Az erkölcstelenség és a bűnözés senkinek sem magánélet

  • Haskó László
  • 2019. október 10.

Publicisztika

A politikusnak pedig duplán nem.

„Nyerhet malasztot ki bűnhöz tapad?” – kérdezi a testvérgyilkos trónbitorló Claudius saját magától (a Hamletben), miközben imádkozik. Természetesen tudja a választ, és azt is tudja, hogy szorul torka körül a hurok, de imádkozik tovább, és nem mond le sem a trónról, sem a királynéról.

Az a mocsok, ami itt folyik, a választási kampánynak rég nem nevezhető fideszes irányítású propaganda háborúban – igazi gyalázat. Ezzel a politika hatalomgyakorlási részét űzők kiírták magukat – és fokozatosan írják ki az egész nemzetet – a keresztény kultúrából.

Kisebb-nagyobb Claudiusok biztatják magukat

és azt állítják, hogy igen, nyerhet malasztot az is, aki bűnei gyümölcséből él. Mert kell „elég eső az Úr egében, hogy tisztára mossa” enyves tenyerüket.

Itt gördül le a függöny, idáig tartott az első felvonás. Claudiusaink bűnbánatot mutattak és családjuk, főleg feleségük bocsánatáért folyamodtak. Amit természetesen hűséges keresztény asszonyuktól meg is kaptak. Szerintük ugyanis csak „magánügyben” hibáztak, ami csak a családjukra tartozik. Ez aztán a pofátlanság.

Borkai Zsolt

Borkai Zsolt

Fotó: MTI

Ám a Fidesztől független sajtó és az ellenzék szerint a politikusnak is lehet magánélete. Szerintem is lehet, de az erkölcstelenség és a bűnözés senkinek sem magánélet.

A politikusnak pedig duplán nem.

Szerintem az első felvonás végén mindkét parázna közemberünknek önként, örökre és azonnal távoznia kellett volna a politikai életből. Már ha ez az ország erkölcsileg keresztény ország lenne. Természetesen nem az.

Wittinghoff Tamás

Wittinghoff Tamás

 

A többség ugyanis láthatóan elfogadja a „magánügy” dumát. Mint annak idején az antiszemita drámaíró gyűlölet-dolgozatát „írói munkássága részének” tekintette a történész miniszterelnök és nyomában a fél ország is. A jeles (zsidó) írótárs is megnyugtatta: „Dehogy vagy te antiszemita Pistám, te csak nagyon hülye vagy!” – mondta, mintha a két dolog egyszerre nem létezne.

A második felvonásban a két Claudius története eltérően folytatódik. Az olimpiai bajnok lólengőre – ki tudja miért – példátlan erejű „baráti tűz” zúdul. Az ő esete mutatja, hová vezet, ha a politikusnak „magánélete” van. Első Claudius leleplezte az egész fideszes hatalomgyakorlási modellt.

Cosi fan tutte; Mind így csinálja. És akkor mi van? Jön a harmadik felvonás vasárnap. Beteljesedik a tragédia. Mindkét Claudiust újraválasztják.

A szerző sebész.

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.