Donáth Anna

Az igazságosság felé

Az orbáni „igazságeszmény” valódi természete és a pozitív igazságérzet

Publicisztika

A magyar miniszterelnök 2020 januárjában az „igazságérzetre” hivatkozva „kritizálta” a Kúria szegregációs döntését és a börtönökben embertelen körülmények között fogvatartot­tak­nak megítélt kártérítéseket – s indított el ezzel új típusú gyűlöletkommunikációt a társadalom egyes kisebbségi csoportjai ellen.

Ezt a gyűlöletkampányt a koronavírus-járvány eltörölte ugyan, ám a kormánypárti oldal azóta is emlegeti a „magyarok igazságérzetét”, illetve valamilyen homályos „igazságot”. A zsigerből feltörő orbáni igazságérzet azonban nem összeegyeztethető a békés együtt­éléssel: nem párbeszéden alapul, és konfliktusaink feloldására sem alkalmas. Sőt, épp e konfliktusok kiélezése a célja, a folyamatos harc, amelyben a hatalom minden korlátja ledönthető. Kötelességünk ellenállni annak, hogy a rezsim az igazságosság fogalmát megcsúfolja.

A miniszterelnök januárban úgy ment neki a Kúria ítéleteinek, hogy akár azt is gondolhattuk volna: csupán párbeszédet kezdeményezett a társadalom egyes csoportjai között az igazságeszménynek leginkább megfelelő intézményes megoldást keresve.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.