Csillag István: Aranycsinálók utcája

  • Csillag István
  • 2018. augusztus 31.

Publicisztika

A BMW debreceni gyárépítésének hírét kommentálhatnánk akár úgy is: a nyugati gépjárműgyártók hasonlóan települtek hazánkba, mint ahogyan az aranycsinálók műhelyei Prága híres kis utcácskájába.

Ebben a rövid írásban négy kérdést vizsgálok: 1. Miért választják a gépjárműgyártó nyugati cégek Kelet-Közép-Európát, s miért építenek gyárat nálunk?

2. Rossz-e vagy jó, hogy hazánkban közel annyi autót gyártanak, mint Szlovákiában, Csehországban vagy épp Lengyelországban? Baj-e, hogy a keresleti ingadozások, az esetleges technológiaváltások nyomán nagy a kitettségünk az iparág magas exportrészesedése és GDP-hozzájárulása miatt? 3. Tehetnek-e bármit is a kormányok e kitettség enyhítéséért
4. Közelebbről hogyan, mennyire szabályozott keretek között folyik a tárgyalás és alkudozás a multinacionális autógyártókkal?

Varga Mihály megszámolta, hány kormány van a Mercedesben

Varga Mihály megszámolta, hány kormány van a Mercedesben

Fotó: MTI/Ujvári Sándor

 

Miért?

Paul Krugman, a New York Times állandó publicistája éppen azért kapta a Nobel-díját, mert Alfred Marshall nyomán új keretbe foglalta, hogy miért koncentrálódnak az iparágak egy-egy területen. Azt mutatta ki, hogy a három ismert okból fakadó előnyök együtt a nagy méretekben folytatott termelés fokozott jövedelmezőségét alapozzák meg. Mely okok pedig a következők: a munkapiac egységesülése – a szakértelem területi koncentrálódása miatt – könnyebbé teszi a beruházási döntések mérlegelését; az iparág számára fontos, ám a piacról nem vásárolható szolgáltatások, a beszállítói kör kiépülése rugalmassá teszi a termelést; a technológiai újítások gyors terjedése. Ráadásul az így keletkező előny az értékesítési piac és a termelés terének összjátékából fakadóan még tovább növelhető.

Kelet-Közép-Európában viszonylag jó arányt mutat a termelékenység és a munkaóraköltség, ezért nagyjából azonos és tervezhető az egy kibocsátási egységre jutó munkaköltség is, ami elbírja nagyobb távolságra is az exportértékesítés költségeit (tranzakciós költségek). A tranzakciós költségek között szokás említeni a külföldieknek nyújtott jog- és tulajdonbiztonságot – akár törvények garantálják, mint Szlovákiában, Csehországban vagy Lengyelországban; akár stratégiai megállapodások, mint nálunk. Magyarországon csak a magyar vállalkozókat fenyegeti a Mészárosok határtalan étvágya: a külföldi tulajdonú cégek viszonylagos védettséget élveznek, vagy ha mégis elvesztik tulajdonukat (pl. pécsi vízmű), a kártérítés többszöröse a cégértéknek. Hiába alacsonyabbak a bérek Ukrajnában, buzognak bővebben a munkaerőforrások Romániában, ha a magyar intézményi védettség olyan költségmegtakarítás, mely bőven ellensúlyozza a munkaerő szállításának a költségeit. Kelet-Közép-Európa a német (és a francia) tőke befolyási övezetének része, s ez biztonságot nyújt az olcsóbb bérű Kínához vagy Ukrajnához képest. Ugyanakkor fontos szerepet játszik az infrastruktúra is: az autópálya-hálózat fejlettsége, a térségbe betelepült minőségi beszállítók sora (abroncs-, akkumulátor-, kábelkorbács-, szélvédő-, üléshuzatgyártók stb.).

 

Rossz-e vagy jó?

