Az csak az egyik baj, hogy valódi ünnepeink valódi tartalmát ellopják

  • Haskó László
  • 2018. augusztus 25.

Publicisztika

„Az ízlés tükre, minta egy szoborhoz.” (Shakespeare: Hamlet)

Megszoktuk, hogy Magyarországon (egyetlen kivétellel) nincs olyan ünnep, amelyet a lakosság többsége sajátjának elfogadna. Ha az egész világ szereti, mint május elsejét vagy március nyolcadikát, mi akkor se, mert a „kommunizmus alatt” is meg kellett ünnepelni. A munka ünnepét például munkaszünettel. Meg felvonulással (az tényleg kellemetlen volt). A nemzetközi nőnapon pedig (mi, szoknyát nem viselők) tartoztunk hölgyeinknek egy mosollyal és egy csokor hóvirággal. Az sem gyakran jött össze. De ennek a szovjet stílusnak már befellegzett. A fölszabadulás napjáról és a Nagy Októberiről (ld. még Petri György) ne is beszéljünk. Az „ránk volt erőltetve”.

Két igazi saját ünnepünk skatulyázása a rendszerváltás pillanatában elkezdődött.

Március 15-öt és vele a Kossuth-címert a „liberál-bolsik”, augusztus huszadikát és a szentkoronásat a konzervatív katolikusok akarták főünneppé tenni. Végül kiegyeztek egy súlyozott döntetlenben: koronás-angyalkás címer és két félfőünnep. Amikor a pápista konzervatívok kormányoztak és törvénykeztek, mindig megpróbálták a hangsúlyt Szent István felé tolni. Amikor ellenzékben voltak, akkor kimutatták március 15-e és polgártársaik iránt a foguk fehérjét. Tojással dobálták meg Demszky főpolgármestert, aki már akkor is főünnepnek tartotta Petőfi napját, amikor még kijárási tilalommal illett megünnepelni. Akkor viselt kokárdát, amikor még letépték róla az akkori szolgálók és védők.

Az új potenciális főünnep, október 23. – amelynek folytatásaként adták el anno a rendszerváltást – szintén nem hozta össze a nemzeti egységet. Orbán Viktor emlékezetes (engem már akkor is megijesztő) beszédben helyezte magát az '56-osok örökösének pozíciójába Nagy Imre újratemetésekor. Ugyanő ma deportálja a mártír miniszterelnök szobrát és szellemét. '56 igazi – nemzetegyesítő – jelképét! Ő Angyal István és Pongrácz Gergely volt egy személyben. Az idei őszön – le merem fogadni – csak Pongráczot (és Dózsa Lászlót) fogják ünnepelni. Ám az csak az egyik baj, hogy valódi ünnepeink valódi tartalmát ellopják. (Ennek ékes, illetve éktelen bizonyítéka, hogy az ilyenkor szokásos nagybecsű érdemrendeket rendre érdemtelenek kapják.) Még az sem lenne katasztrófa, hogy a mintakép a közepesnél gyengébb képességekkel megáldott főméltóságú kormányzó úr. Neki legalább gyerekszobája és jó svádája volt. Ami nem sok, de a mai urakról még ezt sem lehet állítani.

Az idei Szent István-nap már az újult erővel támadó kultúrharc jegyében zajlott.

A tisztavatáson látható kardos János vitézek mellett kardra keltek az Iluskák is. Baljukon lógott őseik kardja. Pedig jelen voltak a KDNP-sek is (élen a rénszarvasvadásszal). Akkor miért nem fakanál? A Sándor Palotában volt kitüntetésátadás gyaloghuszárokkal, történelminek kinevezett – közte a nyilas piros-fehér, nem az Árpád-házinak hazudott piros-ezüst – zászlókkal és igénytelen laudációval, hamisan elénekelt Szózattal. Az új művészi és általános ízlés legpompásabb tükre a körmenet volt. Ott is a miniszterelnöki futballcimbora Kossuth-díjas színművész felolvasása lett volna a csúcs, ha nem felejti otthon az olvasószemüvegét!

És ennek az ízlésnek a legfényesebb tükre egész nap nem volt velünk. Nyaralt.

 

A szerző sebész.

 


Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.