Aki dug, aki nem

  • 2000. május 18.

Publicisztika

Hogy Dávid Ibolyát még senki nem kurvázta le, nyilván annak köszönhető, hogy a miniszter asszony szépnek igen, de fiatalnak a közízlés szerint már kevésbé mondható. Ha viszont a kettő együtt van, s az illető nő ráadásul az ellenkező politikai táborba tartozik, bármit megengedhet magának a publicista. Veress Jenő például a Népszava április 27-i számában Körmendy-Ékes Juditot, az ORTT Fidesz által jelölt elnökét "bizonyos politikusok családi tűzhelye körüli patvarkodások okozójának" nevezi. Nem kívánunk e helyütt belemenni Körmendy-Ékes és férje ügyeibe, vizsgáljuk csak a női közszereplőkről való beszédmódot.

Ne foglalkozzunk most azzal, hogy bizonyíték hiányában a Népszava szerzője a "szóbeszédre" hivatkozik: mert mi köze van Körmendy-Ékes és családja ügyeinek ahhoz, ami a publicista fejében kavarog az elnöknő szexualitásáról? Ne foglalkozzunk azzal se, mennyire tartozik egy közszereplő magánélete a nagyközönségre. Mert nyilván csak nő esetében tartozik arra: a beosztottait zaklató férfi politikus csak udvarol, azok a férfi közszereplők, akiket - amint azt az egyik kereskedelmi tévé nemrégiben hírül adta - titokban kell kimenekíteni a bordélyházból, tökös csávók csupán. A sikeres nő pozíciója azonban - mi mással is - nyilván csak a külsejével függhet össze: ha ronda, akkor kevesen kúrták meg, és kompenzál, ha csinos, akkor meg annak köszönheti sikerét, hogy a megfelelő helyeken szopott.

Hogy a legfőbb hazai médiapozíciót betöltő nőt "fideszista szépasszonynak", "asszonkának", férjét pedig "férjuramnak" lehet nevezni, az az újságíró jó ízlésén kívül a szerkesztői felelősség kérdését is felveti. Nem emlékszünk, hogy Révész T. Mihályt, az ORTT volt elnökét publicista valaha is "apusnak", "maszopista selyemfiúnak" vagy "papucsférjnek" nevezte, vagy vezető szocialista politikusnőkhöz fűződő vélt vagy valós intim viszonyát firtatta volna.

Az úgynevezett szoclib médiában a nyilvánvalóan diszkriminatív volta miatt nem divat már a buzizás (kivéve a Heti hetest), ellenben a nőkkel kapcsolatos összekacsingató, nemegyszer sunyi célozgatások olykor nagyon is beleférnek a közbeszédbe.

Unalmas már ezt a szokásos módon magyarázni, hogy amíg magyar parlamentben a nők aránya alig pár százalék, amíg a nők csupán láthatatlan háttérsegítői közszereplő társuknak, addig ne csodálkozzunk, hogy időnként nemi szervükön keresztül tematizálják őket. De nincs is szükség itt magyarázatra: nőkről így beszélni bunkóság, vagyis inkább gyalázat.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.