A magyarországi gépjárműgyártó kapacitás még a BMW betelepülése, vagy a Mercedes és az Audi üzemeinek bővítése után is alacsonyabb lesz, mint a többi visegrádi országé. Az igaz, hogy a járműgyártás exportunkban és a hazai kibocsátásban (GDP) mért részesedése egyaránt magasabb, mint a többi országban, de ez annak a következménye, hogy az Orbán(–Mészáros)-kormány kedvező gazdasági környezetet (jogbiztonságot, tulajdonbiztonságot, adóbiztonságot) csak a nálánál nagyobb erejű multiknak és a haveroknak biztosít. Emiatt a hazai vállalkozások fejlődése visszafogott a többi szomszédos országgal, de még inkább a balti államokkal összehasonlítva. A gépjárműgyártók idetelepülése nélkül pedig még kisebb lenne hazánkban az exportkapacitás és alacsonyabb a kibocsátás. Ebben az értelemben a külföldi járműgyártók tükröt tartanak a hazai gazdaságpolitika elé. Hiába hirdettek Orbánék keleti vagy déli nyitást, hiába avattak kereskedőházat, hiába váltunk iparpolitikai blablával és a papagájkommandó visszhangozta szövegekkel „Európa legversenyképesebb övezetévé”, a német nagytőke beruházási döntései nélkül csak a hátsólopisztáni ipari kultúráról szólnának a hírek. Örülni kell, hogy az autógyártók – jól alátámasztva Krugman területi koncentrációra vonatkozó elméletét – ide jöttek, még akkor is, ha gazdasági világválság idején (mint pl. 2008-ban) az export, kivált a gépjárműexport ingadozása megnő, de azt a 2Rule sokszorosan felturbózott gyártásával sem tudnánk ellensúlyozni.

 

Mit tehet a kormány?

Nehéz tudomásul venni, de tény, hogy a piacnak nincsenek belső, inherens határai: ha megéri – mert a tranzakciós költségek megtérülnek az árban –, akár Kínába is érdemes elvinni a nálunk gyártott gépkocsikat. Ez a hazai statisztikában magyar exportként jelenik meg, holott német cégek magyarországi leányvállalatainak az értékesítéséről beszélünk. Mivel a kapacitásokra és az értékesítési irányokra vonatkozó döntéseket nem a kormányok hozzák, így szerencsére a demagóg butaság nem befolyásolja azokat. A kormányoknak – a piaccal szemben – vannak korlátaik, ezért legfeljebb arra vállalkozhatnak, hogy a vállalatok döntéseit megfúrják, nehezítsék, költségesebbekké tegyék, pl. amikor „meg akarják állítani az olaj­árrobbanást a határon” – ahogy Németh Károly, az MSZMP egykor volt gazdaságpolitikai titkára hangoztatta, teljesen hiába, hiszen csak szóban sikerült. A kormányok a kedvező gazdasági, társadalmi és jogi környezettel segíthetik elő, hogy alacsonyabbak legyenek a mérlegelésben szerepet játszó tranzakciós költségek, vagy segíthetik az iparszerkezet korszerű irányba fordulását az oktatás nyitott szerkezetének, az oktatók nemzetközi fogadtatásának a megteremtésével, de nem képesek előidézni a letelepedést. A szelet – bármennyire is nagy hatalmú sündisznócskának látszanak sokszor – nem ők fújják.

Az Európai Unió tagjaként hazánk is elfogadta „a négy szabadság” – az áruk, a munka, a tőke és a szellemi tulajdon szabad áramlásának – érvényesülését, emiatt még arra sincs a kormánynak módja, hogy csupán a neki tetsző gyártókat engedje letelepedni, beruházni. Ha megtenné, az itt lévő többiek is bizalmatlanokká válnának, és a tőke „Központi Bizottsága” egységesebben határoz, mint Putyin és vazallusai, a helyreállítani kívánt szovjet tábor valaha is tette. Sokszor esik szó bulvárelemzők között arról, hogy a kormányok által kilátásba helyezett kedvezmények, adómérséklés vagy kifejezett beruházási támogatás befolyásolja a multikat abban, hogy melyik települést válasszák. Biztosan van a kormánytámogatásoknak is szerepe mindebben, de ezt történetesen – épp a tisztátalan eszközökkel vívott verseny megakadályozása érdekében – a nemzetközi szervezetek szabályozták, így az EU is. Így nem lejthet különösebben a pálya, az 1 eurónyi beruházás esetében élvezhető kormányzati segítség mértéke nagyjából azonos lehet.

