Uitz Renáta

Barátok és üzletfelek

A magyar–kínai együttműködés margójára

Publicisztika

A magyar kormányfő megerősítette kapcsolatát kínai kollégájával – érdemes hát áttekinteni, hogy Kína új barátjaként milyen társaságba került Magyarország, s hogy a kínai reláció hogyan hat az alkotmányosságra és az emberi jogokra Kína más szövetségeseinél.

Hazánktól hétezer kilométerre éppen az évtized népirtása folyik: az állami fegyveres erőszak elől idén augusztus 25. óta a becslések szerint több mint 600 ezer ember menekült Mianmar (a korábbi Burma) Rakhine tagállamának északi részéből a szomszédos Bangladesbe. A menekültek a rohingya kisebbséghez tartoznak. Legfőbb bűnük, hogy muszlimok a buddhista többségű országban, ahol a kormány a nemzeti egységet buddhizmussal átitatott nacionalizmussal erősíti (A konfliktusról lásd korábbi cikkünket: Buddha eltakarja a szemét, Magyar Narancs, 2017. október 5.) A mianmari kormány szerint a rohingyákkal szembeni katonai fellépést az tette szükségessé, hogy soraikban külföldről finanszírozott szélsőséges iszlám terroristák bújtak meg. A hadsereg lezárta a területet, a módszeres öldökléssel, gyújtogatással és csoportos nemi erőszakkal teljes állami fellépés hetekig szabadon folyhatott. A nyugati világ a menekültválság kezelésére koncentrál, és Mianmar demokratikusan megválasztott, Nobel-békedíjas vezető politikusán, Aung Szan Szú Kjin kéri számon az erőszakot. Nemzetközi közfelháborodás tárgya, hogy a demokrácia és az emberi jogok védelmének ikonjává vált Szú Kji nemhogy nem vet véget a hadsereg fellépésének, de még csak el sem ítéli nyilvánosan az erőszakot.

A rohingyákkal szembeni állami erőszak nagy hagyományokra visszatekintő nemzeti sport az etnikailag, vallásilag, nyelvileg sokszínű országban. A népcsoport eredetét az Arakan Királyságig szokás visszavezetni, amit 1784-ben hódított meg az akkor regnáló burmai uralkodó, majd az angolok csatolták Burmával együtt Brit Indiához a 19. században. Az angolok a helyi mezőgazdaságot visszafogó munkaerőhiányt Bengálból betelepített muszlim munkásokkal enyhítették, ezzel kiváló alapot teremtve a különböző vallási és etnikai közösségek közötti feszültségekhez. Később a burmai katonai diktatúra az állampolgársági reform örve alatt begyűjtötte a rohingyák személyi okmányait, de új igazolványokat már nem osztott ki, s így gyakorlatilag hontalanná tette őket. Az elegáns megoldás egyik gyakorlati előnye az volt, hogy a 2014-es népszámlálás során – állampolgárságuk nem lévén – nem kellett őket figyelembe venni. A rohingyák létszámára csupán becsléseink vannak, részben a mostani konfliktus nyomán.

Az elmúlt évtizedben a mianmari katonai diktatúra óvatos demokratizálásba kezdett. Új alkotmányt fogadtak el 2008-ban, 2015-ben pedig olyan választásokat rendeztek, amelyen ellenzéki pártok is indulhattak. Bár az Aung Szan Szú Kji által vezetett National League for Democracy (NLD) megnyerte a versenyt, maga Szú Kji – külföldi rokonai miatt – nem indulhatott az elnöki székért, s végül – jobb híján – az alkotmányon kívül álló államtanácsosi pozíciót hozták létre a számára. Többpárti választások ide vagy oda, a hadsereg közjogi szerepét az alkotmány garantálja: a parlamenti képviselők 25 százalékát a hadsereg adja, és szavazatuk nélkül nem lehet módosítani az ország alaptörvényét. Bár felmerült, hogy a 2015-ös választások előtt a rohingyák szavazati jogot is biztosító tartózkodási engedélyt kapnak, ez végül nem történt meg. Szú Kji nem tekinthető sem kormány-, sem államfőnek, és a demokratikusan választott civil kormány politikai játékterét a hadsereg határozza meg.

