Bárd Károly: Jogalkalmazkodás (Az új büntető-eljárási törvényről)

  • 1997. november 6.

Publicisztika

Az utóbbi hetekben a magyar közvéleményt a parlament elé kerülő új büntető-eljárási törvénnyel is riogatják. Nem elég, hogy a bűnöző bandák leszámolásainak most már a "civilek" is áldozatul esnek, jön az óvadék meg a vádalku. És jönnek a tanúkat keresztkérdéseikkel sarokba szorító gátlástalan ügyvédek, a tárgyalóteremből a felmentő ítélet után vigyorral távozó gengszterek. A tucatfilmekből ismert amerikai "igazságszolgáltatásból" ez idáig csak a saját zsebre dolgozó rendőrökről szerezhettünk kézzelfogható élményeket, de úgy tűnik, ez nem elég, a vadnyugati bűnözés nem tűri a diszharmóniát, saját képére gyúrja a jogot is.

Az utóbbi hetekben a magyar közvéleményt a parlament elé kerülő új büntető-eljárási törvénnyel is riogatják. Nem elég, hogy a bűnöző bandák leszámolásainak most már a "civilek" is áldozatul esnek, jön az óvadék meg a vádalku. És jönnek a tanúkat keresztkérdéseikkel sarokba szorító gátlástalan ügyvédek, a tárgyalóteremből a felmentő ítélet után vigyorral távozó gengszterek. A tucatfilmekből ismert amerikai "igazságszolgáltatásból" ez idáig csak a saját zsebre dolgozó rendőrökről szerezhettünk kézzelfogható élményeket, de úgy tűnik, ez nem elég, a vadnyugati bűnözés nem tűri a diszharmóniát, saját képére gyúrja a jogot is.

Ez persze nem így van, a sommás megállapítások az angolszász jog behatolásáról, a magyar hagyományoktól idegen intézmények állítólagos térhódításáról inkább csak azt igazolják, mennyire sablonok foglyai vagyunk, és mennyire árnyalatlan a felnőtt jogászság gondolkodása. No meg kifizetődőbb is a tényleges indítékok megfogalmazása helyett a javasolt megoldásokat azok idegenszerűségére hivatkozva elutasítani.

Pedig a törvényben korántsem az angolszász jogból ismert intézmények majmolásáról van szó. Az óvadék intézménye nemcsak a kontinens számos országában létezik, hanem ismerte a korábbi magyar jog is, a beismerés fejében elvben a mai magyar jogalkalmazás is enyhébb büntetést ígér (a beismerés a bírói gyakorlat szerint enyhítő körülmény, a baj csak az, hogy ezt a töredelmes vallomást tevő nem feltétlenül érzékeli), a felek általi kikérdezés rendszerét az 1896. évi magyar perrendtartás is tartalmazta. És egyébként is, a tervezetből hiányzik az az intézmény, ami az angolszász eljárási rend minden vonásáért felelős: a megfellebbezhetetlen ítélőtestület, az esküdtszék, amelynek döntését a hagyomány szentesíti, és nem a ráció. Mert bár az esküdtszék az ügyek elenyésző hányadában jut csak szerephez, az angolszász rendszer minden szabályát arra tekintettel alakítják ki, hogy a zsűri előtti tárgyalásra elvileg sor kerülhet. Innen van, hogy a tervezetben szereplő felek általi kikérdezés nem jelent többet, mint hogy a bírót megelőzően az ügyész és a védő kérdezi ki a vádlottat, a tanút és a szakértőt. És ez távolról sem azonos az angolszász keresztkérdezés rendszerével, amelyben - kissé leegyszerűsítve - kizárólag tanúk kihallgatására kerül sor (ebből adódik, hogy amennyiben a vádlott úgy dönt, hogy saját maga tanújaként fellép, az igazat köteles vallani, és ha nem ezt teszi, akár hamis tanúzásért is megbüntethető), és amely csaknem teljes passzivitásra kárhoztatja a bírót. Amit pedig mi vádalkunak nevezünk, az nem más, mint a beismerés honorálása enyhébb büntetéssel (feltéve, hogy a bíró a beismerést elfogadja), míg az amerikai rendszerben valódi alkudozásról van szó: miután a bonyolult és erősen formalizált szabályok miatt korántsem lehet biztos abban, hogy a vádlott bűnösségét sikerül bizonyítania, az ügyész akár arra is ajánlatot tesz a gyilkossággal vádolt személy ügyvédjének, hogy pusztán testi sértés vagy tiltott fegyverhasználat miatt emeljen vádat, ha védence ezt elfogadja. És ha az alku létrejött, a bíró nem tehet mást, mint hogy szentesíti azt. Ami pedig az óvadék ellenében történő szabadlábra helyezést illeti, a bíróság megteheti, hogy a letartóztatást meghatározott összeg letétbe helyezése fejében mellőzi. De erre csak a középkriminalitás körébe sorolható bűncselekmények esetében van lehetőség, azaz az óvadék fejében való szabadlábra helyezés csak a bíróság számára nyitva álló lehetőség, és nem az eljárás alá vont személy alkotmányos joga.

