Dessewffy Tibor

Az eddig ismert világ vége

A progresszív politika és a válság

  • Dessewffy Tibor
  • 2008. december 18.

Publicisztika

Egyvalamit nem állíthatunk: azt, hogy senki nem szólt. Kevin Garnett, az ismert amerikai gondolkodó például ez év júniusában, hónapokkal a Lehman Brothers összecsuklása előtt már megmondta.

Garnett, miután 22 év után újra bajnoki győzelemre vezette a Boston Celticset, a köldökét bökögető mikrofonoktól és szellemes kérdésektől ("most mit érzel?", "mi a helyzet?") szorongatva hosszú percekig hallgatásba burkolózott (konkrétan zokogott). Majd több százmillió néző arcába üvöltötte a perzselő igazságot, a Nagy Tanulságot: "Anything is possible!" Bármi megtörténhet!

Nem tudjuk, ez volt-e a vekkeróra csengése, de tény, hogy ami ezután történt, az szétfeszítette a realitás kereteit.

Az elszabadult kapitalizmus zsákutcája

Ami a szemünk előtt zajlik, az a kapitalizmus deregulált, szabadpiaci formájának összeomlása. A kapitalizmus számos modellje közül tehát csak az egyik jutott csődbe, igaz, ez történetesen az utóbbi 25 évben domináns változat volt. A történtek morális kihívásokat sem nélkülöző paradoxona, hogy ma éppen azok a befektetési bankárok szorulnak állami támogatásra, akik immár 30 éve folytatnak kíméletlen harcot az állam leépítéséért, s hogy a leköszönő neokonzervatív elnök, G. W. Bush államosítási csomagjával többet tett a szocializmusért, mint Marx óta bárki.

A szabályozás béklyóját magukról fokozatosan levető pénzügyi piacok nem hivatalos ideológiája a hatékony piacok elmélete (volt). Eszerint a piaci árak tükröznek minden létező információt, s e gazdasági koordinációs megoldásnak nincs működőképes alternatívája. Ezen elmélet szerint a piacok működése során a szereplőkhöz véletlenszerűen beérkező információk az árakban véletlen bolyongást eredményeznek: senki sem szerezhet indokolatlan előnyöket. Ám azt mára már a neokonzervatív szerzők sem tagadják: a Wall Street ismeretelméleti válságban szenved. A rendszer soha nem így működött, s végül az aszimmetrikus, félrevezető információkra épülő kereskedés és piaci "koordináció" inkább félkarú rablóhoz, mint társadalmilag hatékony elosztási gépezethez vált hasonlatossá. A pénzügyi szektor gyakorlatilag minden önkorrekciós mechanizmusa csődöt mondott: a bankok kockázatkezelési osztályai nem tudták féken tartani a növekedési lázban égő tradereket, a mind bonyolultabbá váló pénzügyi termékek szabványosítására és ellenőrzésére pedig az érintetteknek nem sikerült stabil infrastruktúrát (hogy ne mondjuk, szabályozott tőzsdét) kialakítaniuk.

Az üzleti szféra feladata, hogy az üzlettel foglalkozzon - hangzott a szabad piac pápája, Milton Friedman szállóigéje. Ez a szféra ugyanakkor ma már nem tekinthet el attól, hogy az általa keletkeztetett társadalmi és gazdasági problémákra saját maga gyökeres megreformálásával reagáljon. Ez a reform nem állhat meg a menedzserfizetések korlátozásánál vagy az állami pénzfelhasználást ellenőrző bizottságok felállításánál. A mostani válság nagy tanulsága az, hogy társadalmi kockázatok és veszteségek már előzetesen sem hagyhatók ki az új pénzügyi rendszert megalapozó kalkulációból. Valamit kezdenünk kell azzal, hogy a piac a kockázatokat és veszteségeket módszeresen az államra hárítja, és ezt az opcióját, ha eljön az összeomlás, le is hívja; a profiton viszont nem szívesen osztozik vele.

A konzumerhedonizmus orgiája után

Ennek a most megbukó ethosznak a legismertebb megfogalmazása nem Ronald Reagantől vagy Margaret Thatchertől, hanem - némiképp meglepő módon - Teng Hsziao-pingtől származik. Kína első embere a 80-as évek elején nyilatkoztatta ki, hogy "gazdagnak lenni nagyszerű" - s ezzel olyan drámai átalakulást, Kína felemelkedését indította el, amelynek következményeit már gyerekeink is érezni fogják. De vissza a Nyugathoz: az értékek átalakulása kettős folyamat volt, ahol a második szál, az értékszociológusok által favorizált posztmateriális értékek "csendes forradalma" rátakart a "konzumerkultúra" egyre erősebb dominanciájára.

