A Plüssviking blogról

  • Iványi Zsófia
  • 2013. augusztus 13.

Plüssviking

Rámenős csajok és félszeg pasik, fogkrémízű italok és rémületes halpüré, részeg biciklisták és még részegebb gyalogosok, no meg a nagy kérdés: hogyan válhatott a legyőzött ellenségeik koponyáját pohárként újrahasznosító vikingekből békés, szociálisan érzékeny, jóléti társadalmat kreáló népség? Koppenhága lakosságát közelről, a beépülés módszerével megfigyelve igyekszem megfejteni a talányt, és közben persze egyéb felfedezéseimről is számot adok.

Május közepén költöztem Koppenhágába, pontosan három héttel azután, hogy eldöntöttem, Koppenhágába fogok költözni. Négy európai ország közt vacilláltam már egy ideje, végül azért döntöttem Dánia mellett, mert nagyon bírom a filmjeiket, és mert itt egy darab ismerősöm sincs. Gondoltam, így kalandosabb.

false

Ráadásul egy szót sem tudok dánul – azaz, ez nem igaz, most már legalább tízet tudok, de május közepén még nem álltam ilyen jól. Szép nyelv, olyan benyomást kelt, mintha németül beszélnének visszafelé, erősen szétcsapva. Esetleg angolul előrefele, fuldokolva. Viszont meg kell tanulnom, már feltéve, ha Dániában akarok élni. Márpedig itt akarok élni, egy darabig biztosan.

Hogy miért? Két oka van. Bár a mikrokörnyezetemben minden rendben volt, már csak a munkám okán is képtelen voltam kizárni a nagy magyar valóságot, ami finoman szólva nem hatott jól a hangulatomra. Ez a toló hatás, ami mellett legalább olyan erősen ott a húzó: a már említett kaland lehetősége. Van, aki sziklát mászik, hogy ne unja el magát, más cápákkal úszkál; én inkább elköltöztem egy városba, ahol egy másfél hónapra kivett szobán kívül nem volt senkim és semmim. Talán őrültség így nekivágni, de én remekül érzem magam – bejegyzésről bejegyzésre elmesélem, hogy miért.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.