De vajon bűn lenne-e korábban nálunk nem ismert intézmények meghonosításával próbálkozni, ne adj´ isten, az angolszász jog egyes megoldásait átültetni? Aki egy kicsit is ismeri a büntetőeljárás történetét és az elmúlt néhány évtized törvényhozási történéseit Európában, az nyilván nemmel válaszol. Mert tudja, hogy a magyar eljárásjogi gondolkodásban mindig jelen volt a kontradikción, a vádló és a védő "párharcán" alapuló eljárási modell iránti rokonszenv, és tudja azt is, hogy nemcsak az eljárási jog tudománya hirdeti az egyes rendszerek közelítését, hanem a közelmúlt tövényhozásai is ezt támasztják alá. A kontinensen e közelítésben nem kis szerepe van az emberi jogok és az alapvető szabadságok védelméről szóló európai egyezménynek, amely számos, a kontinentális eljárási rend számára korábban igencsak idegenül csengő rendelkezést tartalmaz. Ám idővel megbarátkoztunk a fair trial fogalmával, még ha a legtöbb európai országban a megfelelő terminust még mindig nem sikerült is megtalálni, elfogadtuk a habeas corpus intézményét, amely a fogva tartás bírói ellenőrzését biztosítja, és a vádlott alapvető jogaként ismerjük el a terhelő tanúk vallomásának megingatásához való jogot.

A jogászok berzenkedése a törvényjavaslattól mégsem véletlen. Az eljárási jog ugyanis sajátos terület, minden változása aggodalmat, félelmet idéz elő a jogalkalmazókban, mivel korábbi szakmai fogások, működési módok vesztik el egyik napról a másikra érvényességüket. Aligha lepődhetünk meg a jog alkalmazóinak szorongásain, hiszen a törvényhozás egy tollvonással értéktelennek nyilváníthatja azokat a technikákat, eljárásmódokat, amelyekkel a napi gondokon rutinszerűen úrrá lehettek. Az eljárási törvény ugyanakkor a jogalkalmazók egyes csoportjai közti kompetenciaelosztással presztízsbeli sorrendet is felállít. És nyilvánvaló, hogy akiket a hátrasorolás fenyeget, azok foggal-körömmel küzdenek pozíciójuk megőrzéséért. A bírói jogkör szélesítése a nyomozásban nemcsak azért vált ki félelmet az ügyészség nevében szólóknak, mert tartanak attól, hogy a nyomozási bírákat majd az ügyészek köréből toborozzák, hanem azért is, mert folytatódni látszik az ügyészség 1989 óta tartó hatalomvesztése. A felek általi kikérdezés rendszere pedig azért kelt félelmet, mert az igazságszolgáltatás állami képviselőihez - a bíróhoz és az ügyészhez - közelíti az eddig inkább csak megtűrt ügyvédet. Az ügyvédek egy részét viszont az nyugtalanítja, hogy vége a kényelmes, felelősség nélküli életnek. A jövőben nem elég csak az ügyfélnek szóló perbeszédeket gyártani (a bíró erre nem igazán kíváncsi, mert ekkor már többé-kevésbé tudja, miképp fog dönteni), és bizony kiderülhet, hogy aki nem briliáns jogismeretei alapján nyerte el a sztárügyvéd minősítést, hanem azért, mert valami mást tud, aminek a joghoz nem sok köze van, attól bizony a kitüntető címet előbb-utóbb megvonják.

Az aggályok tehát érthetők, de azért nem árt, ha szem előtt tartjuk: az eljárási törvény elsődlegesen mégiscsak arra való, hogy a büntetőügyekben tisztességes döntés szülessék, nem pedig arra, hogy a hivatásos jogalkalmazókat felmentse az erőfeszítések alól.