 

És a keretek

Amikor csatlakoztunk az Európai Unióhoz, meg kellett változtatnunk a nagyberuházások hazánkba csábítására alkalmazott korábbi kedvezményrendszert. A változtatásnak két főcsapása volt. A múltban lehetséges nagymérvű, akár 100 százalékos adómentességet fel kellett cserélni az unióban alkalmazott – a beruházások nagyságához és az adott térség elmaradottságához igazodó –, időhöz kötött támogatásra. Illetve, az előbb említett követelményeket (beruházás nagyságához igazodó támogatásmérték, időlegesség, hátrányos helyzetű térségek előnyben részesítése és transzparencia elve) a jövőre vonatkozó nyilvános jogszabályban is kihirdettük, és annak megfelelően jártunk el. Az akkori szabályozási keretek – kisebb módosításokkal – ma is hatályban vannak, ezek alapján támogatásintenzitási mutatóval kell dolgozni: legfeljebb a beruházás 50 százalékát érheti el a támogatás, de a versenyben különösen érzékeny iparágakban (pl. járműgyártás) ennél kevesebb a megengedett. A nagyméretű, egyedi döntést igénylő beruházásoknál az előbb említett jogszabályi keretek közötti támogatási döntésekhez algoritmusokat is kidolgoztunk. Így eldöntöttük, hogy bár az uniós szabályozás szerint adhatnánk egy-egy összeszerelő munkahely létrejöttét elősegítendő több millió forintot is a munkahelyteremtő beruházásokhoz (a beruházási összeg 50 százalékáig), de ez már nem érné meg hazánknak. Ezért találtuk ki az intellektuális felzárkózást segítő ún. szervizközpontokat, vagyis a multik telepítsék hazánkba az egész térségben munkát végző kutatás-fejlesztési vagy számviteli tevékenységet végző összevont részlegüket; míg az uniós keretek közötti lehetséges támogatási mértéket évente csökkenő irányzatú irányelv alkalmazásával próbáltuk lejjebb és lejjebb faragni. A tárgyalásokon azt tapasztaltuk: fontos ugyan, hogy támogatásokkal is segítjük a multik letelepedését, de fontosabb, hogy miniszterségem alatt (Gazdasági és Közlekedési Minisztérium) egy kézben voltak az infrastrukturális döntések (pl. autópálya- és repülőtér-építés) és a nagyberuházások támogatása, így hitelessé vált az a tájékoztatás, hogy mire elkezd termelni a multik leányvállalata, addigra az autópálya is elkészül. A legfontosabb azonban az volt, hogy döntéseinket nyilvános jogszabály alapján, előre rögzített feltételek mentén hoztuk, és nem kezdtünk kofaként alkudozni. Az alkudozásból ugyanis a befektetők arra következtethettek volna, hogy a tárgyalók személyes gazdagodása is lehet az egyik magyar cél. Ma is van nyilvános jogszabály, arról azonban nem tudok, hogy a döntések rendszeresen nyilvánosságra kerülnének, vagy a döntéshozók tájékoztatnák ezekről az uniós szervezeteket.

Aminek azonban mégis örülök, hogy hazánk minden handabandázás, Európa-ellenes butaság ellenére újabb – és nem is cérnavékony – szállal kötődik a fejlett Nyugathoz. Mert még a turulok sem tudják az aranycsinálók utcájának épülését komolyan megzavarni.

A szerző közgazdász, 2002-től 2004-ig gazdasági és közlekedési miniszter volt

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”