Aki dug, aki nem

  • 2000. május 18.

Publicisztika

Hogy Dávid Ibolyát még senki nem kurvázta le, nyilván annak köszönhető, hogy a miniszter asszony szépnek igen, de fiatalnak a közízlés szerint már kevésbé mondható. Ha viszont a kettő együtt van, s az illető nő ráadásul az ellenkező politikai táborba tartozik, bármit megengedhet magának a publicista. Veress Jenő például a Népszava április 27-i számában Körmendy-Ékes Juditot, az ORTT Fidesz által jelölt elnökét "bizonyos politikusok családi tűzhelye körüli patvarkodások okozójának" nevezi. Nem kívánunk e helyütt belemenni Körmendy-Ékes és férje ügyeibe, vizsgáljuk csak a női közszereplőkről való beszédmódot.

Ne foglalkozzunk most azzal, hogy bizonyíték hiányában a Népszava szerzője a "szóbeszédre" hivatkozik: mert mi köze van Körmendy-Ékes és családja ügyeinek ahhoz, ami a publicista fejében kavarog az elnöknő szexualitásáról? Ne foglalkozzunk azzal se, mennyire tartozik egy közszereplő magánélete a nagyközönségre. Mert nyilván csak nő esetében tartozik arra: a beosztottait zaklató férfi politikus csak udvarol, azok a férfi közszereplők, akiket - amint azt az egyik kereskedelmi tévé nemrégiben hírül adta - titokban kell kimenekíteni a bordélyházból, tökös csávók csupán. A sikeres nő pozíciója azonban - mi mással is - nyilván csak a külsejével függhet össze: ha ronda, akkor kevesen kúrták meg, és kompenzál, ha csinos, akkor meg annak köszönheti sikerét, hogy a megfelelő helyeken szopott.

Hogy a legfőbb hazai médiapozíciót betöltő nőt "fideszista szépasszonynak", "asszonkának", férjét pedig "férjuramnak" lehet nevezni, az az újságíró jó ízlésén kívül a szerkesztői felelősség kérdését is felveti. Nem emlékszünk, hogy Révész T. Mihályt, az ORTT volt elnökét publicista valaha is "apusnak", "maszopista selyemfiúnak" vagy "papucsférjnek" nevezte, vagy vezető szocialista politikusnőkhöz fűződő vélt vagy valós intim viszonyát firtatta volna.

Az úgynevezett szoclib médiában a nyilvánvalóan diszkriminatív volta miatt nem divat már a buzizás (kivéve a Heti hetest), ellenben a nőkkel kapcsolatos összekacsingató, nemegyszer sunyi célozgatások olykor nagyon is beleférnek a közbeszédbe.

Unalmas már ezt a szokásos módon magyarázni, hogy amíg magyar parlamentben a nők aránya alig pár százalék, amíg a nők csupán láthatatlan háttérsegítői közszereplő társuknak, addig ne csodálkozzunk, hogy időnként nemi szervükön keresztül tematizálják őket. De nincs is szükség itt magyarázatra: nőkről így beszélni bunkóság, vagyis inkább gyalázat.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.