Az úr hangja

  • 2001. január 25.

Publicisztika

Januárban négy verzióban ment Budapesten Az ember tragédiája: a Bábszínházban (r.: Garas Dezső), a Merlinben (Jordán Tamás), a Madáchban (Kerényi Imre) és a Várszínházban (Iglódi István); nemzeti klasszikusunk hanyagolása miatt ne tessék panaszkodni most, a magyar kultúra napja körül.

n Januárban négy verzióban ment Budapesten Az ember tragédiája: a Bábszínházban (r.: Garas Dezső), a Merlinben (Jordán Tamás), a Madáchban (Kerényi Imre) és a Várszínházban (Iglódi István); nemzeti klasszikusunk hanyagolása miatt ne tessék panaszkodni most, a magyar kultúra napja körül.

De persze van más, mindig van más ok a panaszra. Ez az évad a megaláztatás, a gyász, a tragédia évadjaként marad meg mindazok emlékezetében, akiknek belül, a lelkük mélyén még mindig, igazán jelent valamit az a fogalom, hogy Nemzeti Színház. Sinkovits Imre kétségkívül ilyen ember volt. Szegény feje megérte még, hogy a kormány, melyet kezdetben talán majdnem olyan közel érezhetett szívéhez, mint az első szabadon választottat, új Új Nemzeti építésébe kezdvén, tucatnyi pályatársa között őt is a Nemzet Színészévé emelte, miközben a teátrumot, ahol élete legnagyobb részét töltötte, megfosztották a Nemzeti Színház névtől, csupán gyakorlati okból, nyilván. Megérte még azokat a híreket is, hogy a színházához tartozó másik játszóhelyet, a Várszínházat lemetszeni készül a kulturális tárca, hogy odaadhassa a táncosoknak. Akiknek egyébként korábban a Hevesi Sándor téri épületet ígérték oda, ahonnan a Nemzeti úgyis kimegy majd. Mellesleg ez logikus lépés lett volna ebben a lehangoló színjátékban, tán épp ezért nem következhetett be. Miután a táncosok így lecsúsztak az immár Pesti Magyar Színház nevet viselő épületről, úgy döntöttek, beérik a jóval kisebb, viszont táncelőadásokra állítólag csak mérsékelten alkalmas (tehát némiképp alkalmatlan) Várszínházzal is, így ennek értelmében folytatták a lobbizást, és kaptak ígéretet.

A miniszteriális bólintást pedig most, a Kölcsey Ferenc Millenniumi Díj soha vissza nem térő pillanata nyomatékosította, mikor is az öt fő kitüntetett egyike a Táncfórum legélénkebb érdekkijárója, Novák Ferenc volt, más néven a Tata. Sinkovits ezt már nem érte meg, de ha valaki, ő tudja: be van fejezve a nagy mű, igen.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.