A Fidesz már megint Kánaánt ígér a kkv-knak

Publicisztika

A hazai vállalkozások túlnyomó részét képező mikro-, kis-, közepes gazdálkodók fejlesztését tűzte ki célul a kormány, immár nemzeti konzultációval is megtámogatva. A csaknem egymillió gazdasági egység a közelgő választások és a záruló politikai olló miatt másfél évtized után ismét fontos lett a kabinetnek.

A „hazai kis- és középvállalkozásokat új eszközökkel kell támogatni. Tőkejuttatásra van szükség, minden kis- és középvállalkozás számára elérhető módon” – áll a legújabb konzultációs ív egyik kérdésének felvezetőjében, a multi vs. hazai ellentétpár jegyében. A szavak szintjén a kkv-k mindig fontosak voltak az Orbán-kormányoknak; lám, az októberben közzétett 21 pontos Új Gazdaságpolitikai Akcióterv (ÚGA) a „vállalkozások méretének megduplázódását” tűzi ki célként. Ez egyébként a Nemzetgazdasági Minisztériumban (NGM) készített A magyar mikro-, kis- és középvállalkozások megerősítésének stratégiája 2019–2030 című anyag (a továbbiakban: Stratégia) tavaly decemberi azon „első felülvizsgálatán” alapul, amely a látlelet mellett adós maradt azzal, hogy miként futtatnák fel a kkv-kat, és főleg: mennyiért és miből?

Elsuhant másfél évtized

A Stratégia általános célként kiszámítható és stabil üzleti környezetet, jogszabályi hátteret fogalmaz meg. A „felelős államműködés feladata, hogy az adózás, az adminisztráció és az üzleti szabályozás területén a mikro-, kis- és középvállalkozások számára speciális könnyítéseket dolgozzon ki annak érdekében, hogy csökkentsék a kkv-kra nehezedő időbeli és pénzbeli költségeket”.

Ma Magyarország nemcsak az adóterhelés, hanem az állami szabályozásból fakadó terhek mértéke alapján sem versenyképes, még régiós összehasonlításban sem. Ezért az a kormányzati törekvés, hogy Magyarország váljék a kelet-közép-európai régió egyik leginkább vállalkozásbarát országává, olyanná, ahol a vállalkozások működésének állami szabályozása egyszerű és kiszámítható. Nos, a Stratégia e passzusa voltaképpen a parlamentnek beterjesztett eddigi utolsó releváns kormányprogram, a 2010-es egyik bekezdése. Hajdan (is) ennek jegyében ígérték fejleszteni és bővíteni a kkv-k által elérhető finanszírozási eszköztárat, javítani a hitelfelvételi lehetőségeket, támogatni a működésüket segítő nem banki pénzügyi termékek elterjesztését.

Az elmúlt években végrehajtott számottevő járulékcsökkentés ellenére a szűk egy éve kijött kkv-stratégia tehát változatlanul a versenyképesség fokozásában, vállalkozóbarát környezetben, továbbá a finanszírozáshoz való hozzáférésben, a jövő technológiáinak alkalmazásában és a vállalkozói kultúra fejlesztésében jelöli meg a feladatokat – azért, hogy 2030-ra a gazdasági fejlettség az uniós átlag 90 százalékát érje el.

Az NGM anyaga is kiemeli, hogy csaknem „900 ezer vállalkozás működik Magyarországon, amelyek 99,9 százaléka minősül mikro-, kis- vagy középvállalkozásnak”.

Duma, újra

Amikor tehát a kormány látványosan beszél „a” kkv-k felpumpálásáról és kér levélszavazásos megerősítést a tőkejuttatásukhoz, azzal, szokása szerint, valójában nem mond semmit. A „méretük megduplázásának” ígérete pedig a számok láttán egyenesen kivitelezhetetlen – mert kifizethetetlen.

Pedig a Stratégiában találni néhány olyan pontot, amelyek alapján akár értelmesen lehetne a kkv-kat segíteni. Akad például olyan szelete e vállalkozáscsoportnak, amely viszonylag elkülönültnek tekinthető. Ez a gyorsan növekedő vállalkozásoké, azoké, amelyek a megelőző három évben 10 százaléknál nagyobb éves átlagos növekedést értek el az alkalmazottak számában (és tíz főnél többet foglalkoztatnak). Nincsenek sokan, nagyjából 3500 vállalkozás (2021-ben), ami „kiváló alapot jelent célzott fejlesztéspolitikai beavatkozás szempontjából” – fogalmaz az NGM. A legjelentősebbnek tekinthető hat nemzetgazdasági ágban működik a gyorsan növő vállalkozások közel 80 százaléka. Ezek a kereskedelem, gépjárműjavítás (695), a feldolgozóipar (665), építőipar (549), a szakmai tudományos, műszaki tevékenység (270), a szállítás, raktározás (277), illetve az adminisztratív és szolgáltatást támogató tevékenység (269).

