Az adóhivatal udvariassága

A törvények nyelvéről

  • Miszori Ildikó
  • Pápai Gabriella
  • 2007. november 8.

Publicisztika

Ingyen megválaszolható első kérdésünk a következő.

Mit jelent ez a mondat: "Megyek."

Tudjuk-e, ki az, aki megy? Tudjuk-e, mit csinál? Tudjuk-e, hogy mihez képest? Tudjuk-e, hogy jó kedve van-e az illetőnek, vagy rossz?

Mindennapjainkban nincs gondunk a fenti mondat értelmezésével. Tudunk a fönti kérdésekre válaszolni. Vagy ha nem, képesek vagyunk ezt a kijelentést úgy kiegészíteni, hogy a kommunikáció során a megfelelő információk gazdát cseréljenek, és egyértelműsítsék a kifejezést.

*

A következő kérdés már sokba kerülhet.

Mit jelent a következő mondat:

"(3) A magánszemély az adóévben megszerzett, az Szja tv. szerint külön adózó, bevallási kötelezettség alá tartozó...

...e) ingatlan bérbeadásából származó egymillió forintot meghaladó jövedelem után 4 százalékos mértékű egészségügyi hozzájárulást fizet."

Úgy tűnik, a mondat elég sok információt tartalmaz. De értjük-e ezt a mondatot? Érthető-e ez a mondat?

Könnyítsük a kérdést azzal, hogy csak egy részletét vizsgáljuk. Mit jelent az "egymillió forintot meghaladó jövedelem után" kifejezés? Amennyiben a jövedelem meghaladja az egymillió forintot, a teljes összeg után kell a 4 százalékot fizetni, vagy csak az egymillió fölötti részt illeti ez a teher?

Ha a boltban az "ezer forintot meghaladó vásárlás után" 3 százalék kedvezményt adnak, úgy véljük, a kedvezmény az egész összeget érinti. De ha a repülőtéren "a 20 kg-ot meghaladó csomag után" pótdíjat kell fizetni, akkor ez a pótdíj nem érinti a 20 kg-ot, csak az afölötti súly mértéke szerint fizetünk. Ezen analógiák alapján a törvény szavai többféleképpen értelmezhetők.

A többértelműség a nyelv alaptulajdonsága. Ha a hangok, szavak, nyelvtani szerkezetek nem jelenthetnének több dolgot is, akkor mindenre, de abszolúte mindenre külön kifejezés kellene. Viszont a kommunikáció során az esetek döntő többségében megtanultuk, hogy a több lehetőséget hogyan egyértelműsítsük. Ha azt kiáltom: "Hó!", többnyire világos lehet, hogy egy ló vágtatását akarom visszafogni, vagy észrevettem a téli csapadékot.

A nyelv többértelműségének lehetőségével nyilván a törvényalkotók is tisztában vannak. De miért nem lehet a mondatokat egyszerűbbé, közérthetőbbé tenni?

Specialisták - adószakértők, közigazgatási hivatalnokok, ügyvédek - foglalkoznak azzal, hogy érvényesítsék, aprópénzre (adópénzre) váltsák, a hétköznapi életben realizálják a törvényeket. A fenti törvényről jelentős tanakodás alakult ki a jogalkalmazók között. Nem ez az első eset, hogy nagy tapasztalatú szakelemek széttárt karral állnak a sokféleképpen értelmezhető törvények, rendeletek előtt.

Kezdetben az APEH is "félreértette" a törvényt, a Pénzügyi és Adóirányítási Szaklap (az "Adóújság") 2006. márciusi számában a példaszámításban a bérbeadásból származó hatmillió forintos jövedelemnek csak az egymillió forintot meghaladó részét kellett a 4 százalékos eho-alapként figyelembe venni.

A Pest megyei APEH által kiadott "Adóinfó 2006" c. kiadvány is hasonló értelmezés mellett tette le a voksát.

Az Adókamara szakértői a következőképpen okoskodtak. Ha egy nem osztható dologra egy mérethez kötődő szabály vonatkozik, akkor ez a szabály a dolog egészére vonatkozik. Ha a súlyemelő nehezebb, mint a pehelysúly határa, akkor nem indulhat a pehelysúlyban, és kész. Ha osztható dologra vonatkozik egy mérettől függő szabály, akkor a korlátozás részekre osztja a méretskálát, és más szabály vonatkozik a határ alatti és a határ feletti részre. Ha 1 600 000 forint a jövedelmem, nem az egész után fizetek 36 százalékot, csak az 1 550 000 forint feletti rész után.

A szöveg tehát bizonyosan kétértelmű. A mondatot kétféleképpen lehetett volna pontosabban megfogalmazni:

Az adóalany az "...ingatlan bérbeadásából származó egymillió forintot meghaladó jövedelem esetén a teljes összeg után 4 százalékos mértékű egészségügyi hozzájárulást fizet".

