Kerpel-Fronius Gábor–Naszádos Zsófia

A város és lakói

Ki mondja meg, hogy mire költsön Budapest 1 milliárd forintot?

  • Kerpel-Fronius Gábor
  • Naszádos Zsófia
  • 2020. november 15.

Publicisztika

A 21. század elejére a modern nyugati demokráciák sok szempontból válságba jutottak.

A közösségek gyakran mesterségesen kreált, identitásalapú szétaprózódása, az állampolgárok bezárkózása és ezzel a társadalmi részvétel csökkenése veszélyt jelent a társadalmi és a politikai rendszerünkre, ezt pedig orvosolnunk kell, amíg nem késő. A politikához, pártokhoz kapcsolódás módja, az állampolgárok viszonya vezetőikhez, az információszerzés gyorsasága és az információhoz jutás csatornái ugyancsak átalakultak az elmúlt évtizedekben. A korábban elsősorban osztályalapon szerveződő néppártok közösségteremtő, közösségszervező képessége csökkent, amellyel szűkült a politikai részvétel, a bevonódás lehetősége is. A választói habitust, igényeket, előítéleteket mind alaposabban méri fel a kampánytervezés, és egyre pontosabban reagál rájuk a kommunikáció.

A választójoggal rendelkező milliók pedig mindinkább a politikai show-műsor passzív fogyasztói, mintsem aktív, felelős, higgadtan vitatkozó alakítói lesznek. A mindennapokat, az életminőséget valóban meghatározó kérdésekről szóló vita egyre inkább kiszorult a politikai nyilvánosságból, és eltűnt a kormányzati, hivatali struktúrák hátsó szobáiban, mint politikai mozgósítási értékkel nem bíró okoskodás. Az elitista, kirekesztő, a nyilvánosságtól elzárt (szak)politikai döntéshozatal párosítva a végletekig mediatizált, leegyszerűsítő nyilvános üzenetekkel jelentősen hozzájárult a radikális populista és alt-right mozgalmak előretöréséhez.

Észre kell vennünk: ezek a szervezetek nem elsősorban politikai célkitűzéseikkel jelentenek veszélyt a közösségeinkre. Nem az a legfőbb gond, ha egy párt vagy mozgalom ellenzi a melegek jogainak kiterjesztését, szkeptikus a klímaváltozással vagy éppen az európai integráció jövőjével kapcsolatban, vagy a piacgazdaság teljes globális rendszerét bűnösnek tartja. Amíg ezek ellen, vagy ezek mellett a vélemények mellett szabadon lehet érvelni, addig esélyünk van arra, hogy folyamatosan csiszoljuk és építsük azt a közös eszmei és politikai alapot, amelyen állva döntéseket lehet hozni, kormányozni lehet.

Az ilyen mozgalmak a szabad, egyenrangú felek párbeszédének rendszerét támadják különböző módszerekkel, és a valódi kárt ezzel okozzák. Legyen szó az alt-right közösségek ténykedéséhez szinte szervesen hozzátartozó ál- és rémhírterjesztésről, tények és valós események véleményessé tételéről, a „normalitás” fogalmának kirekesztő használatáról, vagy a radikális progresszív mozgalmak mind agresszívebb kísérleteiről, amelyekkel a társadalmi haladás egyedüli helyes irányát kívánják meghatározni – a végeredmény ugyanaz: gyanakvó, frusztrált, saját visszhang- és előítélet-kamráikba zárkózott, elbizonytalanodott emberek tömege.

 

Letörölhető nyomok

Ezekre a folyamatokra valójában nincs más megoldás, mint hogy igyekezzünk újra „belakni” mindazokat az intézményeket és tereket, felfedezni azokat az új érintkezési felületeket, módszereket, amelyek a párbeszédet, a közös gondolkodást szolgálják, és ezáltal tégláról téglára visszaépíteni azt a közös bizalmi alapot, amelyen állva előrevivő vitákat lehet folytatni.

