Az úr hangja

  • 2001. január 25.

Publicisztika

Januárban négy verzióban ment Budapesten Az ember tragédiája: a Bábszínházban (r.: Garas Dezső), a Merlinben (Jordán Tamás), a Madáchban (Kerényi Imre) és a Várszínházban (Iglódi István); nemzeti klasszikusunk hanyagolása miatt ne tessék panaszkodni most, a magyar kultúra napja körül.

n Januárban négy verzióban ment Budapesten Az ember tragédiája: a Bábszínházban (r.: Garas Dezső), a Merlinben (Jordán Tamás), a Madáchban (Kerényi Imre) és a Várszínházban (Iglódi István); nemzeti klasszikusunk hanyagolása miatt ne tessék panaszkodni most, a magyar kultúra napja körül.

De persze van más, mindig van más ok a panaszra. Ez az évad a megaláztatás, a gyász, a tragédia évadjaként marad meg mindazok emlékezetében, akiknek belül, a lelkük mélyén még mindig, igazán jelent valamit az a fogalom, hogy Nemzeti Színház. Sinkovits Imre kétségkívül ilyen ember volt. Szegény feje megérte még, hogy a kormány, melyet kezdetben talán majdnem olyan közel érezhetett szívéhez, mint az első szabadon választottat, új Új Nemzeti építésébe kezdvén, tucatnyi pályatársa között őt is a Nemzet Színészévé emelte, miközben a teátrumot, ahol élete legnagyobb részét töltötte, megfosztották a Nemzeti Színház névtől, csupán gyakorlati okból, nyilván. Megérte még azokat a híreket is, hogy a színházához tartozó másik játszóhelyet, a Várszínházat lemetszeni készül a kulturális tárca, hogy odaadhassa a táncosoknak. Akiknek egyébként korábban a Hevesi Sándor téri épületet ígérték oda, ahonnan a Nemzeti úgyis kimegy majd. Mellesleg ez logikus lépés lett volna ebben a lehangoló színjátékban, tán épp ezért nem következhetett be. Miután a táncosok így lecsúsztak az immár Pesti Magyar Színház nevet viselő épületről, úgy döntöttek, beérik a jóval kisebb, viszont táncelőadásokra állítólag csak mérsékelten alkalmas (tehát némiképp alkalmatlan) Várszínházzal is, így ennek értelmében folytatták a lobbizást, és kaptak ígéretet.

A miniszteriális bólintást pedig most, a Kölcsey Ferenc Millenniumi Díj soha vissza nem térő pillanata nyomatékosította, mikor is az öt fő kitüntetett egyike a Táncfórum legélénkebb érdekkijárója, Novák Ferenc volt, más néven a Tata. Sinkovits ezt már nem érte meg, de ha valaki, ő tudja: be van fejezve a nagy mű, igen.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.