Az eljárási törvény javaslata azért is a viták kereszttüzében áll, mert egyszerre több kriminálpolitikai célnak is kénytelen eleget tenni, és így valójában senkinek sem felelhet meg tökéletesen. A javaslat készítői nyilván nem lehettek érzéketlenek az igazságszolgáltatást naponta érő bírálatokkal szemben. A perek lassúk, amiben a bíróságok tehetetlensége mellett az ügyvédi praktikák is szerepet játszanak, a hatóságok az áldozatok, a sértettek érdekeivel szemben közönyösek, az ítéletek gyakorta hibás megállapításokat tartalmaznak, a letartóztatások gyakorisága európai mércével mérve elfogadhatatlanul magas, hogy csak néhányat említsek a naponta hallható szemrehányások közül. Ám ha a törvényhozó valamely bírálat jogosságát elismeri és ezért lépésre szánja el magát, ezt csak egy másik, ugyancsak igazolható követelés rovására teheti. Az ítéletek színvonalát nyilván emeli a törvénytervezet rendelkezése, amely az első fokon hozott határozat kétszeri revízióját biztosítja, de ez aligha eredményezi az ügyek gyorsabb elintézését. És a perek elhúzódását vonja maga után a pótmagánvád újbóli bevezetése, amely a bűncselekmény áldozatának ad jogot arra, hogy az eljárás folytatását kikényszerítse, ha az állam képviselője, az ügyész erre nem lát alapot. A pótmagánvád intézménye ugyanakkor azt a veszélyt is magában hordozza, hogy büntetőjogi felelősséggel valójában nem tartozó polgárok sokaságát hurcolják meg nem mindig tisztességes motívumokból vagy józan indokok alapján. Az eljárások gyorsítása várható attól, hogy a nyomozó hatóságot a tervezet mentesíti az időrabló és gyakran feleslegesnek bizonyuló papírmunkától, de ez egyes esetekben azzal járhat, hogy olyan információk vesznek el végleg, amelyekről utóbb kiderül: mégiscsak szükségesek lennének a megalapozott bírói döntéshez.

A letartóztatások gyakoriságának visszaszorítását szolgálja a tervezet azzal, hogy a lakóhely elhagyásának tilalmát, amellyel a bíróságok ez idáig alig éltek, házi őrizet formájában is lehetne alkalmazni, és újra mód nyílna arra, hogy a vádlott óvadék fejében szabadlábon védekezhessék. De az emberi jogok védelmezői okkal tartanak attól, hogy a tisztességes szándék éppen a repressziót növeli majd. Ahogy empirikus vizsgálatok igazolják azt, hogy a börtönbüntetések felváltására szánt viszonylag szigorú szankciók végül is nem csökkentették a szabadságvesztések számát, hanem inkább az enyhe büntetések helyébe léptek, és így végső soron az ítélkezés szigorodását váltották ki, úgy korántsem zárható ki annak a lehetősége, hogy az új intézményeket olyan személyekkel szemben alkalmazzák majd, akik ma mindenfajta korlátozás nélkül védekezhetnek.

Aggodalomra adhat okot az is, hogy a hatékonyabb bűnüldözés nevében igazolható intézmények a gyakorlatban olyan méretű represszióhoz vezetnek, amely messze túlmegy a tervezet alkotóinak szándékán. Így például lehetőség lenne az előzetes letartóztatás elrendelésére azon a címen is, hogy a gyanúsított részvétele az eljárási cselekményeknél másképp nem biztosítható. A törvény szövegezőinek szándéka szerint ez jelezné, hogy a letartóztatás elsődlegesen az eljárás normális lefolytatását hivatott szolgálni, és nem alkalmazható előrehozott büntetésként, vagy abból a célból, hogy a hatóságok a letartóztatott kiszolgáltatott helyzetét kihasználva beismerő vallomásra bírják őt. Ám nincs arra garancia, hogy a gyakorlat nem bánik majd nagyvonalúan e rendelkezéssel. Mint ahogy nem zárható ki az sem, hogy e szabály tovább növeli a szociálisan gyengék hátrányát azzal, hogy a hatóságok főképp azokkal szemben alkalmazzák majd, akik állandó munkával vagy lakóhellyel nem rendelkeznek.

Ebben van egyébként a tervezet legnagyobb veszélye. A törvénytervezet szerint a jövőben a mainál nagyobb szerephez jut majd a jogászi szaktudás. A mai törvényben szép számmal előforduló "vizenyős", laza rendelkezéseket viszonylag feszes, az eljárás formalizmusát erősítő szabályok váltanák fel. Ezek a rendelkezések növelik a döntések átláthatóságát, számonkérhetőségét, és ezzel a hatósági önkénynek korlátot szabhatnak, ám reménytelen helyzetbe hozzák azokat, akik a jogászi szaktudás igénybevételét nem engedhetik meg maguknak. A törvénytervezet a korszak szülötte, amely díjazza az erőszakot, a gátlástalanságot, és nem hatódik meg a gyengék elesettségén. Tudnunk kell azonban, hogy a büntető igazságszolgáltatás nem arra hivatott, hogy a szociális egyenlőtlenségeket korrigálja; már akkor is tisztességesen működik, ha nem mélyíti az egyenlőtlenségeket elviselhetetlen mértékben. És természetesen nem az eljárási törvény hibája, hogy a pénztelenek silány jogi szolgáltatást kapnak: erről inkább a kirendelt védő eljárását és díjazását rendező szabályok és a szakmai morál, illetve annak hiánya tehetnek.

