Ballai József

A központi marok

Az adóhivatal kormányzati beolvasztásának tervéről

Publicisztika

Nem mondhatni, hogy túl sok nyilvános kormányzati dokumentum foglalkozna a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) jövőjével – de az biztos, hogy készül valami.

Nem más, mint maga Orbán Viktor jelentette ki, hogy az elkövetkező fél év kormányzati feladata az adózás átalakítása lesz – ez után néhány nappal pedig Lázár János kancelláriaminisztertől hallhattuk azt az elképzelést, hogy az adóhivatal kormányablakként működhetne tovább. Létezik egy tanulmány magának az adózásnak a megreformálásáról is (erről lapunk megjelenésének napjától a magyarnarancs.hu-n olvasható egy pompás elemzés Király László György adószakértő és volt APEH-elnök tollából – a szerk.) – most azonban csak azt a kérdést járom körbe: milyen lehet az új adóhivatal (mint szervezet) és miért éppen olyan?

A móka kedvéért induljunk ki abból, hogy Vida Ildikó igazat mondott: nagyon nem tetszettek neki a kormányzati tervek, és munkaviszonyáról épp emiatt – és nem a kitiltási vagy egyéb ügyei folyományaként – mondott le. „Mélységes megdöbbenéssel szembesültem a NAV strukturális átalakítására, személyi állományára vonatkozó kormányzati elképzelésekkel – írta kollégáinak az elnök –, hiszen a NAV-ot senki nem kérdezte meg, szervezetünket, illetve annak felépítését, hatékonyságát, az egyes munkafolyamatokat senki nem tanulmányozta. Ezek az elképzelések, tervek folyamatos küzdelmeim ellenére – mint ahogyan azt a médiából is hallhatják – továbbra is makacsul tartják magukat.”

 

A szaktudás hatalma

A NAV jelenleg önálló – de nem független – hatóság, elnökét a miniszterelnök nevezi ki, munkatársai pedig több tekintetben is más elbánás alá esnek, mint a „közönséges” kormánytisztviselők vagy közalkalmazottak. Mindennek természetes oka van: a több mint huszonkétezer fős hivatal szedi be a központi költségvetés bevételeinek túlnyomó részét. Ez irdatlan összeg, irgalmatlan felelősség – és iszonyú, egyszerre formális és informális hatalom. Az elnöki rang megfelel egy államtitkárénak – s ki-ki eldöntheti, hogy a legfontosabb állami hivatal vezetőjét ezzel alá vagy fölé becsüli a protokoll.

Az a kevés, amit Lázár János a NAV jövőjéről felvillantott – és ami szakmai berkekből származó értesülések szerint Vida Ildikó önkéntes távozásához is vezetett – nagyjából azt jelenti, hogy az adóhivatal mint olyan, megszűnne. Mivel a részletekről nyilvánosan soha nem volt szó, egyelőre nem világos, hogy mi lenne a vámosokkal – de ez valójában nem is lényegi kérdés.

A NAV jelenleg olyan országos hatáskörű szerv, amely az adózókkal kapcsolatos ügyeket első és másodfokon is lényegében saját maga intézi (első fok: megyei igazgatóságok, másodfok: regionális főigazgatóság, akinek további problémái vannak, a közigazgatási bíróságra föllebbezhet).

A jövőben a megyei kormányhivatalok egy-egy osztálya lenne az adóügy, oda kerülnének a NAV jelenlegi dolgozói – ebben a struktúrában ez lenne az első fok. Itt indítanák el és hajtanák végre az adózóknál az ellenőrzéseket (például a visszaigényelt áfa kiutalása előtt), és itt is adnák ki az első­fokú határozatot. Ez ellen az adózó bírósági úton (másodfok) kérhetne jogorvoslatot – amihez persze az a minimum, hogy a törvény házaiba megfelelő mennyiségű és képzettségű szakértőket helyezzenek; s ez nem egyszerű feladat. (Egyébként a közigazgatás más területein jelenleg is ez az „egyfokozatú” rendszer működik, csakhogy ott jóval kevesebb a fellebbezés. Az adózásban szinte automatikus, hogy az ügyfél a neki nem tetsző döntéssel szemben jogorvoslattal él.)

