölt, rossz nézni és nem marad meg belőle semmi” – ezt a nálunk teljesen ismeretlen prózaíró, Remco Campert nyilatkozta a hatvanas évek végén a holland filmgyártásról. Egy bő évtized múltán az ország játékfilmgyártása fellendült, megjelent a színen Paul Verhoeven, és Rutger Hauerrel együtt nemcsak a munkái, de ő maga is Hollandia fontos kulturális exportcikkévé vált. És ugyancsak a nyolcvanas években tűnt fel Dick Haas, akinek egyetlen briliáns ötlet meghozta a pénzt, a sikert, de még a tengerentúli forgalmazót is:

fillérekből horrorfilmet forgatott egy liftről.

Már a nyitójelenet pompás bevezetést nyújt A lift agyament, ugyanakkor otthonosan ismerős világába. Egy étteremben járunk, záróra előtt pár perccel, az utolsó, kissé már spicces vendégek egy mezőgazdasági vásárra érkeztek a nagyvárosba, a pincérrel bunkók és arrogánsak, akár egy zsíros bajszú téeszelnök négy pálinka után. Végül beszállnak a liftbe, amely természetesen elakad, fogy a levegő és mindenki izzad, amire hőseink ilyenkor megszokott legemberibb módon reagálnak le: orgiába kezdenek. Legalábbis, amíg sorban el nem ájulnak.

A film földhözragadtságának és pervertált fantáziájának ez a kettőse azzal együtt is izgalmas, hogy a szereplők életére törő tárgyaknak gazdag hagyománya van a horrorban. Az önálló életre kelt gépkocsik (A rettegés autója, Christine), emberevő ágyak (Deathbed) és vérszomjas vasalógépek (A mángorló) mellett az öreg kontinens kacatjai is előszeretettel rémisztgették a közönséget, mint például a guruló vérszopó (Vámpír négy keréken) és az agyelszipkázó tévékészülék (Akkumulator I) Csehországból. Ezek a filmek többségükben ugyanarra a szorongásos tapasztalatra építenek: a derekasan dolgozó átlagpolgárnak szembe kell néznie azzal a ténnyel, hogy bár életének egyre több szeletét meghatározzák vagyontárgyai, valójában csekély hatalommal bír felettük. Az autójába töltött benzinért vérével és verejtékével fizet, a tévétől már zúg a feje, de nem tudja elszakítani tőle a tekintetét, és ha a lift nem hajlandó elindulni, akkor a tizenötödik emeleten fog éhen halni.

false

A lift felvonultatja az összes fontosabb halálnemet, ami eszünkbe juthat egy felvonóról, van benne klausztrofób fulladás, lefejezés és a csonkítás egyéb liftajtóalapú módozatai, aknába zuhanás, acélsodrony általi akasztás, ám mindeközben szociálisan felettébb érzékeny munka. Főhőse a becsületes liftszerelő, akinek nemcsak szerszámosládája, de lelkiismerete is van, és nem hajlandó annyiban hagyni, hogy az általa ellenőrzött felvonó továbbra is öli az embereket.

A lift ízig-vérig munkáshorror,

amivel nem csak a korabeli trendekkel ment szembe, hiszen ebben az időszakban főleg slasherfilmek, maszkos gyilkosok meg böllérkésre hányt tinik uralták a műfajt, de társadalombírálatot is megfogalmaz. Míg a részegeskedő kisgazdáknak megérdemelt kórházi kezelés jut osztályrészül, az overallba bújt, kék galléros szaki akár azon az áron megvédelmezi a nagyváros lakóit a technológia és a felsőbb néprétegek túlkapásaitól, hogy rámegy a házassága és kiszakad a kedvenc inge. Bár az nem derül ki, áfás számlát ad-e a végén.

false

Mindebből következik, hogy a daliás karbantartó olyan ellenféllel kerül szembe, amit csavarkulccsal megjavítani nem, csak elpusztítani lehet. A lift borzalmainak forrása a korrupt helyi potentátokon és a gátlástalan japán (!) liftexportőrökön kívül nem más, mint a szerelők és szerszámaik réme, a mikrocsip.

Ráadásul ezt a liftet egy különösen gonosz mikrocsip irányítja, amely már elmegyógyintézetbe juttatott egy másik veterán gépészt.

A lift üzenete nem bonyolult: a technika lehet gonosz, a géprombolás elkerülhetetlen. Csakhogy Dick Maas rendezését is áthatja a low-tech barkácsszellemiség. Hála az igen alacsony büdzsének, A lift stábjának olcsón megvalósítható praktikus effektusokkal kellett atmoszférát teremtenie, ugyanis a film legjavát nem stúdióban, hanem ugyanazon az egy folyosószakaszon forgatták. Maas kiviszi az osztályharcot a lépcsőházba, és figyelemre méltó módon mutatja meg, hányféleképpen lehet vászonra komponálni három egymás melletti liftajtót úgy, hogy az ne csak szimmetrikus, de rémisztő is legyen, miközben persze Kubricknak és a Ragyogás kísértet járta szállodafolyosóinak is megadja a tiszteletteljes főhajtást.

Figyelmébe ajánljuk

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.