Az új budapesti városvezetés számára az első pillanattól kezdve prioritás volt az elsőre kissé furcsán, megfoghatatlanul hangzó „részvételiség” eszméjének érvényesítése a politikai döntéshozatali folyamatokban. Pedig ennek a néha gúnyolt, néha értetlenkedéssel fogadott új megközelítésnek a célja végső soron nem más, mint a demokratikus kultúra és mentalitás erősítése a fővárosiak körében.

Ma Magyarországot hatványozottan sújtják azok a tendenciák, amelyek miatt Nyugat-Európában is nagyobb állampolgári participáció lehetőségét igyekeznek megteremteni a haladóbb szellemű önkormányzatok, városvezetők. Túl a demokratikus hagyományok, gyakorlatok megkésett meggyökeresedésén, a NER tíz éve is nehezen letörölhető nyomokat hagyott a magyar demokrácia állapotán, nem csupán intézményi szinten. A gyanakvás és kiábrándulás elleni küzdelem, a hatékony, együttműködő, ugyanakkor értékvezérelt, és az állampolgári elköteleződésre, bevonódásra építő politizálási stílus már a 2019. őszi budapesti kampányban meghatározó volt és sikeresnek bizonyult. Ezt a megközelítést igyekszünk érvényesíteni a városvezetés napi gyakorlatában is, Budapest fejlesztési irányainak meghatározásánál.

Budapesti polgárként sokszor lehet az az érzésünk, hogy a városban megvalósuló fejlesztések a városvezetéstől függetlenül, vagy ami még rosszabb, olykor annak ellenére jönnek létre, miként korábban az is, hogy a városvezetés által kidolgozott projektek, tervek legfeljebb csak véletlenszerűen találkoznak a helyi lakók igényeivel, elképzeléseivel. Mindez csak fokozza azt az érzést – és a sokszor nyomában járó frusztrációt –, hogy a döntéshozók átláthatatlan szempontok szerint, hátsó szobákban, vastag falak mögött hozzák a döntéseiket, amelyekhez néha épp azoknak van a legkevesebb köze, akikről szólnak: a fővárosiaknak.

De valójában mit lehet tenni annak érdekében, hogy a lakóknak közvetlenebb kapcsolatuk legyen a döntéshozatallal?

 

Mit tehet a városlakó?

A hivatali eljárások egyszerűsítése, ügyfélközpontúbbá tétele mellett erre a kérdésre többrétű választ igyekszünk adni.

Ezt szolgálja az a Civil rendelet, amelyet terveink szerint a novemberi közgyűlésen fogadunk el, és amely a főváros és a civil szervezetek közötti kapcsolatot igyekszik újszerű, rendszeres tartalmi együttműködéssé formálni. Ezt szolgálja a Civil kezdeményezés intézménye, amely a városlakók petíciós jogát fogalmazza újra.

Kísérletezünk olyan – máshol már kipróbált és bevált – módszerekkel is, amelyben konkrét kérdésekre keresünk válaszokat. Egy-egy épület, közterület ideális használatának, kívánatos funkcióinak meghatározását a környékén lakók és a gyakran odalátogatók sokszor kreatívabban tudják megtervezni, mint megannyi hivatali dolgozó. A városlakókban rejlő kreatív energiákat segítünk felszabadítani a Közösségi tervezés intézményével. Erre példa a Római-parton éppen ebben a hónapban megkezdett nagy ívű, másfél éves közösségi tervezési folyamat, amely az árvízi védekezés megtervezésével egy időben kísérli meg újraszervezni a gyönyörű partszakasz sokrétű és sokszor egymást akadályozó funkcióit.