Akik szerint az adózás túl bonyolult ahhoz, hogy ne szakértők – értsd: adóhivatali dolgozók – foglalkozzanak vele, többnyire a szabványosított választ kapják: nem kell túlmisztifikálni a dolgokat, az adók igen nagy része ma is ön­adó­zás útján (értsd: önként bevallva és befizetve) kerül az államkasszába. Más kérdés, hogy ez akkor is így történne-e, ha nem lebegne a fejük felett a szakszerű ellenőrzés réme. Svédországban, ahol az összes adóbevétel 98 százalékát fizetik be önkéntesen az adózók (nálunk 90-92 százalék ez az arány) elvégeztek egy vizsgálatot, amely szerint, ha nem lennének ellenőrzések, akkor az önkéntes befizetési hajlam 2 év alatt nagyjából 70 százalékosra csökkenne. Magyarországon – halálbiztos – még sokkal alacsonyabb szintre.

Az adóhivatalt az elmúlt másfél évtizedben súlyos pluszfeladatokkal terhelték meg – s ezeket nemcsak rendben elvégezte, de jelentős mértékben túl is teljesítette. Mára a NAV szabja ki és szedi be az illetékeket, a társadalombiztosítási járulékokat (egészségügyi, nyugdíj), a szociális hozzájárulást, a számtalan egyéb adót (környezetvédelmi termékdíj, jövedéki adó, ágazati külön­adók stb.). Volt idő, amikor még a televízió-előfizetési díjat is az adóhatóságnak kellett fizetni. Mellesleg pedig eleget tesz alapfeladatának is – az szja, az áfa, a társasági adó beszedésével. Mindezt úgy, hogy a létszáma nem változik jelentősen, ám hatékonysága jelentősen nő. (Csak egy példa: 2013-ban 4,9 százalékkal gyarapodtak az adóbevételek,  miközben ugyanabban az évben a GDP csak 1,1 százalékkal bővült).

A legutóbbi idők fejleménye a vámügyek integrálása az adóhivatalba. Arról fölösleges vitát nyitni, hogy ez mennyire volt logikus – erre körülbelül annyira lehet ésszerű választ adni, mintha azt akarnánk eldönteni, hogy a szőke vagy a fekete hajú nők-e a szebbek –, ám tény, hogy a feladatot zökkenőmentesen megoldották. Más kérdés, hogy a fegyveres testületként számon tartott pénzügyőrök valahogy mégis kimaradtak az e körben mindenki másra vonatkozó életpályamodellből. Így jártak.

A NAV – önmaga által is előszeretettel hangoztatott – sajátosan önálló státusza sok pluszt is jelent (mármint a többi állami szervhez képest). Az egyik ilyen a rendkívül fejlett és hihetetlenül érzékeny saját informatikai rendszer. Bármit is „tudjon” azonban a rendszer bárkiről, az adatokhoz csak feljogosítottak juthatnak hozzá, a biztonság pedig olyan fokú, hogy még a számítógépes bejelentkezés tényét is naplózza. Minden lekérdezés tehát – elvileg – nyomon követhető. (Két olyan esetről is tudunk, amikor adóhivatali alkalmazottak – nem alacsony beosztásban – indokolatlanul és stikában adatokat hívtak le. Mindkét esetben azonnali elbocsátás járt a kutakodásért; az első a szocialisták alatt, a második a Fidesz-érában történt. Ez jól mutatja a belső rend szigorúságát.)

A NAV kitüntetett szerepét példázza az is, hogy alkalmazottainak a premizálása merőben eltér más állami hivatalnokok jutalmazásától. Ezt még Simicska Lajos harcolta ki. Az adóhivatalon belül „Lajos-aranyaknak” hívott jutalom szoros összhangban van a bevételek – ezen belül a pluszbevételek – megszerzésével, afféle sikerdíj vagy célprémium, nagyságrendje pedig többhavi nettó fizetéssel egyezik meg: az anyagi érdekeltségnél a jelek szerint semmi sem motivál jobban.

