A 21. század költői - Lesz-e új magyar kulturális politika?

  • Sebõk Marcell
  • 2006. május 11.

Publicisztika

A kulturális élet színe-java még mindig a késő kádári elosztási gyakorlatokban és struktúrákban rögzült rutinokban lubickol. Még mindig az államtól, az udvartól, az éppen pozícióban lévő újraelosztóktól várják a vazallusok a jussukat. Mert megérdemlik!

A kulturális élet színe-java még mindig a késő kádári elosztási gyakorlatokban és struktúrákban rögzült rutinokban lubickol. Még mindig az államtól, az udvartól, az éppen pozícióban lévő újraelosztóktól várják a vazallusok a jussukat. Mert megérdemlik!

Feltűnt valakinek? A kampány során senki sem vette szájára a "kultúrát". Rendben, egyszer-egyszer elhangzott, hogy politikai kultúra meg európai kultúra - de a magyar kultúra állapotával, szükséges reformjaival és támogatásával a pártpolitika egyszerűen nem foglalkozott. A választási programok természetesen egy-egy rövidebb pontot szenteltek a kérdésnek, ám ezek a kötelező körökön kívül alig mondtak valami lényegeset (főként az SZDSZ javasolt érdemi lépéseket, bár azok is csak valami zanzának tűntek). A kampány főszereplői a "nagy" kérdéseket rakták a retorika és az akciók középpontjába. A kultúra elsikkadt, de például a környezetkultúra és -védelem sem került napirendre. A panaszkultúrára (is) rímelő üzenetek között ezeknek nem volt helyük.

*

Vélelmem szerint a kultúra lehetett volna a választási programok egyik kiemelt fejezete. Nem reprezentatív fesztiválkodásra gondolok. Hanem arra, hogy a pártok kimondhatták volna: a kultúra segítségével javíthatjuk az életmódunkat, a kulturális együttműködésekkel európaibb ország lehetnénk, a befogadó és "hódító" kultúránkkal jobban járnának közösségeink és közérzetünk is. Noch dazu: a kultúra révén a versenyképesség is növekszik. Tévedés az, hogy egyszer csak versenyképes lesz az ország, majd utána fejlesztjük a kultúrának nevezett színes halmazt, mint bokrétát az ország kalapján. Hanem először kell a kulturált társadalom, amely tájékozott a maga módján, s ezáltal versenyképes is, akár itthon, akár külhonban. Hoszszú távon ugyanis mit érünk azokkal a baromi versenyképes szak-emberekkel, akik alig hordoznak valamit a hétköznapi és nyelvi kultúrájukban? Akik egy sikeres üzletkötés utáni fogadáson egy szót sem tudnak szólni mondjuk a zenei kultúráról, csak néznek bután a lazac felett?

*

Ha már így alakult, érdemes fontolóra venni, hogyan kezelje az új kormány a magyar kultúrát, milyen módon fogjon a reformhoz - azaz milyen kulturális politikát valósítson meg. Tudjuk, hogy van magyar kulturális stratégia, ám sem a korábbi tervezet, sem pedig az idén elkészült tanulmány nem lett a gyakorlati cselekvés része. Mint az új stratégia egyik szerzője azonban nem a múltat firtató "miértre" szeretnék koncentrálni, hanem a jövőt érintő "hogyanra".

Mert sok múlhat azon, ha elmaradnak a valódi reformok a kultúrában, ha a társadalmi integrációhoz szükséges kulturális biztosítékok továbbra is egy régies és gyakran feudális rendszerben maradnak. A kulturális élet színe-java még mindig a késő kádári elosztási gyakorlatokban és struktúrákban rögzült rutinokban lubickol. Még mindig az államtól, az udvartól, az éppen pozícióban lévő újraelosztóktól várják a vazallusok a jussukat. Mert megérdemlik! És ha valóban nemzetközi színvonalú és meghökkentő újítók jönnek, mi több, intézményesülni szeretnének, akkor a rendszerek jó ideig nem tudják kezelni az innovációt. Vagy a pályázatát nem tudja befogadni egyik kuratórium sem. Sajnos.

Többek között ezért is kell végre az asztalra csapni és eldönteni: akarunk-e igazi reformokat - mert ez nemcsak egy kormányzat felelőssége, hanem társasjáték -, vagy tovább maszatolunk? A hagyományra és szokásokra hivatkozva fennmarad-e a megkövesült struktúra, vagy lesz-e elég bátorságunk ezek helyett egy élettel teli kulturális környezetet fabrikálni? Vessük tekintetünket a következő másfél évtizedre, s ilyen perspektívában gondolkodjunk a reformokról, amelyekre nem a nullpontról kell készülődnünk.

