Janisch Attila

A hómezők lovagja

Szívhő a fagyban, avagy hogyan csináljunk miniszterelnöki PR-filmet?

  • Janisch Attila
  • 2013. április 7.

Publicisztika

Szerencse a szerencsétlenségben: Orbán Viktor miniszterelnök és Pintér Sándor belügyminiszter kiszállt a katasztrófa sújtotta autópályára, s rendbe tették az ország dolgát. Tették mindezt álruhában, szerényen, tűzoltók és rendőrök között elvegyülve

Szerencse a szerencsétlenségben: Orbán Viktor miniszterelnök és Pintér Sándor belügyminiszter kiszállt a katasztrófa sújtotta autópályára, s rendbe tették az ország dolgát. Tették mindezt álruhában, szerényen, tűzoltók és rendőrök között elvegyülve - mint a kormany.hu-ra feltöltött terjedelmes propagandafilmből kiderül. Ennek legizgalmasabb része, a miniszterelnöki Facebook-oldalon külön is bemutatott "stoppos epizód" önmagában is felvet néhány - emberi, dramaturgiai és filmszakmai - kérdést.


1. Honnan jönnek ezek a fiatalok, akik közül a fiatalember igen lengén öltözött ahhoz képest, hogy milyen események lehetnek mögöttük?

2. Miért mentek el egy nem tudni, milyen messze lévő faluba, hogy ott a lány nejlonzacskójában lévő piros aranyat megvegyék?

3. Miért mentek gyalog bevásárolni, ráadásul visszafelé, miközben látni, hogy a sztráda szinte teljes hosszban már meg lett tisztítva, tehát mehettek volna a kamionjukkal is, ráadásul előre, amerre eredetileg menni akartak?

4. Hová lettek az autók az ő kamionjuk mellől? Úgy áll ott ez az egy szem kamion a sztrádán, mintha direkt tették volna oda.

5. Hogyan lehetséges, hogy sem a beszálláskor, sem a kiszálláskor egyetlen mondatnyi reakciójuk sincs arra, hogy a magyar miniszterelnök veszi fel őket éppen, miközben az ennyire barátságos, közlékeny és kedves velük? Ehelyett úgy ülnek be a kocsiba és úgy is szállnak ki belőle, mintha ez a világ legtermészetesebb dolga volna.

6. Micsoda mázli, hogy Orbán kocsijában éppen forog a kamera, amikor összefutnak ezzel a két fiatallal.

7. Micsoda mázli, hogy ez a két fiatal a hoszszas várakozás és a jó fagyos, jó hosszú gyalogút után is ennyire felszabadultan boldog, higgadt és barátságos.

8. Micsoda mázli, hogy pont egy összeillő párt vesz fel Orbán a kocsijába. Mintafiatalok, rögtön és előre látszik rajtuk a minimum negyvenéves békés házasság és a minimum öt gyerek mint a kívánatos jövő.

9. Micsoda mázli, hogy pont két Erdélyből érkező fiatallal találkozik a miniszterelnök. Micsoda szimbolikus erejű segítség ez! A külhoni magyarság megmentőjét látni éppen, szimbolikus tevékenységét végezvén.

10. Hogyan lehetséges, hogy Orbán és Pintér teljesen egyedül vág neki a katasztrófaszemlének Orbán kocsiján, amelyet maga a miniszterelnök vezet? És ha elakadnak?

Filmelemzés

A cél: megmutatni a tevékeny, gondoskodó, mindenütt jelen lévő, mindent megoldó Orbán Viktort, amint éppen aktívan miniszterelnököl, megold, elhárít, segít, jót tesz, barátságos, férfias, határozott és dinamikus.


Fotó: MTI

A háttér: megmutatni a katasztrófát, de már a konszolidált helyzeten keresztül, ezzel a katasztrófa nagyságát, jelentőségét mérsékelni, ekképpen az azt övező kormányzati tehetetlenség jelentőségét is relativizálni lehet. Az ábrázolandó dinamizmussal amúgy sem férne össze a lassú és nehézkes araszolás a hótorlaszok és az elakadt autók között. A feloldhatatlan kettősség eredményeképpen az önmagukat meghazudtoló állítások háttere egy üres autópálya, amelyen erőtlen illusztráció a két elakadtnak tűnő kamion.

A szereplők: szimbolikus, túlságosan keresett karakterek, akiknek minden porcikája, mozdulata, kinézete a célzott jelentés szolgálatába állított, így aztán kevésbé valóságos, mint inkább hihetetlen az egész.