 

A hatalom szaktudása

Hol lesz a jövőben a helye az adózási ügyosztálynak a kormányzati struktúrában? Pontosan ott, ahol a többi kormányhivatali osztályé, ami azonban a jelenlegihez képest súlyosan leértékelt, degradált szerep.

A kormányhivatal vezetője – nyilvánvalóan – politikai státuszt tölt be (rossz, de igen érthető szót használva: ő a komisszár). A hivatal igazgatója már szakmaibb beosztás: ő felel a működtetésért: legyen elég ember, az embe­reknek hely, a helyen villany, fűtés, telefon, papír. Az egyes osztályok vezetői – elvileg – már szakemberek, de persze eleve szóba sem jöhetnek vezetőként, ha a komisszár nem javasolja őket.

Magyarán: az új struktúra az adóhivatalt is bevonja a központosításba azáltal, hogy a kormányhivatali rendszer részévé fokozza le – és valójában éppen ez lehet a cél. Más nézőpontból mindez Lázár János hatalmának a további erősödését is jelenti – azt pedig, hogy ez Orbán Viktor szándéka szerint történik-e így, avagy a kancelláriaminiszter magánszorgalmából, a kávézaccjósok mondhatnák meg.

S lehet az elképzeléseknek olyan vadhajtása is, amibe jobb bele se gondolni. Egy terv szerint ugyanis – erről a Miniszterelnökség fejlesztéspolitikai kommunikációért felelős helyettes államtitkára árult el részleteket – összekapcsolják az állami hivatalok adatbázisait. Elvileg ez arra lenne jó, hogy bizonyos változásokat csak egy helyen kelljen (és lehessen) regisztráltatni. Gyakorlatilag azonban azt is jelentheti, hogy egy maroknyi – előzetesen gondosan megszűrt – szakember helyett szinte minden hivatalnok belenézhetne minden tárolt adatba. Ez maga az orwelli jövő.

Magyarországon 2015-re kiépült a totálisan központosított állam, amit egyetlen kéz, egyetlen akarat, egyetlen vízió irányít. Nincs önállóság, nincs függetlenség, hisz egy az irány, nem is lehet több.

Könnyű ebben a játszmában a NAV-ot úgy látni, mint a szakmai függetlenség – bármit is jelentsen ez – utolsó bástyáját. Erejét és befolyását, bizonyos fokú érinthetetlenségét mindeddig az általa beszedett irdatlan nagyságú bevétel garantálta. De a fák, pláne Magyar­országon, nem nőnek az égig. A piramisszerű struktúrában egy „kvázi független” hatóság szinte rendszeridegen.

De vajon tényleg meglépik a szervezeti átalakítás fent vázolt lépéseit? Túl sok kétségünk aligha lehet: amit Orbán Viktor elhatározott, azt eddig mind meg is valósította. De nyitott kérdés még marad tucatszám. Vajon mindenkit átvesznek-e a kormányhivatalokba? Soha jobb alkalom nem nyílik arra, hogy kiszuperálják a szocialisták idején fölvetteket, azokat, akik nem nyíltan kormányhívők. Senkinek sem lehetnek kétségei: az elmúlt években mindenki bőségesen mutatott magából éppen elegendő magatartásmintát ahhoz, hogy könnyedén beilleszthető legyen egy „Kubatov-lista” „támogató”, „semleges” vagy „ellenséges” rubrikájába. Másodszor pedig még a gyakorlatra vár annak bizonyítása, hogy az új szisztéma is garantálja-e minimum az eddigieknek megfelelő adóbevételt – és talán ez a perdöntő. De erre komoly ember a mai tudásunk birtokában nem tenne fogadást.

És ez ellen tiltakozhatott a lemondott Vida Ildikó: „Bármelyik általam ismert elképzelés végrehajtása – mivel azok megítélésem szerint a költségvetés érdekeit és a szervezet működőképességét is veszélyeztetik – részemről vállalhatatlan.”

Váteszi jóslat? Meglátjuk.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.