Kirill Haratyjan

A bukás jutalma

A moszkvai terrortámadás háttere és következményei

Publicisztika

Március 22-én este terroristák hatoltak be a Moszkvát övező körgyűrűn épült bevásárló- és szórakoztatókomplexum, a Crocus City koncerttermébe. A Piknik rockegyüttes koncertjére 6 ezer ülőhely kelt el, a közösségi hálókon megjelent videófelvételek szerint a nézőtér a merénylők felbukkanásakor már legalább félig megtelt.

Az orosz nyomozó szerv hivatalos adatai szerint a terroristák 19:54-kor érkeztek személyautóval a Crocus Cityhez, és azonnal tüzet nyitottak a sorban állókra és az őrökre. Bejutottak a nézőtérre, ahol az első sorokat vették tűz alá, és felgyújtották a székeket. Az épületet 20:11-kor hagyták el, ugyanazon az autón, amelyen érkeztek. A menekülők a vészkijáratokat zárva találták, a tájékozódást sűrű füst nehezítette. A vérfürdő 17 percig tartott. A tűzoltók 21:06-kor kezdték meg a tűz oltását, a rohamosztag pedig 21:35-től szállta meg az épületet, feltételezve, hogy a terroristák még ott tartózkodhatnak.

Mire a közösségi oldalakon megjelentek az első híradások a történtekről, már kész is volt a hivatalos magyarázat: semmi kétség, a merényletet Ukrajna követte el. Putyin 18 óra elteltével szólalt meg: a szálak Kijevbe vezetnek, onnan „nyitottak ablakot az ukrán határon” a terroristák meneküléséhez. A pár nappal azelőtti választáson „meglepetésre” győzedelmeskedő elnök a „nemzetközi terrorizmus felbukkanásáról” beszélt, de egy szót sem szólt az Iszlám Államról, pedig akkorra a szervezet már magára vállalta a felelősséget. Elvégre Putyin már március 19-én megmondta: „a neonáci kijevi rezsim a Nyugat segédletével – gyakran közvetlen nyugati utasításra – terrorista módszerekre tért át”. És lám, így is lett! „Minden szó, amellyel Washington Kijevet védi, és az Iszlám Államra tereli a gyanút, nyilvánvaló önleleplezés” – kontrázott Marija Zaharova külügyi szóvivő.

Egy héttel a merénylet után 151 halálos áldozatról és több mint kétszáz sebesültről tudunk. Gyászolók sokasága zarándokol a romokhoz, ahol a helyi egyházi elöljáró, Foma érsek tart hivatalos gyászmisét – nehogy bárki is a hatalom ellen tiltakozóknak tulajdonítsa a spontán emlékhelyet. A tádzsik diaszpóra egész kisbusznyi virágot visz, próbálnak elhatárolódni a terroristáktól.

Így szövődik a mese

Jól felszerelt, alaposan kiképzett fegyveresek hatolnak be észrevétlenül a zsúfolt moszkvai rendezvénycsarnokba, szemrebbenés nélkül tüzet nyitnak, felgyújtják a koncerttermet, majd felszívódnak. Aztán ugyanezek az alaposan kiképzett és mindenre képes harcosok egy húsz­éves, rozzant járgányon menekülnek, amely széthullik alattuk, mielőtt az első benzinkúthoz érnek; ráadásul az ukrán határ felé indulnak, amerre először fogják keresni őket. Megijednek az első rendőrtől, próbálnak elrejtőzni, dadogva próbálnak összehozni valami kusza vallomást.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.