Az úr hangja

  • 2001. január 25.

Publicisztika

Januárban négy verzióban ment Budapesten Az ember tragédiája: a Bábszínházban (r.: Garas Dezső), a Merlinben (Jordán Tamás), a Madáchban (Kerényi Imre) és a Várszínházban (Iglódi István); nemzeti klasszikusunk hanyagolása miatt ne tessék panaszkodni most, a magyar kultúra napja körül.

n Januárban négy verzióban ment Budapesten Az ember tragédiája: a Bábszínházban (r.: Garas Dezső), a Merlinben (Jordán Tamás), a Madáchban (Kerényi Imre) és a Várszínházban (Iglódi István); nemzeti klasszikusunk hanyagolása miatt ne tessék panaszkodni most, a magyar kultúra napja körül.

De persze van más, mindig van más ok a panaszra. Ez az évad a megaláztatás, a gyász, a tragédia évadjaként marad meg mindazok emlékezetében, akiknek belül, a lelkük mélyén még mindig, igazán jelent valamit az a fogalom, hogy Nemzeti Színház. Sinkovits Imre kétségkívül ilyen ember volt. Szegény feje megérte még, hogy a kormány, melyet kezdetben talán majdnem olyan közel érezhetett szívéhez, mint az első szabadon választottat, új Új Nemzeti építésébe kezdvén, tucatnyi pályatársa között őt is a Nemzet Színészévé emelte, miközben a teátrumot, ahol élete legnagyobb részét töltötte, megfosztották a Nemzeti Színház névtől, csupán gyakorlati okból, nyilván. Megérte még azokat a híreket is, hogy a színházához tartozó másik játszóhelyet, a Várszínházat lemetszeni készül a kulturális tárca, hogy odaadhassa a táncosoknak. Akiknek egyébként korábban a Hevesi Sándor téri épületet ígérték oda, ahonnan a Nemzeti úgyis kimegy majd. Mellesleg ez logikus lépés lett volna ebben a lehangoló színjátékban, tán épp ezért nem következhetett be. Miután a táncosok így lecsúsztak az immár Pesti Magyar Színház nevet viselő épületről, úgy döntöttek, beérik a jóval kisebb, viszont táncelőadásokra állítólag csak mérsékelten alkalmas (tehát némiképp alkalmatlan) Várszínházzal is, így ennek értelmében folytatták a lobbizást, és kaptak ígéretet.

A miniszteriális bólintást pedig most, a Kölcsey Ferenc Millenniumi Díj soha vissza nem térő pillanata nyomatékosította, mikor is az öt fő kitüntetett egyike a Táncfórum legélénkebb érdekkijárója, Novák Ferenc volt, más néven a Tata. Sinkovits ezt már nem érte meg, de ha valaki, ő tudja: be van fejezve a nagy mű, igen.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.