Az egész társadalmat foglalkoztató nagy stratégiai kérdések megvitatására lehet alkalmas eszköz a közösségi gyűlés. Ezek többnyire olyan témák, amelyekben laikus vélemények megfogalmazásához is komoly elmélyülés szükséges – miközben nem várható el valamennyi városlakótól, hogy minden kérdésben egyforma mértékben tájékozódjon. A közösségi gyűlés ezt a nehézséget úgy hidalja át, hogy a budapestieket kor, nem és foglalkozás szerint reprezentáló kisebb – 50 fős – csoportot hív össze több hétvégére, hogy ott szakértői előadásokat hallgatva, moderáció melletti beszélgetés során fogalmazzanak meg a városvezetés számára a városlakók prioritásait tükröző, általuk kívánatosnak ítélt megoldásokat.

A leglátványosabb kezdeményezés azonban egyértelműen a részvételi költségvetés. Ez arra nyújt lehetőséget, hogy a városlakók kezdeményezhessék egy-egy számukra fontos fejlesztés megvalósítását. Budapest költségvetésében közel 1 milliárd forintot különítettünk el erre a célra – ez a főváros fejlesztési költségvetésének tekintélyes része. Az összeg felét a legalább három kerületet, de leginkább egész Budapestet érintő ötletek nyerhetik el, a másik felét pedig egyenlő arányban szociális, illetve fenntarthatósághoz kapcsolódó projektjavaslatokra fordíthatják. A javaslatok beküldésére 2020. október 1-jétől van lehetőség az otlet.budapest.hu weboldalon keresztül.

 

Fontos kísérlet

Többlépcsős, gondosan megtervezett folyamat során dől el, végül melyek lesznek azok a beruházások, amelyeket a főváros megvalósít. Maguk az ötletek is a városlakóktól érkeznek, s a beérkezett javaslatok közül a budapestiek szavazással választhatják ki azokat, amelyeket végül a város megvalósít. Az ötletelés és a szavazás között jut nagy szerep a hivatalnak – meg kell vizsgálniuk, hogy az ötletek jogszerűen megvalósíthatók-e, költségbecslést kell készíteniük az egyes ötletekre, egyesíteniük kell a több irányból érkezett hasonló igényeket. És ami a legnehezebb: a rendszerint jól kidolgozott elgondolásokkal dolgozó hivatali szervezetnek segíteni kell az ötletadókat abban, hogy a laikus módon megfogalmazott ötleteiket pontosítsák. Ebben egy más, civil logikával gondolkodó és civil nyelvet beszélő megrendelői oldallal kell együttműködnie. A fejlesztési ötletek megvalósításán túl éppen ebben, a Városháza és a városlakók közötti együttműködés új alapokra helyezésében látjuk ennek a kezdeményezésnek a legnagyobb hozadékát.

Ez a merőben új megközelítés a várostervezésben fontos kísérlet is: mennyire mozgósíthatók Budapesten az emberek a részvételre? Lehetséges-e a pozitív hozadékát kidomborítani a közösségi tervezési folyamatoknak egy olyan politikai közegben, amelyben az erőszakos és felülről diktáló attitűd vált a hatékony és jó vezetés szinonimájává? És végül, hogyan vizsgázik majd a Városháza a lebonyolítás során? Ám a sok kérdés dacára meggyőződésünk: ugyan nem csak így lehet, de az biztos, hogy csak így érdemes várospolitikát csinálni.

Kerpel-Fronius Gábor Budapest okosvárosért és részvételiségért felelős főpolgármester-helyettese. Naszádos Zsófia a főpolgármester-helyettes tanácsadója, a Momentum Mozgalom tagja.

Figyelmébe ajánljuk

„A Száraz november azoknak szól, akik isznak és inni is akarnak” – így készítették elő a Kék Pont kampányát

Az idén már kilencedik alkalommal elindított kampány hírét nem elsősorban a plakátok juttatják el az emberekhez, hanem sokkal inkább a Kék Pont önkéntesei, akik a Száraz november nagyköveteiként saját közösségeikben népszerűsítik a kezdeményezést, sőt, néhány fővárosi szórakozóhely pultjaira „száraz” itallapokat is visznek.

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.