 

Kína beelőz

A nyugati közvéleményt a folyamatos etnikai konfliktusok híre még csak-csak eléri – arról viszont kevés döntéshozónak van tudomása, hogy a nyitás óta lázasan folyik a javak, az ásványi és egyéb természeti kincsek, telekommunikációs frekvenciák és persze a mákföldek újrafelosztása. Ebben a versenyben a nyugati kormányok és multinacionális vállalatok olyan regionális politikai és gazdasági nagyhatalmakkal versenyeznek, mint India és Kína. Pár napja, november 24-én Banglades és Mianmar kormánya – kínai közvetítéssel – megállapodást kötött a rohingya menekültek repatriálásáról, azaz visszatelepítéséről. A dokumentumot a mianmari fővárosban, Nepjidában (Nay Pyi Daw) írták alá – egy EU–ázsiai külügyi fórum mellékszálaként –, és gondosan megválogatott külföldi és helyi tudósítók előtt jelentették be; a helyi független sajtó a megállapodás szövegét sem kapta meg. Az ENSZ Menekültügyi Főbiztossága a partvonalról követte az eseményeket, és csak annyit tudott hozzátenni a fejleményekhez, hogy Rakhine állam, azaz Burmának az a része, ahonnan a menekülteket elűzték, pillanatnyilag nem tekinthető biztonságosnak a visszatérésükhöz. Míg az ENSZ a nemzetközi szabályoknak megfelelően csak a menekültek önkéntes visszatérését támogatja, az önkéntességet a megállapodás végrehajtása során semmi sem garantálja. Mivel a rohingyák hagyományosan a mianmari többség össznépi gyűlöletét élvezik, a védelmükben fellépő nemzetközi szervezeteket a mianmari kormány könnyedén tudja démonizálni.

A kétoldalú egyezséget jó okunk van komoly fenntartásokkal kezelni. A II. világháború óta ez a harmadik alkalom (1978 és 1992 után), hogy a két állam hasonló megállapodást köt a mianmari állami erőszak elől menekülő rohingyák visszatelepítéséről, kétes sikerrel. Míg a menekültek visszatérése mindkét állam érdekeit szolgálja, az, hogy mindez önkéntesen és biztonságosan történik-e, csak a menekülteket érdekli. Az egyébként is szegény Banglades kormányának óriási anyagi terhet és társadalmi feszültségforrást jelent a rohingyák jelenléte, hazazsuppolásuk nagy politikai siker lenne a jövő évi választások előtt. A mianmari politikai elitnek pedig a nagy szomszéd, Kína gazdasági, politikai és katonai támogatása a fontos.

A mianmari kapcsolatot a kínai kormány évtizedek óta építgeti. Peking már a hadsereggel is jó viszonyt ápolt, de a 2015-ös választás előtt vendégül látta az ellenzék akkori vezetőjét, Szú Kjit is, s az esemény után a kínai külügy-miniszter volt az első magas rangú vendég Mianmarban.

Míg a kínai külügyminiszter a kétoldalú megállapodás ráncait simítgatta a mianmari fővárosban, a mianmari hadsereg felső vezetése Pekingben vizitelt. A megállapodás aláírását követően pedig szinte azonnal bejelentették, hogy Ang Szan Szú Kji államtanácsos a kínai fővárosba látogat. A kínai vezetés a mianmari nemzeti politikai erők mellett Rakhine állam helyi politikai elitjével is hagyományosan jó kapcsolatokat ápol.

És hogy mi ebben az üzlet Kínának?

A rohingyák visszatelepítéséről szóló megállapodás tető alá hozása jelentős kínai diplomáciai siker, és egyben valódi pofon a nyugati diplomáciának. Az ENSZ Biztonsági Tanácsának (BT) állandó tagjaként Kína hónapok óta sikeresen akadályozza, hogy a BT határozatban, formálisan is elítélje a rohingyák elleni állami erőszakot. A november elején e tárgyban elfogadott elnöki nyilatkozat kedves szimbolikus gesztus, de senkit nem kötelez semmire; és a BT-ben ennél nem tellett többre Kína támogatása nélkül.

Kína a legutóbbi pártkongresszuson elhatározottaknak megfelelően nagy erőkkel növeli nemzetközi és diplomáciai befolyását. Ennek fontos eszköze az ázsiai nemzetközi kapcsolatokban egyébként is divatos be nem avatkozás elvének hangsúlyozása és a kétoldalú kapcsolatok erősítése – s ezzel együtt az ENSZ befolyásának csökkentése. Tetszik, nem tetszik, a Nyugat lépéseit a rohingya válság kezelésében Kína diktálja.
A terv szerint a sikeres kétoldalú megállapodás nyomán az ENSZ és a nyugati kormányok feladata a humanitárius krízis kezelése, és e kezelés finanszírozása lesz.

