A következő célpont

Publicisztika

Kedden az Országgyűlés kormánypárti többsége név szerinti szavazással elfogadta az Alkotmánybíróság (AB) jogköreit szűkítő alkotmánymódosítást. Természetesen újra átment a végkielégítéseket 98 százalékos különadóval sújtó javaslat is, amit korábbi parlamenti elfogadása után elmeszelt az AB - pro forma éppen ez volt a háborút kiváltó ok Orbán Viktor és csapata számára.

Kedden az Országgyűlés kormánypárti többsége név szerinti szavazással elfogadta az Alkotmánybíróság (AB) jogköreit szűkítő alkotmánymódosítást. Természetesen újra átment a végkielégítéseket 98 százalékos különadóval sújtó javaslat is, amit korábbi parlamenti elfogadása után elmeszelt az AB - pro forma éppen ez volt a háborút kiváltó ok Orbán Viktor és csapata számára.

Biztos, ami biztos, az AB-ellenes módosításon még az utolsó pillanatban is finomhangolt a beterjesztő Lázár János frakcióvezető, aminek eredményeként az alkotmányőrök nemhogy nem semmisíthetnek meg alkotmányellenesnek ítélt gazdaságpolitikai törvényeket (eredetileg kigondolt fideszes büntetésük ez lett volna), de többé nem is vizsgálhatják ezek alkotmányosságát. Lázár a vitában ismét megemlítette ugyan, hogy e korlátozás "ideiglenes", mivel az alkotmányozáskor az AB hatásköreit is újraszabják majd - de érvei kevéssé lehettek meggyőzőek, mert az MSZP és az LMP után még a Jobbik is otthagyta az alkotmányelőkészítő bizottságot. (Igaz, ők a Szent Korona-tan és a külföldiek földszerzési tilalmának nem kellő súlyú kezelése miatt).

A Fidesz agitprop gépezete már régóta mást sem tesz, mint utólag próbálja tartalommal megtölteni Orbán ötletszerű vagdalkozásait. Ahogy a hiánycél felpuhításának brüsszeli elutasítását követő fideszes pánikreakciókat idővel "gazdasági szabadságharccá" stilizálták föl, úgy szelídül a jogállami garanciák fokozatos leépítése a nagyobb jó érdekében szükségszerűen foganatosított átmeneti intézkedésekké. Mert Orbán természetesen reformálni fog, végre "jó" célokra használja kétharmados többségét. Csakhogy a fiókok üresek: a reformokat előkészítő "szakmai vitákról", amikre Orbán hétfői költségvetési expozéjában utalt, rajta kívül senki nem hallott még. De hogyan is lennének ilyenek, amikor éppen az átgondolt gazdaságpolitika hiánya miatt van szüksége Orbánnak arra, hogy eddig nem látott erőszakossággal vegye el a mások pénzét - többek között a hárommillió magánnyugdíjpénztári tag egyéni befizetéseit. Alkotmányossági szempontból vélhetően legalább annyira neccesek e "válságintézkedések" is, ahogyan az volt a visszadobott 98 százalékos különadó. Az ágazati sarcok és a nyugdíjpénztári tagi befizetések ügyében egy sor indítvány hever az AB előtt; és az is borítékolható, hogy normális - értsd: jogállami - viszonyok közepette a jó erkölcsbe nem ütköző végkielégítéseket is büntető adó újrafogalmazott változata ismét elbukna az alkotmányossági kontrollon. De mivel nincs kontroll, nincs bukta sem, Orbán felhőtlenül szórakozhat a más tulajdonával.

Ám az, hogy az Alkotmánybíróságon már nem hasalhat el a kormányzat, nem azt jelenti, hogy a hatalmát fékező mechanizmusok teljességgel ki volnának iktatva a rendszerből. Nem csak a nemzetközi bíróságokra gondolunk. Az Alkotmány 77. paragrafusának 2. bekezdése szerint az alkotmányos jogszabályok mindenkire egyaránt kötelezőek. Az alkotmányosság tiszteletét adott esetben a rendes bíróság alkotmányos joga kikényszeríteni; vagyis ha jogkör híján az Alkotmánybíróság nem vizsgálhatja például a nyugdíjpénztári pénzek elvételét kimondó rendelkezés alkotmányosságát, s nem hozhat erről mindenkire nézve kötelező erejű határozatot, konkrét ügyben (perindítás esetén) a független magyar bíróság teszi mérlegre az inkriminált jogszabály érvényességét - vagyis átveszi a kimiskárolt AB szerepét.

Sólyom László 2003 karácsonya előtt azt nyilatkozta a Narancsnak, hogy "a bíróságok annyira 'önjáróak', hogy abba nem tud a politika belenyúlni". Orbán az Alkotmánybíróságot kiiktatta. (És emberei nyilvánosan megfenyegetnek mindenkit, aki ellenkezni mer ún. "elképzeléseivel": legutóbb a Költségvetési Tanács kapott figyelmeztetést.) A bíróságok bármilyen kormányzati vagy parlamenti korlátozása azonban még az AB-ellenes alkotmánymódosításnál is egyértelműbb jogtiprás volna. Illúzióink ne legyenek: a tehetetlenségből fakadó agresszivitás, ami az új Orbán-éra legfőbb jellemzője, nemcsak eddig nem ismert határokat, hanem ezután sem fog.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Majd én!

A jelenleg legtámogatottabb politikai párt, a Tisza előválasztásának első fordulóján kívül a Fidesz-kongresszus időpontja, illetve a kormánypárti jelöltek létezése körüli múlt heti ún. kommunikációs zavar keltett mérsékelt érdeklődést a honi közéletben.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény

A magyar jogalkotás az elmúlt évtizedekben különös képet rajzolt a társadalomról. A törvények, amelyekről azt hittük, hogy semlegesek, valójában arcvonalakat húztak. A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.

A választókban bízva

Párttámogatás nélkül, főleg a saját korábbi teljesítményükre alapozva indulnak újra a budapesti ellenzéki országgyűlési képviselők az egyéni választókerületükben. Vannak állítólag rejtélyes üzenetszerűségek, biztató mérések és határozott támogatási ígéretek is.