50 milliárd, liftekkel

Publicisztika

"Én nem értem az újságírók cirkuszolását, mindig csak az árakkal foglalkoznak, ahelyett, hogy örülnének, mennyi új autópálya épül" - fakadt ki úgy egy éve a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. egyik vezetője, amikor a Narancs tapintatlanul holmi költségek felől érdeklődött. És valóban, az Állami Számvevőszék (ÁSZ) a tavaly átadott autópálya-szakaszokat ellenőrző jelentése sem állítja, hogy ne lenne a megjelölt helyeken út. Igaz, kicsit későn adták át őket, esetleg kicsit drágábbak a kelleténél, és akad egy talán fölösleges völgyhíd is - de ez csupa piszlicsáré apróság.

"Én nem értem az újságírók cirkuszolását, mindig csak az árakkal foglalkoznak, ahelyett, hogy örülnének, mennyi új autópálya épül" - fakadt ki úgy egy éve a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. egyik vezetője, amikor a Narancs tapintatlanul holmi költségek felől érdeklődött. És valóban, az Állami Számvevőszék (ÁSZ) a tavaly átadott autópálya-szakaszokat ellenőrző jelentése sem állítja, hogy ne lenne a megjelölt helyeken út. Igaz, kicsit későn adták át őket, esetleg kicsit drágábbak a kelleténél, és akad egy talán fölösleges völgyhíd is - de ez csupa piszlicsáré apróság.

Nincs miért izgulni, mindennek megvan az oka. Először is, a kiszámíthatóságra helyezve a hangsúlyt, az autópálya-törvényt négy év alatt 13-szor módosították. Legutóbb úgy, hogy már nem kell éves bontásban részletezni az átadandó és előkészítés alatt álló szakaszokat - így legalább számon kérni sincs mit. Az még éppen benne maradt, hogy a projektek aktuális helyzetéről, a kifizetett pénzekről évente kormánybeszámolót kell benyújtani az Országgyűlésnek, de tavaly és tavalyelőtt a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) már nem készített ilyet a törvényhozásnak. Közük? A finanszírozás átláthatóságától amúgy mit várunk, ha az elszámolásoknál még Brüsszel felé is trükközött a kormány? A GKM-ben az előkészítő munkákról nincsen jegyzőkönyv, pedig biztos zajlott valami ilyesmi. Sajnos úgy, hogy nem volt olyan eljárásrend, ami a szakmai munkát és a hatásköröket rögzítette volna. A határidők kitűzésénél pedig senkit nem érdekeltek a korábbi beruházások tapasztalatai, a szakértők véleménye, vagy akár az előkészítettség. Ha mi ilyen átgondoltsággal mennénk le a boltba parizerért, éhen halna a család.

Nem kapkodták el a földszerzéseket sem. Az ügyvédi késedelemre nem volt szankció, de nem kellett a megszakadástól félteni a földhivatalokat sem. A NIF a biztonság kedvéért pluszban megbízott egy ügyvédi lebonyolító szervezetet is, mely kft. a számvevők szerint 360 millióért nem csinált semmit, de az alkalmazásuk kétségkívül megnövelte az adatszolgáltatási időt. Ahogy az már lenni szokott, a nyomvonalon fekvő ingatlanokat hol a régiós piaci ár másfélszereséért, hol a tízszereséért sikerült megszerezni, de volt, ahol nem is készült előzetes értékbecslés. Az ÁSZ évek óta szajkózza, hogy az útépítők pályáztatásához is milyen hasznos volna az előzetes költségbecslés, ahol lehet, egységárakat tartalmazó adatbázis - teljesen hiábavalóan. Az ellenőrzött szakaszokat 356 milliárdért építtető NIF egyetlen fő költségszakértőt alkalmaz. A dunaújvárosi hídnál leírtakat is olvashattuk már korábban: nem a költséghatékonyság netovábbja, ha a hídhoz még sok évig nincsen közlekedési kapcsolat. Ha egy vállalkozó évekig kihasználatlan beruházásra készítene tervet, minden bank kiröhögné.

Ahogy az ország mentális állapotát jól modellezi az útépítések története, szintúgy cseppben a tenger a kőröshegyi völgyhíd esete. És mi még azt hittük, már mindent tudunk róla! Hogy húsz év alatt sem sikerült a lakosság igényeit a természetvédelmi és gazdaságossági szempontokkal minimálisan szinkronba hozni! Viszont így mód nyílott egy nagy, mérnöki bravúr megvalósítására (könyv zengi dicsőségét, belefért). Mondjuk nem lett olcsó, úgy 50 milliárd két kilométerért, liftekkel persze. És tessék, kiderül, hogy pár kilométerrel odébb a völgy nyílása is kisebb, a híd is alacsonyabban mehetne, a helyieket és a természetet még kevésbé zavarná a sztráda. A NIF és a helyhatóságok akkoriban meg is egyeztek, hogy továbbterveztetik e nyomvonalat, mert ígéretes. A kőröshegyi önkormányzat azonban valahogy nem tárgyalta a terveket, hát el sem tudta utasítani, és hopp: megépült a bombasztikus változat. Lett egy nagy híd, amiről senki nem tudja, hogy került oda. Az ufók?...

Csak Szabó Pál közlekedési minisztert sajnáljuk, mert bánatos: a jelentésre reagáló levelében hiányolja az ÁSZ pozitív megállapításait.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.