Az apró

Publicisztika

Van oly nemes ügy, ami mögött a parlamenti pártjaink egyként sorakoznak fel? Van esélye egy minősített többséget igénylő javaslatnak manapság, amikor még a feles törvényekhez is úgy kell kilóra megnyerni a képviselőket? Ha pénzről van szó, a helyzet nem is annyira reménytelen.

Van oly nemes ügy, ami mögött a parlamenti pártjaink egyként sorakoznak fel? Van esélye egy minősített többséget igénylő javaslatnak manapság, amikor még a feles törvényekhez is úgy kell kilóra megnyerni a képviselőket? Ha pénzről van szó, a helyzet nem is annyira reménytelen.

Múlt hét hétfőn délelőtt a Ház - szemmel tartván a tudomány és a kutatás nemes céljait - megmenteni indult az alkotmányos rendet. Amikor összeült az alkotmányügyi bizottság, a napirendjükön szereplő tervezetnek még száma sem volt. Fél (1/2!) órával később már jöttek a kész törvényjavaslattal. A sietség a plenáris ülésen bámészkodó kollégákra is ráragadt: negyed háromkor úgy döntöttek, nem pöcsölnek egy fikarcnyit sem, a kétharmados tervezetet a házszabálytól eltérve, sürgősséggel tárgyalják. Este hét után pár perccel a jelen lévő 370 képviselőből 368 - sürgős kihirdetést kérve - már át is engedte a törvényjavaslatot. Mi a közfelkiáltás, ha nem ez?

A jogszabály neve: "a pártok működését segítő tudományos, ismeretterjesztő, kutatási, oktatási tevékenységet végző alapítványokkal összefüggő egyes törvénymódosítások". A tét: évi 1,2 milliárd.

De mér' is kapkodtak (a lén kívül): áprilisban az Alkotmánybíróság (AB) szeptember 30-i hatállyal megsemmisítette a 2003-ban alkotott ez irányú törvény több passzusát. Így ha a tervezet nem vette volna időben az akadályt, a pártok alapítványai elesnek az uccsó negyedévi állami támogatástól.

A fél nap alatt megalkotott négy paragrafus - az AB útmutatásait követve -, szigorúbb szabályokat ír elő a közpénzekkel gazdálkodó pártalapítványoknak. Pedig eddig érinthetetlenek voltak: az ügyészség csakis a bíróságokon keresztül gyakorolhatta rajtuk felügyeleti jogát. Működésük teljességgel átláthatatlan volt, csak a korlátozott jogosítványokkal rendelkező Állami Számvevőszék (ÁSZ) vizsgálhatta a gazdálkodásukat, a kibocsátott számlák mögött álló teljesítéseket fürkésző APEH nem. Miként az sem volt garantált, hogy a kapott adományokat tényleg tudományos tevékenységre fordítják, és nem a párt kampányára, csöppet sem ismeretterjesztő szórólapjaira.

Most az új törvény részletes számviteli kimutatás, éves jelentés készítésére kötelez, lehetővé téve, hogy ezekbe bárki betekinthessen. Ha eztán nem a törvény címében meghatározott célokra fordítják a támogatást, kötelesek lesznek - az ÁSZ felhívására - a pénzt visszafizetni a kincstárnak.

Az új jogszabályoknak köszönhetően októbertől a parlamenten kívüli, költségvetési támogatásra jogosult pártok - így a Jobbik és a MIÉP is - alapítványai is a kasszához járulhatnak, s a parlamentiek már nem mandátumarányosan, hanem a szavazataik arányában kasszíroznak (aminek legfőbb vesztese a passzus ellen eredménytelenül tiltakozó SZDSZ).

Hm, a kapkodás ellenére viszonylag alapos törvény született. Mondhatnánk, miért nem ezzel kezdték 2003-ban? De inkább azt mondjuk, ha ilyen könnyen, gyorsan ment, miért nem próbálkoznának mindjárt a teljes pártfinanszírozás átalakításával? Van egy tippünk.

Figyelmébe ajánljuk

Fülsiketítő hallgatás

„Csalódott volt, amikor a parlamentben a képviselők szó nélkül mentek el ön mellett?” – kérdezte az RTL riportere múlt heti interjújában Karsai Dánieltől. A gyógyíthatatlan ALS-betegséggel küzdő alkotmányjogász azokban a napokban tért haza a kórházból, ahová tüdőgyulladással szállították, épp a születésnapján.

A szabadságharc ára

Semmi meglepő nincs abban, hogy az első háromhavi hiánnyal lényegében megvan az egész éves terv – a központi költségvetés éves hiánycéljának 86,6 százaléka, a teljes alrendszer 92,3 százaléka teljesült márciusban.

Puskák és virágok

Egyetlen nap elég volt ahhoz, hogy a fegyveres erők lázadása és a népi elégedetlenség elsöpörje Portugáliában az évtizedek óta fennálló jobboldali diktatúrát. Azért a demokráciába való átmenet sem volt könnyű.

New York árnyai

Közelednek az önkormányzati választások, és ismét egyre többet hallunk nagyszabású városfejlesztési tervekről. Bődületes deficit ide vagy oda, választási kampányban ez a nóta járja. A jelenlegi főpolgármester első számú kihívója már be is jelentette, mi mindent készül építeni nekünk Budapesten, és országszerte is egyre több szemkápráztató javaslat hangzik el.

Egymás között

Ahogyan a Lázár János szívéhez közel álló geszti Tisza-kastély felújításának határideje csúszik, úgy nőnek a költségek. A már 11 milliárd forintos összegnél járó projekt új, meghívásos közbeszerzései kér­dések sorát vetik fel.

Mit csinál a jobb kéz

Több tízmillió forintot utalt át Ambrózfalva önkormányzatától Csanádalbertire a két falu közös pénzügyese, ám az összeg eltűnt. A hiány a két falu mellett másik kettőt is nehéz helyzetbe hoz, mert közös hivatalt tartanak fönn. A bajban megszólalt a helyi lap is.

Árad a Tisza

Két hónapja lépett elő, mára felforgatta a politikai színteret. Bár sokan vádolják azzal, hogy nincs világos programja, több mindenben markánsan mást állít, mint az ellenzék. Ami biztos: Magyar Péter bennszülöttnek számít abban a kommunikációs térben, amelyben Orbán Viktor is csak jövevény.

„Ez az életem”

A kétszeres Oscar-díjas filmest az újabb művei mellett az olyan korábbi sikereiről is kérdeztük, mint a Veszedelmes viszonyok. Hogyan csapott össze Miloš Formannal, s miért nem lett Alan Rickmanből Valmont? Beszélgettünk Florian Zellerről és arról is, hogy melyik magyar regényből írt volna szívesen forgatókönyvet.

„Könnyű reakciósnak lenni”

  • Harci Andor

Új lemezzel jelentkezik a magyar elektronikus zene egyik legjelentősebb zászlóvivője, az Anima Sound Sys­tem. Az alapító-frontember-mindenessel beszélgettünk.