Meddig mehet ez így tovább, és miért fog akkor is, ha semeddig?

  • 2001. január 25.

Publicisztika

Sajnos, kezd elmenni a humorunk. Az utolsó csepp a pohárban nem is a chilei cseresznye meg a kolumbiai "kábítószeripar" magyarkertészek általi felszámolása volt, ami egyébként földrajzilag és elmekórtanilag szinte logikusan következett a Japánnak felajánlott friss magyar zöldségből, a malájoknak kínált magyar biodízelből, valamint a magyar-albán közös csöpögtetőprogramból: megesik, hogy az emberhez néha bekopognak, hogy nem akar-e venni néhány olyan dolgot, amire nem hogy nincs szüksége, de maguk a kínált dolgok sincsenek; ilyenkor az ember a vigécet szelíden kitessékeli a küszöbről a gangra, és elmélázik azon, hogy milyen megalázó és méltatlan módon kényszerülnek egyesek a kenyerüket megkeresni.

n Sajnos, kezd elmenni a humorunk. Az utolsó csepp a pohárban nem is a chilei cseresznye meg a kolumbiai "kábítószeripar" magyarkertészek általi felszámolása volt, ami egyébként földrajzilag és elmekórtanilag szinte logikusan következett a Japánnak felajánlott friss magyar zöldségből, a malájoknak kínált magyar biodízelből, valamint a magyar-albán közös csöpögtetőprogramból: megesik, hogy az emberhez néha bekopognak, hogy nem akar-e venni néhány olyan dolgot, amire nem hogy nincs szüksége, de maguk a kínált dolgok sincsenek; ilyenkor az ember a vigécet szelíden kitessékeli a küszöbről a gangra, és elmélázik azon, hogy milyen megalázó és méltatlan módon kényszerülnek egyesek a kenyerüket megkeresni.

Hanem azt mégsem kellett volna Torgyának mondania, hogy a Pálfy G.-féle Híradóban akkori politikai gazdáinak megrendelésére uszító Liebmann, a szoftirredenta Lányi, az 1993-as rádiós overkillt levezénylő Csúcs vagy Molnár Róbert, a Hit Gyülekezete ellen folytatott tavalyi kormányzati kampány egyik ügybuzgó mellékszereplője szabaddemokrata és szocialista megrendelésre dolgozó ügynökök lennének.

De mondta. Ez bírt kijönni a száján.

Van egy szint, ami alatt már elmosolyodni sem lehet; de ez csak a kisebbik baj. Ha egy kicsit jobban belegondolunk abba, hogy milyen színvonalon, és milyen színvonalú emberek között zajlanak itt azok a meccsek, amelyeket "politikaként" vagyunk kénytelenek aposztrofálni, miközben - és itt most nem lesz könnyű elkerülni a demagógia látszatát - kábé hárommillió polgártársunk küzd a megkapaszkodásért a létminimumon, miközben gyerekek éheznek ebben az országban, miközben a már bekövetkezett közegészségügyi katasztrófa miatt emberek tízezrei halnak meg idő előtt, akkor lassan - a már eddig is jobbára kínban fogant, és önterapeutikus indíttatású röhögés helyett - inkább az űrrel való szembesülés iszonyata fog el bennünket. Mert esetünkben nem pusztán arról van szó, hogy Torgyán József, a Magyar Köztársaság egyik minisztere milyen jó vagy rossz intézkedéseket tesz meg vagy mulaszt el megtenni, vagy hogy a kezelésére bízott közpénzeket hogyan, mely törvények szerint, mely társadalmi csoportok hasznára vagy érdekei ellen használja fel, és milyen indokokból: ezeket a kérdéseket, melyek amúgy, egy többé-kevésbé normális demokráciában a feltehető és felteendő kérdések lennének, már régóta céltalan bolygatni.

Ha egy állam vezetését valamilyen fondorlatos vagy akár demokratikus úton hosszabb időre csavaros eszű gazfickók, gátlástalan futóbolondok, skrupulusok nélküli professzionális hazudozók, az addig a művelt osztály perifériáján vegetáló lumpenértelmiségiek foglalják el, azt nehéz megúszni hosszabb távú társadalmi következmények nélkül. Az állam gépezetét összetartó bizonyos civilizációs és kulturális normák folyamatos és nyilvánvaló sárba tiprása előbb-utóbb e gépezet romlásához fog vezetni. Tíz éve Magyarország abban a hitben vágott neki a demokratikus kísérletnek, hogy a teljes nemzeti függetlenség birtokában és a polgárainak biztosított szabadságjogok teremtette feltételek közt képes lesz kiválasztani az ország irányítására legalkalmasabb embereket, és kiválasztásuk után a szabad nyilvánosság és a demokratikus intézményrendszer segítségével képes lesz ellenőrizni is őket, hogy a negyven-egynéhány év idegen elnyomás után közhivatalnokai és közhivatalai tiszteletet és megbecsülést vívnak ki maguknak.

Torgyán József miniszteri munkássága ezt az illúziót foszlatja szét. Torgyánt tökéletes alkalmatlansága ellenére sem bírja kiiktatni az egyébként a tökéletesen alkalmatlanok kiiktatására hitelesített rendszer; és ez a rendszer mélyebb, a közjoginál vagy a népképviseleti elvben gyökerezőnél is alapvetőbb legitimitását ássa alá. És ezen lassan el kell kezdeniük komolyan gondolkodni azoknak is, akiknek még így is, még ezen az áron is szükségük van rá.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.