Az csak az egyik baj, hogy valódi ünnepeink valódi tartalmát ellopják

  • Haskó László
  • 2018. augusztus 25.

Publicisztika

„Az ízlés tükre, minta egy szoborhoz.” (Shakespeare: Hamlet)

Megszoktuk, hogy Magyarországon (egyetlen kivétellel) nincs olyan ünnep, amelyet a lakosság többsége sajátjának elfogadna. Ha az egész világ szereti, mint május elsejét vagy március nyolcadikát, mi akkor se, mert a „kommunizmus alatt” is meg kellett ünnepelni. A munka ünnepét például munkaszünettel. Meg felvonulással (az tényleg kellemetlen volt). A nemzetközi nőnapon pedig (mi, szoknyát nem viselők) tartoztunk hölgyeinknek egy mosollyal és egy csokor hóvirággal. Az sem gyakran jött össze. De ennek a szovjet stílusnak már befellegzett. A fölszabadulás napjáról és a Nagy Októberiről (ld. még Petri György) ne is beszéljünk. Az „ránk volt erőltetve”.

Két igazi saját ünnepünk skatulyázása a rendszerváltás pillanatában elkezdődött.

Március 15-öt és vele a Kossuth-címert a „liberál-bolsik”, augusztus huszadikát és a szentkoronásat a konzervatív katolikusok akarták főünneppé tenni. Végül kiegyeztek egy súlyozott döntetlenben: koronás-angyalkás címer és két félfőünnep. Amikor a pápista konzervatívok kormányoztak és törvénykeztek, mindig megpróbálták a hangsúlyt Szent István felé tolni. Amikor ellenzékben voltak, akkor kimutatták március 15-e és polgártársaik iránt a foguk fehérjét. Tojással dobálták meg Demszky főpolgármestert, aki már akkor is főünnepnek tartotta Petőfi napját, amikor még kijárási tilalommal illett megünnepelni. Akkor viselt kokárdát, amikor még letépték róla az akkori szolgálók és védők.

Az új potenciális főünnep, október 23. – amelynek folytatásaként adták el anno a rendszerváltást – szintén nem hozta össze a nemzeti egységet. Orbán Viktor emlékezetes (engem már akkor is megijesztő) beszédben helyezte magát az '56-osok örökösének pozíciójába Nagy Imre újratemetésekor. Ugyanő ma deportálja a mártír miniszterelnök szobrát és szellemét. '56 igazi – nemzetegyesítő – jelképét! Ő Angyal István és Pongrácz Gergely volt egy személyben. Az idei őszön – le merem fogadni – csak Pongráczot (és Dózsa Lászlót) fogják ünnepelni. Ám az csak az egyik baj, hogy valódi ünnepeink valódi tartalmát ellopják. (Ennek ékes, illetve éktelen bizonyítéka, hogy az ilyenkor szokásos nagybecsű érdemrendeket rendre érdemtelenek kapják.) Még az sem lenne katasztrófa, hogy a mintakép a közepesnél gyengébb képességekkel megáldott főméltóságú kormányzó úr. Neki legalább gyerekszobája és jó svádája volt. Ami nem sok, de a mai urakról még ezt sem lehet állítani.

Az idei Szent István-nap már az újult erővel támadó kultúrharc jegyében zajlott.

A tisztavatáson látható kardos János vitézek mellett kardra keltek az Iluskák is. Baljukon lógott őseik kardja. Pedig jelen voltak a KDNP-sek is (élen a rénszarvasvadásszal). Akkor miért nem fakanál? A Sándor Palotában volt kitüntetésátadás gyaloghuszárokkal, történelminek kinevezett – közte a nyilas piros-fehér, nem az Árpád-házinak hazudott piros-ezüst – zászlókkal és igénytelen laudációval, hamisan elénekelt Szózattal. Az új művészi és általános ízlés legpompásabb tükre a körmenet volt. Ott is a miniszterelnöki futballcimbora Kossuth-díjas színművész felolvasása lett volna a csúcs, ha nem felejti otthon az olvasószemüvegét!

És ennek az ízlésnek a legfényesebb tükre egész nap nem volt velünk. Nyaralt.

 

A szerző sebész.

 


Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.

Aktuális értékén

Apám, a 100 évvel ezelőtt született Liska Tibor közgazdász konzisztens vízióval bírt arról, hogyan lehetne a társadalmat önszabályozó módon működtetni. Ez a koncepció általános elveken alapszik – ezen elvekből én próbáltam konkrét játékszabályokat, modelleket farigcsálni, amelyek alapján kísérletek folytak és folynak. Mik ezek az elvek, és mi a modell két pillére?

Támogatott biznisz

Hogyan lehet minimális befektetéssel, nulla kockázattal virágzó üzletet csinálni és közben elkölteni 1,3 milliárd forintot? A válasz: jó időben jó ötletekkel be kell szállni egy hagyomány­őrző egyesületbe. És nyilván némi hátszél sem árt.

Csak a nácikat ne!

Egy Magyarországon alig létező mozgalommal harcol újabban Orbán Viktor, miközben a rasszista erőszak nem éri el az ingerküszöbét. A nemzeti terrorlista csak első ránézésre vicces: igen könnyű rákerülni.

Ha berobban a szesz

Vegyész szakértő vizsgálja a nyomokat a Csongrád-Csanád megyei Apátfalva porrá égett kocsmájánál, ahol az utóbbi években a vendégkör ötöde általában fizetésnapon rendezte a számlát. Az eset után sokan ajánlkoztak, hogy segítenek az újjáépítésben. A tulajdonos és családja hezitál, megvan rá az okuk.