Az anyag kiemeli, hogy a mikro- és kkv-k a foglalkoztatottak 72 százalékát alkalmazzák, a nettó árbevétel és a bruttó hozzáadott érték terén azonban csak 55 százalékos a részesedésük. A 0,1 százaléknyi nagyvállalat a foglalkoztatottak 28 százalékával a GDP 44 százalékát termeli meg.

Nyomorunk egyik magyarázata

A kkv-k nominális termelékenysége (egy foglalkoztatottra jutó bruttó hozzáadott érték folyó áron) az elmúlt két évben, vagyis amikor a Covid-válságból a világ elkezdett kikapaszkodni, nálunk mindössze 3,1 százalékkal nőtt, ami a harmadik legalacsonyabb érték az EU 27 tagországa között, és kevesebb, mint a fele a 6,7 százalékos EU-átlagnak. A magas hazai infláció következtében a magyar kkv-k reáltermelékenysége 10,6 százalékkal csökkent 2022-ben, ami az NGM szerint is a legrosszabb érték az EU-ban.

A magyar gazdaság gerincét alkotó vállalkozáscsoport teljesítménye megmagyarázza például az alacsony béreket is. A száraz adatokból az jön ki, hogy a legtöbb embert foglalkoztató vállalkozáscsoportban átlagosan alig 10 millió forint körüli a fejenkénti bruttó árbevétel. A kormány szerint a 2030-as célszám az évi 4,2 százalékos növekedéssel érhető el – és a legnagyobb javulást a kkv-k termelékenységében várja.

A kkv-k világában a kivitelben érdekeltek száma elenyésző, ami (a fajlagosan magasabb árbevételt figyelembe véve) szoros összefüggésben áll az előző adatokkal. A kormány által elfogadott stratégia szerint is Magyarországon kevés vállalkozás exportál: 2022-ben a hazai kivitel 15 százaléka volt a kkv-ké (2013-ban még 21 százalék). A középvállalkozásoké a legnagyobb exportárbevétel, amely bár 2013-ról 2021-re közel 30 százalékkal nőtt, a nagyvállalatok ugyanekkor több mint 90 százalékkal gyarapodtak. A koncentrációt mutatja, hogy Magyarországon a legnagyobb 20 vállalat adja az exportteljesítmény csaknem 30 százalékát. A kormányzati cél 2030-ra az 50 százalékos ugrás a hazai tulajdonúak exportrészarányában, a kkv-kon belül pedig 7 százalék.

Ehhez sok egyéb mellett rengeteg beruházás kellene. A Stratégia és a 21 pontos ÚGA szemérmesen hallgat a pénz forrásáról, de az itt-ott elejtett megjegyzések megerősítik, hogy változatlanul az uniós támogatások lennének erre a fedezet. Csak hát az uniós pénzcsapot elzárták az Orbán-kormány politikája miatt, és nem látszik, Brüsszel miért is nyitná meg újra. Márpedig magas beruházási dinamika és fejlesztések nélkül a hazai vállalatok által előállított hozzáadott érték csak felvásárlások, illetve a külföldi vállalatok kivonulása révén növekedhet: előbbi a hazai erőforrások nem hatékony felhasználásával, míg utóbbi a nemzetgazdasági versenyképesség és foglalkoztatás visszaesésével járna, ami nem lehet a gazdaságpolitika célja – buzog föl az őszinteség a Nagy Márton tárcája által egy éve jegyzett irományban.

A kkv-k hitelállománya 2015-től jelentős, a teljes vállalati összeg bővülését jóval meghaladó mértékű növekedésnek indult, ám csak 2021 közepéig tartott. A kkv-k hitel/GDP aránya a 10–15 százalék közötti sávban helyezkedik el évek óta, ami megfelel a térségi adatoknak. (Vagyis a cseh, balti, lengyel, román gyorsuló fejlődés nem a nagylapáttal kiszórt hiteleknek tudható be, hanem a fejlesztési pénzek okos felhasználásának.) Mindenesetre a 2030-as cél a GDP-arányos 20 százalék. A kkv-knak most is kedvezményes kamatú hitelt helyez kilátásba a kormány, noha 2014 és 2020 között már odaítéltek nagyjából 3500 milliárdnyi pénzt hasonló feltétellel – a fenti eredménnyel. „A jelenlegi kedvezőtlen környezetben még fontosabb a támogatott hitelprogramok szerepe”, állítja a kormányzati dokumentum – ám a költségvetésből megtoldott kkv-hitelek aránya 2023-ban már így is meghaladta a 47 százalékot, a tőketartozás hányadában 12–14 százalékot tesz ki.

Mint látható, már a Stratégia is ezer sebből vérzett, ehhez képest a nemrég nagy felhajtás közepette meghirdetett ÚGA ígéretei még rózsaszínűbbek. Igaz, tavaly decemberben még nem volt a színen versenyképes politikai kihívó.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.