Az új kormány számára a kulturális politika jelentős részben társadalompolitikai feladat: elő kell segítenie az igazságosabb részvételt a kulturális fogyasztásban, és több esélyt kell biztosítania az alkotók, a közösségi megmutatkozás és a tehetségek számára. Nem elég azon lírázni, hogy a magyar ember egyre több időt tölt a tévé előtt, és a plazakultúrák világában vesztegeti a szabadidejét: át kell gondolni, milyen kulturális közösségi programokat, versenyeket, fejlesztéseket kell meghirdetni, milyen szolgáltatásokat, eszközöket kell megerősíteni.

A kultúra állapota, csakúgy, mint a köztársaságé, nem kizárólag az államon múlik. Pillanatnyilag azonban arra van reális esély, hogy a reformok elsődleges kezdeményezője és kivitelezője az új kulturális minisztérium legyen - nem az NKÖM, hanem a KM. A civil társadalommal párbeszédképes új KM közvetíthet, akadálymentesíthet és szolgáltathat. A hatékonyabbá karcsúsított apparátussal teremt esélyt a kultúra révén, mozdítja elő a társadalmi újraegyesítést az elszegényedett rétegek és romák körében, kezd még több párbeszédet a fiatalokkal, részben a kortárs kultúra, részben a művészeti oktatás forszírozásával, és folytat nyitott kulturális diplomáciát, elsősorban a térségünkben és Európában. Hogy e célokat elérje, az átszervezésen túl meg kell valósítania, hogy a tárca a jelenlegi gondnoki-kifizetőhelyi állapotából kimozdulva sokkal kiegyensúlyozottabban támogassa az intézményeket és a programokat, s felszámolja a párhuzamos és értelmetlen rendszereket.

Az átvilágítás és átszervezés folyamata bátorságot és szigort igényel. Bátorság kell a tabukkal való leszámoláshoz, az erős lobbikkal való szembeszálláshoz, de ahhoz is, hogy többéves garanciát és nagyobb szakmai-gazdálkodási mozgásteret kapjanak a kiválasztott feladatok, illetve intézmények. Az elkövetkező évek során határozottan állást kell foglalni az állami gondoskodás mértékéről és határairól - az automatizált kifizetések és a velünk élő paternalizmus helyett. Nagyobb szigorúságot kell meghonosítani az előirányzatok szakmai nyomon követése, monitorozása, a pályázati eljárási szabályok betartatása terén. Szükség esetén precedensekkel kell bizonyítani, hogy a kiemelt gondoskodás csökkenthető, átcsoportosítható, még a hagyományos nemzeti intézmények körében is.

Az átláthatóságot és kiszámíthatóságot meghirdető kulturális politika nyilvánvalóan hozhat felzúdulást. Mert nem a szokásjog alapján fizet ki százmilliókat például az alig változó műsorrendű játszóhelyeknek, hanem csak a monitorozott és a fejlesztésben részt vevő intézményeknek juttat állami támogatást. A minisztérium persze továbbra is fenntart és működtet intézményeket, és ellátja a jogszabályokban meghatározott kulturális feladatokat. Nem dózerolja le és hinti be sóval a hagyományosnak nevezhető struktúrát, csak színvallásra és döntésre kényszeríti. Megalapozott és számon kérhető (modernizációs) terv elkészítését írja elő minden intézményének, s a párbeszédek és ellenőrzések dinamikájában hozza létre az új kulturális hálózatot.

Az új szerkezethez csak széles körű átvilágítás után juthatunk el. A következő hónapokban át kell tekinteni mindazon kulturális intézmények körét, amelyekben a központi költségvetési támogatás meghaladja a 25 százalékot. Az átvilágítás célja egyértelmű: föl kell tárni a kulturális intézménytámogatás körében a fő célok sérelme nélkül megtakarítható összegeket. Ezután az arra érdemes értékek és feladatok számára a korábbinál nagyobb biztonságot és perspektívát kell nyújtani, és ki kell alakítani a szakmai önállóság és a gazdasági felügyelet kívánatos egyensúlyát. Nem egyszeri áttekintésről van szó, hanem az intézmények állami támogatásának kezelését érintő re-formértékű váltásról. A folyamat beindítása és későbbi működtetése a mostaninál ütőképesebb szervezeti kapacitást igényel a kulturális tárcán belül, és feltételezi az intézményi partnerséget is.

