Aki fél, az elbukik – Janisch Attila gondolatai a párizsi terrorakció nyomán

  • Janisch Attila
  • 2015. január 12.

Publicisztika

„Csak a pengeélen egyensúlyozó művész juthat legmesszebb az őszinte kifejezés szabadságához vezető úton. Enélkül pedig nem érdemes semmit csinálni. A langyosak senkit sem érdekelnek.”
Olvasva az elmúlt napok közleményeit a Charlie Hebdo szerkesztőségében lezajlott vérengző terrorakcióról, az ezek kapcsán kibontakozó kommentháború internetet, Facebookot ellepő civil megjegyzéseit olvasva némi értetlenséggel látom, mennyire összemaszatolódnak az egyébként jól  szétválasztható, egymástól elkülöníthető (és el is különítendő) fogalmak. Ezzel kapcsolatban lenne néhány megjegyzésem.
false

 

Fotó: MTI

Általánosságban:
– egy újság, magazin, televízió stb. szerkesztősége (különösen, ha képek szerkesztése és közzététele a profilja) olyan illusztrációkat közöl, amilyeneket akar, és olyan véleményt fogalmaz meg a világról, amely a szemléletét és világlátását tükrözi. A hír nem azonos a véleménnyel. Csak az előbbinek feltétele az objektivitás. Egy szatirikus lap nem hírt közöl, hanem véleményt fogalmaz meg, ezért lehet – sőt szükségszerűen – szubjektív. Az olvasók a véleményüket egy ilyen kiadványról (mint minden kiadványról általában) azzal fejezik ki, hogy érdeklődnek-e a kiadvány iránt, vásárolják-e vagy sem. Ez a közönség megkérdőjelezhetetlen tetszési indexe;
– a közönség tetszési indexe nem feltétlenül esik egybe az egyes emberek – többség vagy kisebbség (tökmindegy) – esztétikai értékítéletével. (Például a kereskedelmi tévék műsorainak java  – szerintem – ízléstelen, mégis millióan nézik. Nekem nem tetszenek ezek a műsorok, de elfogadom ezt a helyzetet, minthogy a kereskedelmi tévéknek joguk van ízléstelennek lenni, ha van erre közönség. Nem a kereskedelmi tévéknek kell ízlésre nevelni a közönséget. Ha a kultúra egyetemes értékeinek oktatása, terjesztése másképp működne ebben az országban, lehet, hogy más lenne a kereskedelmi tévék megítélése is.);
– az enyémtől eltérő, akár az engem sértő véleményekkel kizárólag a saját véleményemmel és e véleményemet tükröző és kifejtő logikus érveléssel lehet szembeszállnom;
– illendő az enyémtől eltérő, akár engem sértő véleményeket is higgadtan kezelnem. Ez nem csupán liberalizmus kérdése, hanem a felnőtt, a másik ember véleményhez fűződő szabadságát általában is tiszteletben tartó és azt lehetővé tevő emberi magatartás alapvető része, követelménye.
Személyesen:

– nem tetszik a francia szatirikus magazin számos grafikája, de azt gondolom, a grafikusoknak joguk volt akár ennyire szélsőségesen is kifejezni a véleményüket;
– a grafikák sokszor pengeélen egyensúlyoznak az egyén vallását sértő kifejezés és az egyes vallásokat bigottan kezelő fundamentalisták és hazugok ostobaságának vagy cinizmusának ábrázolása között. Ugyanakkor csak a pengeélen egyensúlyozó művész juthat legmesszebb az őszinte kifejezés szabadságához vezető úton. Enélkül pedig nem érdemes semmit csinálni. A langyosak senkit sem érdekelnek;
– a világ legnagyobb ostobasága azzal érvelni, hogy a francia grafikusok folytonos provokációjukkal kihívták maguk ellen a sorsot. Joguk volt ahhoz (magukat, az olvasóikat és a szakmájukat komolyan véve kötelességük is volt), hogy olyan grafikákat jelentessenek meg, amelyek a legpontosabban fejezik ki a véleményüket. „A ceruza nem fegyver, csak egy önkifejezési eszköz” – mondta az egyik áldozat, Stephane Charbonnier. Akinek ez nem tetszik, annak ott a lehetőség, hogy nem veszi meg az újságot és/vagy elemző módon leplez le bármilyen megkérdőjelezhető szerkesztői szándékot;
– semmilyen valós vagy vélt sertés nem adhat okot erőszakos cselekedetre. Tehát úgy érvelni, hogy a francia grafikusok (akárha) ízléstelen grafikái, mintegy provokációként idézték elő a tragédiát, azért önellentmondásosan téves, mert az így érvelő – akár akarja, akár nem – közvetve, de csaknem közvetlenül, az erőszak jogossága mellett (is) érvel. És mint ilyen, ez az érv teljességgel elfogadhatatlan.

A vitáról:
– ebben az esetben sem lehet kijelenteni, hogy kizárólag az egyik érv helyes, a másik érvelés pedig tökéletesen helytelen. Attól, hogy valaki hibásan érvelve azt állítja, hogy a francia grafikusok provokációja volt a kiváltó ok, az illető még nem azt mondja, hogy egyetért a terrorizmussal. Aki az így érvelőt ezzel gyanúsítja, az maga is éppen olyan intoleranciáról és hibás értelmezésről tesz bizonyságot, mint az, akinek az érveit kritizálja;
– nagyon veszélyes egyes iszlám fundamentalista  terroristák cselekményét kritikátlanul rávetíteni minden iszlám hívőre. A józan gondolkodás (és a józanul gondolkodók, érvelők) kötelessége, hogy különbséget tudjanak tenni érzelmi indulatok és józan érvelés között;
– a képek utánközlésének tilalma, amivel számos médium és orgánum él, valójában és sajnálatosan a terror erejét bizonyítja. Ugyanis az egyetlen valódi ok, amiért nem közlik a terror által elutasított képeket, nem más, mint hogy tartanak a következményektől. Ha pedig tartanak a következményektől – vagyis az újabb terrorcselekményektől –, akkor a terror nyomásának engednek, amivel maguknál és az alapvető elveiknél – szólás- és véleményszabadság – erősebbnek ismerik el a terror és a terrorizmus elfogadhatatlan szabályait;
– aki fél, az elbukik;
– aki fél, az sem engedhet a terror nyomásának, mert ezzel nem semlegesíti a terrort, hanem éppen ellenkezőleg: tágabb teret és lehetőséget kínál a további terrorcselekményeknek. „Inkább állva halok meg, mint hogy térdelve éljek” – mondta Stephane Charbonnier.
A terroristákról:
– egy eszme védelmében elkövetett embertelen cselekmény mindig a védelmezni szándékozott eszmét gyengíti, s valójában nem más, mint ennek a gyengeségnek a bizonyítéka.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.