A Plüssviking blogról

  • Iványi Zsófia
  • 2013. augusztus 13.

Plüssviking

Rámenős csajok és félszeg pasik, fogkrémízű italok és rémületes halpüré, részeg biciklisták és még részegebb gyalogosok, no meg a nagy kérdés: hogyan válhatott a legyőzött ellenségeik koponyáját pohárként újrahasznosító vikingekből békés, szociálisan érzékeny, jóléti társadalmat kreáló népség? Koppenhága lakosságát közelről, a beépülés módszerével megfigyelve igyekszem megfejteni a talányt, és közben persze egyéb felfedezéseimről is számot adok.

Május közepén költöztem Koppenhágába, pontosan három héttel azután, hogy eldöntöttem, Koppenhágába fogok költözni. Négy európai ország közt vacilláltam már egy ideje, végül azért döntöttem Dánia mellett, mert nagyon bírom a filmjeiket, és mert itt egy darab ismerősöm sincs. Gondoltam, így kalandosabb.

false

Ráadásul egy szót sem tudok dánul – azaz, ez nem igaz, most már legalább tízet tudok, de május közepén még nem álltam ilyen jól. Szép nyelv, olyan benyomást kelt, mintha németül beszélnének visszafelé, erősen szétcsapva. Esetleg angolul előrefele, fuldokolva. Viszont meg kell tanulnom, már feltéve, ha Dániában akarok élni. Márpedig itt akarok élni, egy darabig biztosan.

Hogy miért? Két oka van. Bár a mikrokörnyezetemben minden rendben volt, már csak a munkám okán is képtelen voltam kizárni a nagy magyar valóságot, ami finoman szólva nem hatott jól a hangulatomra. Ez a toló hatás, ami mellett legalább olyan erősen ott a húzó: a már említett kaland lehetősége. Van, aki sziklát mászik, hogy ne unja el magát, más cápákkal úszkál; én inkább elköltöztem egy városba, ahol egy másfél hónapra kivett szobán kívül nem volt senkim és semmim. Talán őrültség így nekivágni, de én remekül érzem magam – bejegyzésről bejegyzésre elmesélem, hogy miért.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.