A fogyasztási szokásokból épített életstílus alapú identitás lehet(ett) posztindusztriális vagy hordhatott magán bohém jellegzetességeket - de valójában az új, kaszinókapitalista logikát követte. Ennek tézisszerű megjelenítése a Tőzsdecápák című film, amelynek sikerét - legalábbis a társadalomtudományi írásokban - nem Michael Douglas kisportolt arcéle magyarázza. Inkább annak a konfliktusnak a szovjet partizánfilmek didaktikáját idéző kibontása, ami a korábbi munkaetika és a nyolcvanas évektől felívelő új, kaszinókapitalista logika és életstílus között feszül. A gazdagodás és gazdagság oly erős értékformáló erővel bírt, hogy a 90-es évek szociáldemokrata sikerének az egyik oka épp e gazdagság ethoszának elfogadása és támogatása volt. Ahogy ezt Tony Blair megfogalmazta a társadalmi egyenlőtlenségek növekedését firtató kérdésre: "Nem égető ambícióm, hogy kieszközöljem, hogy David Beckham kevesebbet keressen." ("It's not a burning ambition for me to make sure that D. B. earns less money.")

E mondásba két állítást is belegyömöszölt a brit exminiszterelnök. Egyrészt, hogy a kiugró keresetek mögött kiemelkedő teljesítmény áll - ugyan ki irigyelte volna az akkortájt BL-t nyerő Manchester imádott középpályásától a fizetését. A második jelentésréteg jóval ravaszabb - a teljesítményhez kötéssel azt üzente a miniszterelnök, hogy a nagy pénz: új pénz, s ebben megint nem tévedett nagyot. 'felsége, a királynő európai adófizetők által dotált földbirtokai és a Rothschild család vagyona ebből a szempontból érdektelenek voltak - mint a klasszikus kapitalizmus vagy még korábbi korok tőkefelhalmozásának eredményei. De hol volt 25 évvel ezelőtt Warren Buffet, Carlos Slim Helú vagy Bill Gates, hogy a világ három leggazdagabb emberét említsük? Vagy George Gillett és Tom Hicks, Roman Abramovics vagy a Glazer testvérek, az angol első osztályú futballbajnokság, a Premier League szentháromságának tulajdonosai? Sehol sem voltak, hisz pályájuk mind az új pénz tobzódásának a lenyomata - amit szentesített a társadalmi elismerés is.

Az Új Munkáspárt történetírói nem mulasztják el megemlíteni, hogy Blairék sikeréhez a kilencvenes években szükség volt a pénzvilág, a City és a médiaelit támogatására. De a kapcsolat fordított: ezek az elitek azért tudták támogatni az Új Munkáspártot, mert az megérezte a 90-es évek önmagát erősítő ethoszát. Valójában a New Labour és a harmadik utas kormányok sorsát és teljesítményét súlyos paradoxon határozta meg: miközben szakpolitikai intézkedéseikkel érdemben voltak képesek csökkenteni a társadalmi különbségeket és szakadékokat a gyermekszegénységtől kezdve a leginkább leszakadók támogatásáig - addig a tömegkultúra által uralt korszellemben ezek az eredmények nyomtalanul elsikkadtak a "dicsőséges gazdagodást" kultiváló üzenetek özönében. Az Alul semmi (Full Monty, 1997), a Sheffield "acélváros" munkanélkülijeit sok szeretettel és humorral ábrázoló film ugyan nagy siker lett szerte a világban, de sem a filmben ábrázolt férfisztriptíz nem vált általános kitörési receptté, sem a munkás- és munkanélküli-ábrázolás nem lett általános a tömegfilmekben. Másodlagos, hogy mit gondolunk erről morális szempontból: a liberalizált pénzpiacokkal együtt létrejött, a hirtelen és a hagyományos értelemben felfogott munka, a vér, verejték és könnyek hanyagolásával keresett "nagy pénz" és a "nagy élet" kultusza nehezen tűrte az ellenállításokat. Sőt. Ez a kép még csak teljesen illuzórikus sem volt, elvégre ha valaki mondjuk Soros György Quantum Fundjába fektette a pénzét, hosszú éveken keresztül stabilan 30 százalékos hozamra számíthatott "munka nélkül" - miközben az ódivatú reálgazdaságban 7-8 százalék profit már tisztes nyereségnek számított.

Így lett az új idők hőse a kockázatvállalásban kéjelgő, Porsche Cabriolet-jéből a piros lámpánál a világ túlfelén tranzakciókat bonyolító bróker. Az érem másik oldalán viszont a bérből és fizetésből élő tanár, óvónő, tűzoltó és köztisztviselő, kőfaragó és balett-táncos egyre inkább a leértékelt furcsaság, az érthetetlen balek szerepében tűnt fel. Amikor azok, akiknek megvolt az információs, tudásbéli és kulturális tőkéjük, néhány billentyű lenyomásával mesés összegeket kereshettek, a munkához, a befektetéshez fűződő életvezetési szabályok és az ezeket irányító alapvető értékek is átalakultak.

Merre csörög az ideológia diója?

Most azonban véget értek a "hosszú nyolcvanas évek", és a domináns értékek világában is változások várhatók. Nem mintha eltűnne a gyarapodás és jólét örök emberi vágya. De talán visszatérünk a "jussunk egyről a kettőre", "a gyerekeimnek legyen jobb sorsa, mint az enyém" megközelítéshez, azaz a nyugati civilizáció meghatározó aspirációihoz.