*

Az új kulturális hálózat lényege a decentralizáció és a regionalitás: a kulturális igazgatás és működés súlypontja átkerül a régiók szintjére (a leendő hét régióban gondolkodva). A változások konkrétan az örökségvédelem (műemlékügy, régészet), a közgyűjtemények és a közművelődés területeit érintik, de ki kell terjeszteni a művészetekre is (pl. a Nemzeti Kulturális Alap, az NKA egyes funkciói a régiókba telepíthetők). Fejleszteni kell a kistérségi programokat, ezek jogi és gazdasági keretei mellett a kistérséghez tartozó települések közös pályázatainak lehetőségét. A regionális fejlesztési tanácsokban pedig erősítendő a kulturális jelenlét. A döntések szintjének átrendeződése nemcsak demokratikusabb és közelebb áll a helyi gyakorlatokhoz, hanem csökkenti a kiadásokat is.

Időről időre felvetődik az NKA átalakításának kérdése: most itt az idő a valódi reformra. Az alap elsősorban a független, civil kulturális akciókat támogatja, és mint ilyen, óriási felületen érintkezik a társadalommal. Elsődlegesen programokra irányul, de kisebb intézmények és egyéni alkotók számára is a működés egyik biztosítéka. Az NKA feladatait ehhez a realitáshoz kell igazítani. S innentől kezdve akár pontokba szedve sorjázhatnak a feladatok: föl kell emelni az elnyert összegek működésre fordítható hányadát; föl kell oldani a beruházásra vonatkozó teljes tilalmat; bonyolíthasson az NKA is fejlesztési jellegű pályázatokat egy új, transzparens rendszerben. És így tovább. Mindez indokolja az alap forrásainak a bővítését. A kulturális járulék, az NKA pénzügyi alapja a technológia fejlődésével új tartalomhordozókra vethető ki. Vagy más lehetőség: Európa számos országának mintájára a szerencsejáték-bevételek adott hányadát az NKA-hoz kell irányítani. És amit el szoktak felejteni: a miniszter nem csupán törvényességi felügyelője az alapnak. Azért is felel, hogy az NKA - az autonómia feladása nélkül - a kormányprogramnak a kultúrára vonatkozó elveivel összhangban jelöli-e ki saját céljait. Ezzel összefüggésben kell csökkenteni a miniszteri keretet.

Belementünk a részletekbe. Persze érdemes elidőzni egy olyan szervezetnél, melynek legalább 10 milliárdos a költségvetése, és ezernyi kapcsolat fűzi a társadalomhoz. Az NKA példája egyúttal azt is mutatja, finoman kell hangszerelni a reformok folyamát, hisz van, ahol rögtöni intervencióra, van, ahol aprólékos egyeztetésre kell sort keríteni.

A közművelődési rendszerben lévő párhuzamosságokat például egész ütemesen fel lehetne számolni: a "vasat" és "drótot" összekapcsoljuk, majd ki kell tölteni kulturális, mi több, interaktív digitális tartalmakkal. Magyarországon 2671 önkormányzati művelődési ház van (a közösségi terek és a nonprofit kulturális szervezetek száma is közel ezer). Az érdekeltségi rendszerek kidolgozásával kedvezményes hitelkonstrukciókat kell elindítani a helyi infrastrukturális fejlesztésekre és beruházásra, hogy valóban kulturális találkozóhelyek lehessenek e helyszínek. Hasonlóképpen gyorsan neki lehet fogni a befogadó színházi hálózat megszervezéséhez, hiszen konkrét, a szakma által kidolgozott tervek vannak rá. A magyar színházi életre több mint 14 milliárd forint állami támogatás jut évente (amibe a sokat látott Operát még csak bele sem számoltuk) - ennek tö-redékéből megvalósítható a befogadói rendszer.

*

A kultúra olyan sajátos áru, amelyet nem bízhatunk egészében a piacra. Kultúránk egyedi, globálisan nem "piacképes" elemeit - mint az anyanyelvünk - továbbra is állami eszközökkel kell védenünk. S eközben szeretnénk elérni, hogy egyre kevesebben csüggjenek az állam emlőin, szótlanul.

Tehát konszenzus kell. Ezért a most meghirdetett reformkornak 21. s nem 19. századi értelmet kell adni: ha egy tudatosan végigvitt reformszakaszban olykor forradalmi is a helyzet, el kell jutni a kiegyezésig. Mert tudjuk, a kiegyezés teremtheti meg a bezárkózás utáni nyitottságot, a modernizációt és majdan a társadalmi kohéziót.

A szerző a CEU oktatója, Bozóki András kulturális miniszter tanácsadója.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.