Az utolsó rappenig

  • 1996. szeptember 26.

Publicisztika

Svájcról, erről a hercig és tüchtig, továbbá mindenekelőtt semleges kis országról elmondtak már sok rosszat, minden bizonnyal irigységből, mert miért másért leprázna az ember egy ilyen rokonszenves helyet, amely kizárólag a maga erejéből, polgárainak tehetségéből és szorgalmából, továbbá a politikai és gazdasági intézményrendszer rugalmasságából vitte ennyire. Bizonyára ezúttal sem lesz ez másképp, az irigyek sanda célzásaitól visszhangzik majd a világ, holott Svájc nemcsak hogy példát statuálhatna a körülötte bizzegő és fortyongó világnak, de nemhogy gőgösen elzárkózik tőle, még résztvevőnek is bizonyul olykor. Ezúttal épp félmillió svájci frankot - ami nem csekély összeg, osztályvezető alatt ilyet a legnagyobb svájci bankból se visznek haza a svájci munkatársak - szándékszik áldozni egy emlékműre, amit, ha minden igaz, Oswiecimben (Lengyelország, katowicei járás) állítanak majd fel, mindjárt a szupermarket tőszomszédságában. A tervek még nem készültek el, de biztos szép lesz: érdekes megoldás volna például egy férfialak, amint semleges arckifejezéssel, mindazonáltal duzzadó zsebekkel, szájában százezerszám villogó aranyfoggal, hóna alatt akkurátusan összetekercselt Rembrandtokkal diszkréten elinal: félmillió svájci frankból bárminek olyan emlékművet lehet állítani, hogy csak na, az ember szinte irigykedni kezd azokra, akiknek az emlékmű szól.
Svájcról, erről a hercig és tüchtig, továbbá mindenekelőtt semleges kis országról elmondtak már sok rosszat, minden bizonnyal irigységből, mert miért másért leprázna az ember egy ilyen rokonszenves helyet, amely kizárólag a maga erejéből, polgárainak tehetségéből és szorgalmából, továbbá a politikai és gazdasági intézményrendszer rugalmasságából vitte ennyire. Bizonyára ezúttal sem lesz ez másképp, az irigyek sanda célzásaitól visszhangzik majd a világ, holott Svájc nemcsak hogy példát statuálhatna a körülötte bizzegő és fortyongó világnak, de nemhogy gőgösen elzárkózik tőle, még résztvevőnek is bizonyul olykor. Ezúttal épp félmillió svájci frankot - ami nem csekély összeg, osztályvezető alatt ilyet a legnagyobb svájci bankból se visznek haza a svájci munkatársak - szándékszik áldozni egy emlékműre, amit, ha minden igaz, Oswiecimben (Lengyelország, katowicei járás) állítanak majd fel, mindjárt a szupermarket tőszomszédságában. A tervek még nem készültek el, de biztos szép lesz: érdekes megoldás volna például egy férfialak, amint semleges arckifejezéssel, mindazonáltal duzzadó zsebekkel, szájában százezerszám villogó aranyfoggal, hóna alatt akkurátusan összetekercselt Rembrandtokkal diszkréten elinal: félmillió svájci frankból bárminek olyan emlékművet lehet állítani, hogy csak na, az ember szinte irigykedni kezd azokra, akiknek az emlékmű szól.

A svájciaknak egyébként a maguk részéről igazuk van: az ő államuk lényege a banktitok, az, hogy az ottani mackókba bárki betehet bárhonnan származó pénzeket, ha nácikról van szó, akik rabolt pénzt tesznek be, akkor is. Egy bank végtére is nem erkölcsi fórum. A zsidók meg vigyáztak volna jobban ahelyett, hogy a szervezeteikre hallgattak, akik az állampolgári lojalitást a hitleráj elején is többre tartották az önvédelemnél és a gerillaharcnál. És most tessék - megint belekeveredtek egy szégyenletes históriába. Hogy ugye megint az a rohadt pénz, csak az érdekli őket. Pedig ez a história nem rájuk nézve szégyenletes. Ez a történet azért szégyenletes, mert nem arról szól, amiről a holocausttal kapcsolatos történeteknek szólniuk kell.

Svájc mintaállam. Nekünk, akik beleszoktunk ebbe a végtelenül fárasztó és végtelenül unalmas meccsbe, amit tulajdonképpen évszázadok óta folytatunk a saját államunkkal, Svájc, ahol az idős milliomosok hálából hagyják az államra a vagyonukat, és nem azért, mert revolvercsövet szorítanak a homlokukhoz, és ahol a bliccelőt kinézik a villamosból, ami viszont mindig jön, és mindig akkor, és ahol forró dróton értesítheti a lakosság a rendőrséget, ha tilosban parkoló autót lát, nekünk tehát Svájc maga az éden, a falanszter, ahol jó. Erre most az bír kiderülni, hogy ez a pompás kis pozitív utópia tulajdonképpen csak arra volt jó, hogy kulturáltan és az emberi érintkezés, valamint a civilizált üzletmenet szabályait a legmesszebbmenőkig betartva levegyék kevésbé kifinomult üzlettársaikat, hogy az ország már-már legendás gazdagsága, lakóinak dicséretes szociális érzékenysége és kiegyensúlyozott polgárisága legalábbis részben, nevezzük nevén, hullarabláson nyugszik. Amiből persze a világért sem következik az, hogy ezentúl, már holnaptól a Váci utcán minden egyes Switzerdütsch akcentusban megszólaló turistától a nagypapa aranyfogát fogjuk visszakövetelni. Nem. Evvel még várni kell egy kicsit. Hátha aláír nemsokára hétmillió svájci valami papírt, hogy elnézést, hogy megtévedtünk. Hogy visszaadjuk, az utolsó rappenig.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.