Az angol közgazdász, Will Hutton a Lehman Brothers csődjének bejelentése napján egy előadásában így sóhajtott fel: minő édes pillanatok ezek a szociáldemokrácia számára! ("These are the sweetest moments for social democracy!") De Huttonból nem a néha valóban tenyérbemászó bankárok sorsa felett érzett káröröm beszélt. Inkább az járhatott az eszében, hogy az új helyzet a baloldali gondolkodás számára megnyitja a teret szolidaritáselvű társadalomképének érvényesítéséhez; miközben a liberálisok és konzervatívok számára ez alkalmazkodási kényszerként jelenik meg. A Harmadik Út sikerének épp az volt a titka, hogy ügyesen háziasította a liberalizmust mint sikeres gazdasági gyakorlatot és mindent elsöprő tömegkulturális ethoszt. Ám mára mind a fékevesztett gazdaság, mind a hozzá illeszkedő konzumerhedonizmus megrendült. A progresszív gondolkodás számára - hosszú évtizedek után - e helyzetben a dolgok rendjéből nem az ügyes reakció, hanem a bátor kezdeményezés, a tevékeny programhirdetés következik.

De merre érdemes elindulnia a progresszív program keresőjének? Sokan úgy vélik, hogy a nagy válságra adott válasz a keynesiánus, a gazdaságot irányító állam változtatások nélküli reaktiválása lenne. Ez azonban reménytelen vállalkozásnak tűnik: nem lehet visszatérni az "elszabadult világ" ellenőrzésének hagyományos eszközeihez, a dolgok régi rendjéhez - s ugyanígy nincs hely rendszerszintű forradalomra. Valóban, ma a nagyvilágban valódi baloldali reneszánsz megy végbe. S miközben Magyarországon az elmúlt 30 év meghatározó kasztja, a liberális közgazdászok utóvédharcától serceg a nyilvánosság, máshol már jól látszik az erősen baloldali ideológiai kihívás a progresszív politika számára. Ez aligha meglepő: midőn dollárbilliók foszlanak semmivé egy szempillantás alatt, olyan emblematikus iparágak kerülnek ma megszűnés szélére, mint az amerikai autógyártás, és drámaian megugrik a munkanélküliség, a fékevesztett kapitalizmus túlkapásai és amorális gesztusai miatt nagy csábítás elfogadni a protekcionista, óbaloldali érvelést.

De fontos erőfeszítéseket tennünk azért, hogy a válság által megkérdőjelezett jelenségektől elkülönítsük azokat az összefüggéseket, amelyek a világot továbbra is alakítani fogják. Mindazok a folyamatok, amelyeket az "információs társadalom térnyerése" gyűjtőnéven ismerünk, nem fognak megfordulni. Nem várható, hogy a nagyipari munkásság megerősödik, és megtöri az értékhozzáadott szolgáltatások térnyerésének a trendjét. Ezért nem valószínűsíthető egy új szakszervezeti reneszánsz sem, miként a munkás-önigazgatás eszménye sem kerül majd közelebb a valósághoz. És mindenekelőtt: világméretű megrázkódtatások nélkül lehetetlen visszafordítani magát a globalizációt.

Az államnak mégis alkalmazkodnia kell - s azt kell elvégeznie, amit el is tud; ami másra nem bízható. Rendszerinnovációra van szükség a szabályozásban és az intézményrendszerek átalakításában, társadalmi innovációra a technológiában és a tudás hasznosításában. Most még inkább, mint eddig: valahogy kezelnünk kell ugyanis azt a komplexitást, amit a piac nem tudott kezelni. Tisztábban kell látnunk a százszoros tőkeáttétellel megteremtett ködben. De az állami szerepvállalás nem csak pénzügyi folyamatok szabályozásában nő majd meg, hanem a foglalkoztatáspolitikában is - Barack Obama ezért is hirdette meg saját New Dealjét. Aminek színe is van: mégpedig zöld. Jelezve ezzel, hogy a közmunkák ezúttal nem kontinenst átszelő autópályák építésére, hanem az alternatív energiákba való befektetésre koncentrálnak majd. Az alternatív energiával pedig az a feneség, hogy rengeteg fifikás újítást, fejlesztést és találmányt igényel még, amíg versenyképes lehet a gázzal és olajjal szemben. Ez azt jelenti, hogy akármennyi csúfos karcolás is érte most a kapitalizmus brandet - kitörés csak a kreatív, újító vállalkozók piac által szelektált ötleteinek megvalósulásából beinduló technológiai fejlődéssel lehetséges.

Nagyon sok mindent kell majd újragondolnunk ahhoz, hogy az elszabadult világ utáni valóságban féken tarthassuk a Káoszt. És bármily hatalmas is a feladat, nem kell tőle megriadnunk. Hiszen, ahogy Polányi Károly írta: "Amíg az ember híven teljesíti feladatát, hogy nagyobb szabadságot teremtsen mindenkinek, nem kell attól félnie, hogy akár a hatalom, akár a tervezés ellene fordul, és megsemmisíti azt a szabadságot, melyet a segítségükkel épít."

A szerző szociológus, a DEMOS Magyarország elnöke.

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.