A kínai diplomáciai segítség gazdasági előnyei sem elhanyagolhatók. Az „Egy övezet, egy út” fantázianév alatt futó, globális kínai gazdasági expanziós program egyik beruházása épp Mianmarban valósul meg. A Rakhine államon (valamint a mákföldekben és fegyveres etnikai villongásokban gazdag Shan államon) keresztülvezető kőolaj- és gázvezeték Kína déli tartományait köti össze a Bengáli-öböllel. Véletlenül épp Rakhine állam tengerpartján, ebben az öbölben található az a jelentős kínai befektetéssel épülő mélytengeri kikötő, ahonnan a Közel-Keletről érkező tartályhajókból a kőolajat a kínai Kunming finomítójába továbbítják. És nyilván alacsonyabbak lesznek a működtetési költségek, ha nem lövöldöznek feleslegesen a cső környékén.

 

Mi közünk hozzá?

Az évtized népirtásához képest persze apróság, hogy a kínai kormánydelegáció budapesti látogatása alatt a magyar hatóságok gondoskodtak arról, hogy a vendégek ne lássanak tibeti zászlót. A kínai kormány még bírálatként értékelné Tibet státuszának felhánytorgatását – a magyar kormány pedig csupán jó házigazda próbált lenni. A bökkenő csak az, hogy hazánkban a magyar hatóságok buzgólkodásának mércéje még magas szintű államközi vendéglátás idején is a magyar Alaptörvény, illetve az Emberi Jogok Európai Egyezménye lenne. E dokumentumok pedig egyértelműen megengedik a köztéri politikai véleménynyilvánításnak ezt a formáját. Beszédes apróság ez, ami sokat elárul arról, meddig hajlandó elmenni egy kis ország kormánya a saját állampolgárai emberi jogainak rovására.

De a fentebb elmondottak szerint akadnak itt további kérdések is. Vajon tudatában vannak-e ennek a kis országnak a lakói, hogy kikkel cimborálnak választott vezetői? Mianmarban az európai–ázsiai külügyi csúcson maga Szijjártó miniszter úr képviselte a hazai színeket. Az MTI jelentése szerint a magyar diplomácia főnöke a rohingyák kiirtására tett állami kísérletet előzékenyen súlyos kihívásnak nevezte, s amiatt aggódott, hogy a menekülthullám nagyrészt Európát sújtja majd. Ennek elkerülése végett hazánk támogatni készül Mianmar kormányát, hogy mielőbb úrrá legyen a helyzeten. A kis ország tehát átlát a nemzetközi kapcsolatok szövevényes hálóján, s épp nem zavarja, ha barátai és üzletfelei támogatják a népirtást, netán önmaguk is jeleskednek benne. Ugyanezen a külügyi csúcson a miniszter úr szorosabbra fűzte a thai–magyar külkapcsolatokat is, fellendítendő a magyar baromfiexportot és a felsőoktatási együttműködést. Az a tény, hogy Thaiföldet 2014 májusa óta rendeleti úton kormányozza egy katonai junta, nem állhatott a kétoldalú rokonszenvezés útjába. A tapasztalatcseréhez kiváló kiindulópont lehet a Királyi Filozófián Alapuló Fenntartható Fejlődés című tévéműsor áttekintése is, amelyben péntek esténként (a híradó után, az aktuális sorozat előtt) a junta vezetője kormányzási és életvezetési iránymutatást nyújt népének. Szijjártót az sem tántorította el, hogy a katonai hatalomátvétel óta az EU jegeli a thai kormánnyal korábban megkezdett szabadkereskedelmi tárgyalásokat.

Ugyanakkor tény az is, hogy a thai katonai rezsim kifejezetten civilizált a Fülöp-szigetek véreskezű elnökéhez, Rodrigo Dutertéhez képest. Vele idén márciusban parolázott Szijjártó miniszter úr, némi húsexport reményében. S hogy tőle mit lehet ellesni? Talán azt, hogy a szükségállapot bevezetése kényelmesebb módja a kormányzásnak, mint holmi választások? Hogy a halálbüntetés visszaállításának forszírozása nem is olyan durva annak fényében, hogy a kábítószeres bűncselekmények vélt elkövetőit szerinte bárki szabadon megölheti, akár a nyílt utcán is? Vagy azt, hogy mi történjen a nemzetközi szervezetekkel, például az EU-val, ha az ország első emberét bírálni merészelik? Duterte a kurafiakat nemes egyszerűséggel melegebb égtájakra küldte. Bár a kis ország kormányának van még hová süllyednie, ebben a fordulóban sikeresen kezdett.

A szerző alkotmányjogász.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.