Az új törvény tervezete egy olyan eljárás vonalait rajzolja meg, amely a mainál jobban közelít a modern büntetőper alaptételéhez, hogy az egyes funkcióknak, teendőknek világosan el kell határolódniuk. A rendőr végezze a felderítést, az ügyész fogalmazza meg a vádat, és bizonyítsa, amit állít, a vádlott érdekében eljáró védő pedig vegyen igénybe minden törvényes eszközt a vád megingatására. A bíróság pedig a pártatlan ítélkező méltóságával szolgáltasson igazságot. De a tervezett modell csak akkor fog tisztességesen működni, ha módosul minden olyan jogszabály, amelyhez kapcsolat fűzi. Az új büntető-eljárási törvény így nem az úgynevezett igazságügyi reform végpontja vagy betetőzése, ahogy ezt gyakorta állítják, sokkal inkább olyan új szellemű jogszabály, amely lökést adhat a jogrendszer többi, mára már ugyancsak meghaladott elemeinek revíziójához. De a jogrend koherenciája sem garantálja önmagában a tisztességes ítélkezést. Láttuk, hogy a tervezet nem egy rendelkezése akár az eredeti jogalkotói szándék ellen fordítható. Az új törvény előkészítőinek talán rosszul esik, de igaz: minden erőfeszítésük hiábavalónak bizonyulhat, ha a jogalkalmazás megmarad a mai sablonoknál.

A szerző az Alkotmány- és Jogpolitikai Intézet (COLPI) tudományos igazgatója.

Figyelmébe ajánljuk

Eldobott aggyal

  • - ts -

A kortárs nagypolitika, adott esetben a kormányzás sűrű kulisszái mögött játszódó filmek, tévésorozatok döntő többsége olyan, mint a sci-fi, dolgozzék bármennyi és bármilyen hiteles forrásból.

Nemes vadak

Jason Momoa és Thomas Pa‘a Sibbett szerelemprojektje a négy hawaii királyság (O‘ahu, Maui, Kaua‘i és Hawai‘i) egyesítését énekli meg a 18. században.

Kezdjetek el élni

A művészetben az aktív eutanázia (asszisztált öngyilkosság) témaköre esetében ritkán sikerül túljutni egyfajta ájtatosságon és a szokványos „megteszem – ne tedd meg” dramaturgián.

A tudat paradoxona

  • Domsa Zsófia

Egy újabb dózis a sorozat eddigi függőinek. Ráadásul bőven lesz még utánpótlás, mivel egyelőre nem úgy tűnik, mintha a tucatnyi egymással érintőlegesen találkozó, egymást kiegészítő vagy egymásnak éppen ellentmondó történetből álló regényfolyam a végéhez közelítene: Norvégiában idén ősszel az eredetileg ötrészesre tervezett sorozat hatodik kötete jelenik meg.

„Ha kém vagyok, miért engedtek oda?”

Mint ukrán kémet kitiltották Magyarország területéről a kárpát­aljai magyar politikust. A kormánypropaganda olyan fotókat közöl leleplezésként, amelyeket korábban Tseber Roland osztott meg a nyilvánossággal. Ő azt mondja, csak az ukrán–magyar viszony javításán dolgozik.

Törvény, tisztesség nélkül

Hazánk bölcsei nemrég elfogadták az internetes agresszió visszaszorításáról szóló 2024. évi LXXVIII. törvényt, amely 2025. január 1. óta hatályos. Nem a digitális gyűlöletbeszédet kriminalizálja a törvény, csak az erőszakos cselekményekre felszólító kommentek ellen lép fel.

Nem így tervezte

Szakszerűtlen kéményellenőrzés miatt tavaly januárban szén-monoxid-mérgezésben meghalt egy 77 éves nő Gyulán. Az ügyben halált okozó, foglalkozás körében elkövetett gondatlan veszélyeztetés vétsége miatt ítélték el és tiltották el foglalko­zásától az érintettet.

Nem vénnek való vidék

A gyógyító kezelésekre már nem reagált az idős szegedi beteg szervezete, így hazaadták, ám minden másnap a sürgősségire kellett vinni. Olykor kilenc órát feküdt a váróban emberek között, hasán a csövekkel és a papucsával. Palliatív ellátás sok helyen működik Magyar­országon – a szegedi egyetem intézményeiben még nem.