Az csak az egyik baj, hogy valódi ünnepeink valódi tartalmát ellopják

  • Haskó László
  • 2018. augusztus 25.

Publicisztika

„Az ízlés tükre, minta egy szoborhoz.” (Shakespeare: Hamlet)

Megszoktuk, hogy Magyarországon (egyetlen kivétellel) nincs olyan ünnep, amelyet a lakosság többsége sajátjának elfogadna. Ha az egész világ szereti, mint május elsejét vagy március nyolcadikát, mi akkor se, mert a „kommunizmus alatt” is meg kellett ünnepelni. A munka ünnepét például munkaszünettel. Meg felvonulással (az tényleg kellemetlen volt). A nemzetközi nőnapon pedig (mi, szoknyát nem viselők) tartoztunk hölgyeinknek egy mosollyal és egy csokor hóvirággal. Az sem gyakran jött össze. De ennek a szovjet stílusnak már befellegzett. A fölszabadulás napjáról és a Nagy Októberiről (ld. még Petri György) ne is beszéljünk. Az „ránk volt erőltetve”.

Két igazi saját ünnepünk skatulyázása a rendszerváltás pillanatában elkezdődött.

Március 15-öt és vele a Kossuth-címert a „liberál-bolsik”, augusztus huszadikát és a szentkoronásat a konzervatív katolikusok akarták főünneppé tenni. Végül kiegyeztek egy súlyozott döntetlenben: koronás-angyalkás címer és két félfőünnep. Amikor a pápista konzervatívok kormányoztak és törvénykeztek, mindig megpróbálták a hangsúlyt Szent István felé tolni. Amikor ellenzékben voltak, akkor kimutatták március 15-e és polgártársaik iránt a foguk fehérjét. Tojással dobálták meg Demszky főpolgármestert, aki már akkor is főünnepnek tartotta Petőfi napját, amikor még kijárási tilalommal illett megünnepelni. Akkor viselt kokárdát, amikor még letépték róla az akkori szolgálók és védők.

Az új potenciális főünnep, október 23. – amelynek folytatásaként adták el anno a rendszerváltást – szintén nem hozta össze a nemzeti egységet. Orbán Viktor emlékezetes (engem már akkor is megijesztő) beszédben helyezte magát az '56-osok örökösének pozíciójába Nagy Imre újratemetésekor. Ugyanő ma deportálja a mártír miniszterelnök szobrát és szellemét. '56 igazi – nemzetegyesítő – jelképét! Ő Angyal István és Pongrácz Gergely volt egy személyben. Az idei őszön – le merem fogadni – csak Pongráczot (és Dózsa Lászlót) fogják ünnepelni. Ám az csak az egyik baj, hogy valódi ünnepeink valódi tartalmát ellopják. (Ennek ékes, illetve éktelen bizonyítéka, hogy az ilyenkor szokásos nagybecsű érdemrendeket rendre érdemtelenek kapják.) Még az sem lenne katasztrófa, hogy a mintakép a közepesnél gyengébb képességekkel megáldott főméltóságú kormányzó úr. Neki legalább gyerekszobája és jó svádája volt. Ami nem sok, de a mai urakról még ezt sem lehet állítani.

Az idei Szent István-nap már az újult erővel támadó kultúrharc jegyében zajlott.

A tisztavatáson látható kardos János vitézek mellett kardra keltek az Iluskák is. Baljukon lógott őseik kardja. Pedig jelen voltak a KDNP-sek is (élen a rénszarvasvadásszal). Akkor miért nem fakanál? A Sándor Palotában volt kitüntetésátadás gyaloghuszárokkal, történelminek kinevezett – közte a nyilas piros-fehér, nem az Árpád-házinak hazudott piros-ezüst – zászlókkal és igénytelen laudációval, hamisan elénekelt Szózattal. Az új művészi és általános ízlés legpompásabb tükre a körmenet volt. Ott is a miniszterelnöki futballcimbora Kossuth-díjas színművész felolvasása lett volna a csúcs, ha nem felejti otthon az olvasószemüvegét!

És ennek az ízlésnek a legfényesebb tükre egész nap nem volt velünk. Nyaralt.

 

A szerző sebész.

 


Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.