50 milliárd, liftekkel

Publicisztika

"Én nem értem az újságírók cirkuszolását, mindig csak az árakkal foglalkoznak, ahelyett, hogy örülnének, mennyi új autópálya épül" - fakadt ki úgy egy éve a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. egyik vezetője, amikor a Narancs tapintatlanul holmi költségek felől érdeklődött. És valóban, az Állami Számvevőszék (ÁSZ) a tavaly átadott autópálya-szakaszokat ellenőrző jelentése sem állítja, hogy ne lenne a megjelölt helyeken út. Igaz, kicsit későn adták át őket, esetleg kicsit drágábbak a kelleténél, és akad egy talán fölösleges völgyhíd is - de ez csupa piszlicsáré apróság.

"Én nem értem az újságírók cirkuszolását, mindig csak az árakkal foglalkoznak, ahelyett, hogy örülnének, mennyi új autópálya épül" - fakadt ki úgy egy éve a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. egyik vezetője, amikor a Narancs tapintatlanul holmi költségek felől érdeklődött. És valóban, az Állami Számvevőszék (ÁSZ) a tavaly átadott autópálya-szakaszokat ellenőrző jelentése sem állítja, hogy ne lenne a megjelölt helyeken út. Igaz, kicsit későn adták át őket, esetleg kicsit drágábbak a kelleténél, és akad egy talán fölösleges völgyhíd is - de ez csupa piszlicsáré apróság.

Nincs miért izgulni, mindennek megvan az oka. Először is, a kiszámíthatóságra helyezve a hangsúlyt, az autópálya-törvényt négy év alatt 13-szor módosították. Legutóbb úgy, hogy már nem kell éves bontásban részletezni az átadandó és előkészítés alatt álló szakaszokat - így legalább számon kérni sincs mit. Az még éppen benne maradt, hogy a projektek aktuális helyzetéről, a kifizetett pénzekről évente kormánybeszámolót kell benyújtani az Országgyűlésnek, de tavaly és tavalyelőtt a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) már nem készített ilyet a törvényhozásnak. Közük? A finanszírozás átláthatóságától amúgy mit várunk, ha az elszámolásoknál még Brüsszel felé is trükközött a kormány? A GKM-ben az előkészítő munkákról nincsen jegyzőkönyv, pedig biztos zajlott valami ilyesmi. Sajnos úgy, hogy nem volt olyan eljárásrend, ami a szakmai munkát és a hatásköröket rögzítette volna. A határidők kitűzésénél pedig senkit nem érdekeltek a korábbi beruházások tapasztalatai, a szakértők véleménye, vagy akár az előkészítettség. Ha mi ilyen átgondoltsággal mennénk le a boltba parizerért, éhen halna a család.

Nem kapkodták el a földszerzéseket sem. Az ügyvédi késedelemre nem volt szankció, de nem kellett a megszakadástól félteni a földhivatalokat sem. A NIF a biztonság kedvéért pluszban megbízott egy ügyvédi lebonyolító szervezetet is, mely kft. a számvevők szerint 360 millióért nem csinált semmit, de az alkalmazásuk kétségkívül megnövelte az adatszolgáltatási időt. Ahogy az már lenni szokott, a nyomvonalon fekvő ingatlanokat hol a régiós piaci ár másfélszereséért, hol a tízszereséért sikerült megszerezni, de volt, ahol nem is készült előzetes értékbecslés. Az ÁSZ évek óta szajkózza, hogy az útépítők pályáztatásához is milyen hasznos volna az előzetes költségbecslés, ahol lehet, egységárakat tartalmazó adatbázis - teljesen hiábavalóan. Az ellenőrzött szakaszokat 356 milliárdért építtető NIF egyetlen fő költségszakértőt alkalmaz. A dunaújvárosi hídnál leírtakat is olvashattuk már korábban: nem a költséghatékonyság netovábbja, ha a hídhoz még sok évig nincsen közlekedési kapcsolat. Ha egy vállalkozó évekig kihasználatlan beruházásra készítene tervet, minden bank kiröhögné.

Ahogy az ország mentális állapotát jól modellezi az útépítések története, szintúgy cseppben a tenger a kőröshegyi völgyhíd esete. És mi még azt hittük, már mindent tudunk róla! Hogy húsz év alatt sem sikerült a lakosság igényeit a természetvédelmi és gazdaságossági szempontokkal minimálisan szinkronba hozni! Viszont így mód nyílott egy nagy, mérnöki bravúr megvalósítására (könyv zengi dicsőségét, belefért). Mondjuk nem lett olcsó, úgy 50 milliárd két kilométerért, liftekkel persze. És tessék, kiderül, hogy pár kilométerrel odébb a völgy nyílása is kisebb, a híd is alacsonyabban mehetne, a helyieket és a természetet még kevésbé zavarná a sztráda. A NIF és a helyhatóságok akkoriban meg is egyeztek, hogy továbbterveztetik e nyomvonalat, mert ígéretes. A kőröshegyi önkormányzat azonban valahogy nem tárgyalta a terveket, hát el sem tudta utasítani, és hopp: megépült a bombasztikus változat. Lett egy nagy híd, amiről senki nem tudja, hogy került oda. Az ufók?...

Csak Szabó Pál közlekedési minisztert sajnáljuk, mert bánatos: a jelentésre reagáló levelében hiányolja az ÁSZ pozitív megállapításait.

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

Az öntudat napjai

A a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.

Utat tört magának

Tasó Lászlót 2022-ben még szavazati rekorddal választották országgyűlési képviselővé, jövőre már csak listán indítja a Fidesz–KDNP. Nyíradonyban, ahol harminc éve lett polgármester, és ahová dőlt az uniós pénz, az új vezetés kifizetetlen közvilágítási számlával, büntetőeljárásokkal szembesült, továbbá azzal, mi minden függ a képviselőtől.