Vagy: az adóalany az "...ingatlan bérbeadásából származó jövedelem egymillió forintot meghaladó része után 4 százalékos mértékű egészségügyi hozzájárulást fizet". Ebben az esetben nem vitatható, hogy csak az egymillió feletti rész járulékköteles.

Persze nem azért élünk ebben az országban pár évtizede, hogy ne sejtsük, mi az APEH szerint a helyes válasz. A törvény hatálybalépése után tíz hónappal, 2006. november 7-én felkerült az adóhivatal honlapjára a szöveg helyes olvasata. Az egymillió forintot meghaladó, ingatlan bérbeadásából származó jövedelem esetén a bevétel egésze után meg kell fizetni a 4 százalék ehót 2006-ra. Aki 2006. január 1-jétől 2006 októberéig esetleg nem így értelmezte a törvényt, az magára vessen. A törvény helyébe ettől kezdve az APEH-iránymutatás lépett.

*

Az Alkotmánybíróság határozata értelmében az APEH-iránymutatások elé kötelezően ki kell írni: "Ezen szakmai vélemények nem minősülnek jogszabálynak, az állami irányítás egyéb jogi eszközének, ezért alkalmazásuk az ügyfelekre és a bíróságokra nézve nem kötelező."

Vajon a bíróság hogyan döntene? És vajon miért nem egyértelmű ez a törvényszöveg?

Mi lesz annak a következménye, ha valaki rosszul számolja ki az adót? Csak nem megbüntetik? Vajon a pontatlanul fogalmazott szövegeknek nem éppen ez a céljuk? A büntetés. Elég rendes extra költségvetési bevételt jelenthet. Egy rosszul fogalmazott rendelkezés valójában a büntetést jelenti. Hogy a törvény nem elégítette ki az egyértelműség feltételét, az is bizonyítja, hogy 2007. január elsejével módosították a szöveget.

Hol vannak azok, akik vagy butaságból fogalmaztak rosszul (és hogyan kerülhettek ebbe a pozícióba?), vagy fondorlatos előrelátással a törvény szövegének alkotásakor a büntethetőség lehetőségét növelték? Talán felbujtóik is vannak? Mit érdemel az a bűnös, akinek a törvénye a kezünkben van?

Kicsit több felelősségvállalás és felelősségre vonás nem ártana, hogy ne érezzük magunkat a mindenkori hatalom így-úgy kihasznált, bár szavazójoggal rendelkező bábjainak. Sok névtelennel van dolgunk, akik elbújnak valamilyen intézmény láthatatlanná tevő köpönyege mögé.

Hogyan lehet jogszerűséget, jogkövető magatartást elvárni, ha egy viszonylag egyszerű célú törvény sincs pontosan megfogalmazva? Finoman kérdezve: nem udvariatlan dolog ez?

Miszori Ildikó adószakértő, Pápai Gabriella magyartanár.

Figyelmébe ajánljuk

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Emlékév

A hatalom és a muzsikus viszonya sokféle lehet: az utcai zenész nyitott gitártokja, a homlokra csapott vagy vonóba tűzött nagycímletű bankjegy éppúgy kifejezi ezt a viszonyt, mint a Mozartot és Salierit is udvari zeneszerzővé kinevező II. József telhetetlensége.

Pokolba a tűzijátékkal! – Ünnepi beszéd

Kedves Egybegyűltek, kedves Olvasók! Önök már túl vannak rajta, mi (nyomda+munkaszüneti nap) még csak készülünk rá, mégis nagyon jó érzés így együtt ünnepelni ezt a szép évfordulót. 25 év! Egy negyedszázad, belegondolni is felemelő! Több mint jubileum, egyenesen aniversarium!

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.

Talpunk alól a hő

Ritka, potenciálisan megújuló energiaforrás lapul az alattunk különösen vékony földkéreg mélyén. A közeljövőben a mostaninál is sokkal nagyobb mértékben támaszkodhatnánk a geotermikus energiára, habár akadnak megoldásra váró gondok is. De mostantól pénz is jut rá!

Oktatás helyett

Akár több ezer kamuórát is beírhattak a KRÉTA rendszerbe egy miskolci technikumban az elmúlt évek során, de a szakképzési centrum állítja, most már minden rendben van. Diákok és egy volt tanár szerint egyáltalán nincs így.

„Az elégedetlenség hangja”

Százezrek tájékozódtak általa a napi politikáról a Jólvanezígy YouTube-csatorna révén, most mégis úgy döntött, inkább beáll a Kutyapárt mögé, és videókat készít nekik. Nemcsak erről, hanem a Fidesz online bénázásáról is beszélgettünk.