Aki dug, aki nem

  • 2000. május 18.

Publicisztika

Hogy Dávid Ibolyát még senki nem kurvázta le, nyilván annak köszönhető, hogy a miniszter asszony szépnek igen, de fiatalnak a közízlés szerint már kevésbé mondható. Ha viszont a kettő együtt van, s az illető nő ráadásul az ellenkező politikai táborba tartozik, bármit megengedhet magának a publicista. Veress Jenő például a Népszava április 27-i számában Körmendy-Ékes Juditot, az ORTT Fidesz által jelölt elnökét "bizonyos politikusok családi tűzhelye körüli patvarkodások okozójának" nevezi. Nem kívánunk e helyütt belemenni Körmendy-Ékes és férje ügyeibe, vizsgáljuk csak a női közszereplőkről való beszédmódot.

Ne foglalkozzunk most azzal, hogy bizonyíték hiányában a Népszava szerzője a "szóbeszédre" hivatkozik: mert mi köze van Körmendy-Ékes és családja ügyeinek ahhoz, ami a publicista fejében kavarog az elnöknő szexualitásáról? Ne foglalkozzunk azzal se, mennyire tartozik egy közszereplő magánélete a nagyközönségre. Mert nyilván csak nő esetében tartozik arra: a beosztottait zaklató férfi politikus csak udvarol, azok a férfi közszereplők, akiket - amint azt az egyik kereskedelmi tévé nemrégiben hírül adta - titokban kell kimenekíteni a bordélyházból, tökös csávók csupán. A sikeres nő pozíciója azonban - mi mással is - nyilván csak a külsejével függhet össze: ha ronda, akkor kevesen kúrták meg, és kompenzál, ha csinos, akkor meg annak köszönheti sikerét, hogy a megfelelő helyeken szopott.

Hogy a legfőbb hazai médiapozíciót betöltő nőt "fideszista szépasszonynak", "asszonkának", férjét pedig "férjuramnak" lehet nevezni, az az újságíró jó ízlésén kívül a szerkesztői felelősség kérdését is felveti. Nem emlékszünk, hogy Révész T. Mihályt, az ORTT volt elnökét publicista valaha is "apusnak", "maszopista selyemfiúnak" vagy "papucsférjnek" nevezte, vagy vezető szocialista politikusnőkhöz fűződő vélt vagy valós intim viszonyát firtatta volna.

Az úgynevezett szoclib médiában a nyilvánvalóan diszkriminatív volta miatt nem divat már a buzizás (kivéve a Heti hetest), ellenben a nőkkel kapcsolatos összekacsingató, nemegyszer sunyi célozgatások olykor nagyon is beleférnek a közbeszédbe.

Unalmas már ezt a szokásos módon magyarázni, hogy amíg magyar parlamentben a nők aránya alig pár százalék, amíg a nők csupán láthatatlan háttérsegítői közszereplő társuknak, addig ne csodálkozzunk, hogy időnként nemi szervükön keresztül tematizálják őket. De nincs is szükség itt magyarázatra: nőkről így beszélni bunkóság, vagyis inkább gyalázat.

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.