A jelenet: a mesterséges (ráadásul hamis) üzenetet kreáló alkotói szándék következtében mesterkéltnek hat az egész. Látszólag spontán és hihető - valójában nincs a szereplőknek egyetlen olyan reakciójuk sem, amely kissé alaposabb vizsgálódást követően is igazolná, hogy a helyzet életszerű és valóságos. Kicsit hasonlít a jelenet arra, amikor néhány hónapja Orbán leült egy jól kiválasztott "romkocsmában" beszélgetni a Fidesz-PR által odaszervezett, mutatósan snájdig fiatalokkal, akik persze azonnal megértették a kormány egyébként teljesen érthetetlen és romboló oktatáspolitikáját. Akkor is árulkodó volt a fotó ügyetlensége: az Orbán előtti asztalon nem csak a saját pohara volt; a lelkes berendező túlrendezte a díszletet, és számos poharat, bontott ásványvizes üveget is elhelyezett az asztalon, talán azt sejtetve, hogy Orbán Viktor asztaláról mindenki vehet. A baj csak az volt, hogy a fiatalok, akikhez a poharak és az üvegek tartozhattak volna, méternyi távolságra voltak a miniszterelnöktől, mert így látszottak hatásos egyetértésben és együttlétben a képen.

Ahogy e romkocsmabéli műfiatalok is kérdéstelen egyetértésben találkoztak Orbánnal, úgy az M1-en felszedett fiatalok is tökéletesen érteni látszanak, hogy mivégre is kellett elszenvedniük a reménytelen kormányzati tehetetlenkedést, a kommunikáció teljes hiányát, a mentés szervezésének katasztrofális késedelmességét. E két szimpatikus fiatalember annyira értette a nagy egészet, hogy egyetlen kérdésük sem volt a helyzetről. Így Orbánnak nem kellett kellemetlen magyarázkodásba bonyolódnia, viszont feltehette a fiataloknak a maga kérdéseit, amelyekre a fiatalos válaszok fontosabbak voltak, mintha a miniszterelnököt kellett volna hallanunk arról beszélni, netán mentegetőzni, hogy miért voltak annyira teszetoszák a munkatársai, miért működött ennyire nehézkesen a nemrég újjászervezett és a két hónapja elhangzott miniszterelnöki beszédben "a legmegbízhatóbbnak" nyilvánított katasztrófavédelem. Hál' istennek - a kérdések hiányában - Orbán Viktornak nem ezekről kellett beszélnie, viszont megtudhatta az istenadta nép, hogy e példaadóan szép és a helyzettel szemben türelmes fiatalok Erdélyből, egy Orbán úrnak is kedves városból jöttek. A megható jelenetet nézve szinte érezni lehetett a szereplőket elöntő forró szívhőt.

A főszereplő: diszkréten a háttérbe szorul. Szinte nem is látszik. Csak néha a profilja; és csak megnyugtató baritonját hallani: könnyed és közvetlen. Közben persze ő irányít, láthatatlanul is. Kézben tartja a kormányt, ahogy a helyzetet is. Nincs miért aggódnunk, amíg ilyen irányító vezet minket. Elsuhanunk a bajok mellett, amelyek meghátrálnak Orbán úr dinamikus magabiztossága láttán.

Folytassa...

2001 tavaszán, a nagy árvíz idején Orbán Viktor egy rozoga ladikkal hajózott délcegen a háborgó vizeken, hogy megtekintse az országbirtokot. A Fidesz-PR akkor is a nagy megmentőt kívánta megmutatni a népnek, ahogy Orbán Viktor merészen áll az ingatag csónakban. Hatásos kép volt, amelyen szerencsére nem láttuk a miniszterelnöki lábat kétségbeesetten markoló kezeket, amelyek feladata volt megtartani Orbán ingatag egyensúlyát, és ekképpen megvédeni őt attól, hogy egész miniszterelnöki valója a jeges vízbe toccsanjon. (E filmről bővebb elemzés A píárvízi hajós cím alatt olvasható a Magyar Narancs 2001. június 28-ai számában a szerzőtől - a szerk.) Ez most egyszerűbb helyzetnek látszott - de az eredmény ugyanaz. Ügyetlen bűvésztrükk, píárcsalás, maszatolás, pofátlan hazugság. Holott az egyensúly már rég elveszett, s a láb, ha lehet, még ingatagabb - már nemcsak Orbáné, hanem az egész országé.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.