Az ő mozijuk

  • 2001. január 4.

Publicisztika

A kétéves terv (máshol: költségvetés) parlamenti elfogadásának voltak kevésbé látványos, ám roppant érdekes elemei. Az utóbbiak közé tartozott három koalíciós képviselő (a Marx testvérek, alighanem Mádi Harpo László, Font Graucho Sándor és Kékkői Chico Zoltán) módosító indítványa, mely szerint a Mozgókép Közalapítvány (MMKA) egymilliárd forint körüli támogatásából a játékfilmek finanszírozására szánt 400 millió HUF-ot tartsák vissza egy majdan létrehozandó Filmközpont számára. Csupa öröm az élet, nemdebár. Itt vannak ezek a fiúk és kiderül, mennyi mindenhez értenek. Föld, pénz, film, mind forgatva jó, hogy a köpönyegről már ne is szóljunk, pedig a javaslattevők nemcsak sokoldalúak, de rugalmasak is, hisz a vita napjának rigófüttyös reggelén úgy vonták vissza kisded javaslatukat, mint a pinty. (Mi mozit?)

A kétéves terv (máshol: költségvetés) parlamenti elfogadásának voltak kevésbé látványos, ám roppant érdekes elemei. Az utóbbiak közé tartozott három koalíciós képviselő (a Marx testvérek, alighanem Mádi Harpo László, Font Graucho Sándor és Kékkői Chico Zoltán) módosító indítványa, mely szerint a Mozgókép Közalapítvány (MMKA) egymilliárd forint körüli támogatásából a játékfilmek finanszírozására szánt 400 millió HUF-ot tartsák vissza egy majdan létrehozandó Filmközpont számára. Csupa öröm az élet, nemdebár. Itt vannak ezek a fiúk és kiderül, mennyi mindenhez értenek. Föld, pénz, film, mind forgatva jó, hogy a köpönyegről már ne is szóljunk, pedig a javaslattevők nemcsak sokoldalúak, de rugalmasak is, hisz a vita napjának rigófüttyös reggelén úgy vonták vissza kisded javaslatukat, mint a pinty. (Mi mozit?)

Történetünk persze csak látszólag szól arról, hogy pár mindenre kapható szakszenátorral mindenféle dolgot (és annak az ellenkezőjét is) le lehet játszatni. Történetünk természetesen erről az akkor még igen-igen éterien hangzó Filmközpontról szólott, melynek ügyében december 20-án állt be a tisztánlátás. E napon a jótollú Várhegyi Attila (kult. min. áll. titk.) a Magyar Nemzet hasábjain elmélkedett "a nemzeti filmművészet megújításáról", némileg eklektikus dolgozatának hangsúlyos részét a hamarosan (értesüléseink szerint februárban) felálló Filmközpont Részvénytársaságnak szentelve. E szerint a teljes egészében állami tulajdonú társaság, mely a kultusztárca 200 millió forintjával startolna, elsősorban azért jönne létre, hogy a játékfilmek készítésére fordítható, ám az utóbbi években sajnálatosan "atomizálódott" kis HUF-okat, akik "koordinálatlanul" kallódnak erre-arra (az ORTT-nél, a millenniumi alapoknál, az NKA-nál), jól összegereblyézze, és viszonylag szolid adminisztráció mellett, teljesen mellőzve mindenféle büdös politikai szempontot, oda juttassa, ahol a legjobb filmek készülnek majd belőlük.

Tény, hogy a játékfilmek finanszírozásával foglalkozó intézmények között valamiféle együttműködés szükségesnek tűnik, hiszen egyetlen forrásból ma lényegében lehetetlen befejezni egy forgatást. De hogy ez a koordinációs csúcsizé miért nem lehet éppenséggel az MMKA vagy bármely más széles, alulról építkező szakmai szervezet, arra nehéz lesz elfogadható választ adniuk azoknak a legfelsőbb kormányköröknek, akiknek fejéből az ötlet kipattant. És innentől már csak üldözési mánia kérdése minden értelmezés. Hiszen az MMKA-nál lapuló kóbor 400 millió csak nagyon karcsú része lett volna a forgatókönyvnek: a Filmközpont a hírek szerint 3-3,5 milliárd fölött rendelkezhet majd. Mi összeszedjük a lét, aztán odaadjuk annak, aki megérdemli. Hisz úgyis elég kevés emberünk van "azok" között: nosza, vásároljunk belőlük párat a filmrendező-Sonderangeboton!

Lesz filmtörvény, lesznek vidéken mozik, lesz jól működő filmgyár, korszerű infrastruktúrával, lesz minden. Minden a miénk lesz, figyelhetünk majd végre másra is, mi történik azon a bizonyos egész pályán. Az MMKA meg csináljon - még két évig - a maradék pénzével, amit akar, hisz amit az egy reménybeli produkciónak adni bír, csak annyira elég, hogy fölragasszák az okmánybélyeget a Filmközponthoz írott pályázatukra.

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.