A művészet nem ment fel a felelősség alól – a Gothár-ügy kezeléséről

  • Artner Szilvia Sisso
  • 2019. november 24.

Publicisztika

Nem a magos Déva várát kéne felépítenünk, hanem a demokráciát.

Hajlamosak vagyunk a művészetet, a művészeti tereket misztifikálni, de ettől még a Gothár-ügy nem kifejezetten színházi jelenség, hiszen a színház is csak bizonyos emberek munkahelye, ahol olykor több időt töltenek, mint otthon, ezért jobb nekik, ha biztonságban érzik magukat benne. Ahogy a diák az iskolában, a tanár a tantestületben, a nővér a kórházban és a ministráns fiú a templomban.

Nem művészeti ügy a zaklatás és nem is ideológiai.

Nevetséges, amikor a kormánysajtó a balliberális színházi világ botrányáról beszél, miközben gazdapártjuk politikusainak ügyeit sem úgy minősítik, hogy az illiberális oligarchák szex- és drogbotrányai, meg a papi zaklatások kapcsán sem keresztény konzervatív pokolról tudósítanak. Változnak az idők és a szőnyeg alá söpört ügyek, meg a hamis hírek birodalma lassan lejár. A szélesebb körű társadalmi tájékoztatást érdemes megcélozni, mondjuk, ahogy a Független Előadó-művészeti Szövetség (FESZ) új, Biztonságos terek nevű kampánya. Közelebb kell hozni a jó megoldásokat a szexuális zaklatás és az egyéb hatalommal való visszaélés áldozatai számára, hogy ne a nyilvánosság bevonása legyen az egyetlen eszköz ahhoz, hogy meghallják a hangjukat.

Annál is inkább, mert az újnyilvánosság, a közösségi média sok esetben torzít és alkalmanként újra traumatizálja az áldozatokat is. Az is előfordul, hogy visszavonulásra kényszeríti az érintetteket.
Az új nyilvánosságban nehezen tud tovább lépni a színházi világ a milyen nagyszerű rendező vs mennyire erkölcsös ember problematikán. Pedig nem olyan bonyolult a dolog. Ha abból indulunk ki, hogy a rendező is ember, akkor van olyan rendező, aki nem használja ki a hatalmi helyzetét és inkább irányít, mintsem taperol és zsarol. Meg van olyan rendező, (politikus, masiniszta, tanár etc.) aki, ha csak teheti, kihasználja a lehetőséget az erőszakos közeledésre, mert valami nincsen rendben nála és ezt mindig is így csinálta, mert eltűrték neki. Ha ez az ember történetesen művész, akkor a tapló viselkedését magyarázhatja azzal, hogy a művészetéhez hozzátartozik, mint az orvosláshoz a lúg. De teljesen mindegy milyen művész, mert ebben a helyzetben nem más, mint egy veszélyes személyiség. Mások, az általa vezényelt emberek, illetve az áldozatai is magyarázhatják ezt úgy, hogy rendezői módszer, hiszen így tudják igazolni a maguk számára a szégyenteljes tűrést, vagy így tudják magyarázni az érintettségüket. De ettől még a színház nem egy szado-mazo parti, hivatalosan ugyanis nem arra neveztek be a dolgozók. Nem szabad kihagyni a sorból a túlzott jelentőségű háttérintézményt, amely szintén hajlamos szemet hunyni az erőszak felett a művészet és a hírnév érdekében.

Nem olyan régen történt, hogy

Andrij Zsoldak rendezőt Kolozsvárra tárt karokkal várták vissza,

hiszen a POSZT-on is díjnyertes lett az előadása, amelynek próbái során csúnyán megvert egy színésznőt. A jelentős művészt fel is jelentették a színészek, majd az áldozat is hirtelen fordulattal azt mondta, hogy oké, erőszakos volt, de még ő sem élt át ilyen művészi katarzist ezelőtt. Elhitte inkább, hogy a saját művészete is ettől javul, mert így könnyebb szembenézni a szégyenével. Van, aki otthon is tűri ezt a bánásmódot egy darabig, ugyanilyen alapon. Az is egy függőségi állapot, de ennek okait és következményeit ma már bőven leírja a pszichológiai szakirodalom.

A művészet nem ment fel a felelősség alól.

A civil pedig nem hülye, és ha azt látja, hogy a történetesen rendező férje, bátyja, apja, haverja, kollégája rendszeresen színésznőket, vagy színészeket taperol vagy üt, nem az jut eszébe erről, hogy azért teszi, mert mekkora nagy művész arc, hanem az, hogy feltehetőleg egy idióta, de legalábbis súlyos gondok vannak vele. Egy előadás, egy festmény, de egy emeletes torta sem jöhet létre emberáldozatok (értsd kék foltok, traumák) árán. Jó, most elég sötét a helyzet és rendszerszinten is támogatott az erőszak, a lealázás, de nem a magos Déva várát kéne felépítenünk, hanem a demokráciát.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.