A keze munkája

  • 2001. november 29.

Publicisztika

Azt mondja Medgyessy Péter, hogy az ellene folyó lejáratási kampányt a miniszterelnök emberei szervezik; majd a kérdésre, amely ezen mondatának értelmét firtatja, sejtelmesen csak annyit válaszol, hogy hát Kövér Lászlót nem tekintheti másnak, mint a kormányfő közvetlen munkatársának.

n Azt mondja Medgyessy Péter, hogy az ellene folyó lejáratási kampányt a miniszterelnök emberei szervezik; majd a kérdésre, amely ezen mondatának értelmét firtatja, sejtelmesen csak annyit válaszol, hogy hát Kövér Lászlót nem tekintheti másnak, mint a kormányfő közvetlen munkatársának.

Bár Medgyessy bizonyítékokat nem sorakoztatott fel állítása mögé - hogyan is mutathatná ki, hogy irodájának feltörése bármilyen módon összefüggésbe hozható lenne a Gresco-szerződés nyilvánosságra kerülésével, pláne az akkori titkosszolgálati miniszter személyével; és Medgyessynek pont annyi fogalma lehet az Orbán és Kövér közötti munkakapcsolatról, mint bárki másnak ebben az országban: kevés - nem hinnénk, hogy nagyot tévedett volna.

Az eddigi "kampányesemények" dramaturgiai láncolata ugyanis leginkább a kövéri történelemszemlélet valamifajta real life drámaként való előadására emlékeztet. Az elmúlt hónap legjelentősebb színházi eseménysorozata - melynek publikuma a négymillió magyar választó - az emlékezetes temetői fütyörészéssel kezdődött. Az aggok kórusa elsősorban az érzelmekre igyekezett hatni, de kijelölte a további drámai cselekmények morális fundamentumát is, és ha kissé leegyszerűsítve, jelzésszerűen is, de utalt az eszmei mondanivaló főbb elemeire. Ezek szerint minden komcsi komcsi, a reformkomcsik, a szocik, sőt bizonyos megszorításokkal azok is, akik nem komcsik (vagy úgy tesznek, mintha nem lennének azok). És mivel a komcsik tudvalevőleg akasztattak, hát akasztattak a reformkomcsik, a szocik, sőt ezek a bizonyos nem komcsi komcsik is. A tétel bővebb kifejtése és historiográfiai megalapozása megtalálható többek között a Fidesz "A történelem főutcáján" című világmagyarázatában, amely markánsan tükrözi a párt jelenlegi alelnökének nézeteit. E szerint ´56-ban voltak, akik a polgári Magyarországot képviselték, és voltak a kommunista puccsisták. Az utóbbiak később összefogtak Kádárral, és ebből lett az MSZMP. Később megint szétmentek, és akkor lett belőlük az MSZP meg az SZDSZ, de persze végig egy követ fújtak (ezért is "nőtt össze, ami összetartozott" 1994-ben), és ahogy 1956-ban a pesti srácokat a forradalomból, úgy később, a kádárizmusban, majd pedig utána a "polgáriakat" igyekeztek kizeccölni minden jóból.

A dramaturgia eme rejtett elemeire egyébként a temetői incidens után az előadás több, ekkor színre lépő mellékszereplője is - amolyan rezonőrként - felhívta a publikum figyelmét, elég csak az igazságügyi miniszterre vagy Bayer Zsoltra gondolni.

De a Rákosi-rendszertől húzott folyamatos, egyenes vonal ekkor még csak 1989-ig ért. A második rész - a Gresco-ügy - az említett fideszes imakönyv ama tételét hivatott igazolni, miszerint az "emeszpés káderkör és kapcsolati háló itt-ott kimutathatóan bűnözői körökkel is érintkezett". A rendezői megoldás itt a középkori moralitásjátékok eszköztelenségét és egyszerű naivitását igazítja a modern kor igényeihez, ugyanakkor - bizonyos nyomozati szervek felléptetésével - kitágítja a szereplők körét is. Hát már hogyne lennének az emeszpés káderkörnek bűnözői kapcsolatai, ha egyszer maga a miniszterelnök-jelöltjük is bűnöző! Üzér ő, csak épp nem búcsúcédulákat, hanem befolyást árul! Bár lapzártánk idején még nem tudjuk, az ügyészség vagy a rendőrség elrendeli-e a nyomozást Medgyessy ellen, annyi biztos, hogy "foglalkoznak" az ügyével (feljelentéskiegészítést rendeltek el), és hogy emiatt maga Medgyessy is szereplője lett az előadásnak. Mint az ÁVO utódpártját vezető maffiózó, aki persze védekezik (és a rendező itt nyilván a sztanyiszlavszkiji beleéléses módszer erejében bízik). Quod erat demonstrandum.

Mindazonáltal végzetes leegyszerűsítés lenne mindezt merő "kampányfogásként" felfogni. Ez a történet nem pusztán a választási győzelem érdekében hazudja át a múltat, 1956-ot meg az azt megelőző és az azt követő kort. Ebből a történetből, amely szerint tehát Kövér László és a Fidesz jelenlegi választási ellenfelei gyilkosok, illetve részben biológiai, részben spirituális és morális értelemben gyilkosok utódai, ennélfogva konkrét bűnözők is, egy egész politikai cselekvési program bomlik ki. (Úgy, ahogy a demokratikus átalakulás a nyolcvanas évek végén épp az ´56-ról kimondott igazságból született meg; úgy, csak egész másképp.) Hogy a szocialistákat és a liberálisokat nem elég legyőzni a választásokon, de meg kell őket semmisíteni, örökölt és elkövetett "bűneik" miatt örökre kiiktatni a magyar politikából. Az ideál már rég nem (a Haider előtti) Ausztria, a vörösök és feketék valamifajta kiegyezésére alapuló váltógazdaság. Hisz nem az államszervezet többé-kevésbé fair és hatékony működtetése a cél, vagy a magyar választók (akik fele MSZP-szavazó) érdekeinek kiegyensúlyozott képviselete, hanem a Gonosz megbüntetése.

Ha ez a parlamentáris demokrácia keretei között nem megy, akkor mást kell helyette csinálni.

Még akkor is, ha ezt a mást rendesen elnöki diktatúrának nevezik.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.