Díszes társulat (A vidéki színházak új vezetőiről)

  • Csáki Judit
  • 2007. március 22.

Publicisztika

A Fidesz erősen megnyerte az önkormányzati választásokat - és sehogyan sem nyerte meg az országgyűlésit korábban. Ki gondolta, hogy ez a két tény - kivált a megfelelő időrendbe rakva - érintetlenül hagyja a magyar színházi világot?

A Fidesz erősen megnyerte az önkormányzati választásokat - és sehogyan sem nyerte meg az országgyűlésit korábban. Ki gondolta, hogy ez a két tény - kivált a megfelelő időrendbe rakva - érintetlenül hagyja a magyar színházi világot?

*

Hát én. Én gondoltam, hogy mindenki levonta a bonyolult tanulságot abból a néhány esetből, amikor politikai szempont döntött a színigazgatói kinevezésekben: marhaság. Legyen egy példa elég: Kolti Helga, Veszprém. Dicstelen ügylet volt.

Aztán most arról susmorog a szakma és ír a sajtó, hogy vidéken "egész pályás letámadás" készül - jönnek a fideszes igazgatók. Sopronban már múlt időről beszélünk; Szilágyi Tibornak ugyan még legalább három éve volt hátra ebből a ciklusból, de januárban hirtelen "közös megegyezéssel" elvált a színháztól, mert jött a budapesti Turay Ida Színtársulat bizonyított alapító igazgatója, Darvasi Ilona, aki másodállásban Nemcsák Károly színművész felesége, aki ugyancsak másodállásban a Turay Ida Színtársulat művészeti vezetője.

A kaposvári igazgatóváltás cirkuszi fordulatai közismertek: a helyi Fidesz-többség a levitézlett szegedi igazgatóra, Korognai Károlyra tesz, egyelőre olyan formában, hogy nem szavaz Babarczy László "természetes" utódjára, Znamenák Istvánra és vele a színház zökkenőmentes folytatására. Szeged messze van, a kaposváriak nem tudják, kit vesznek; de kicsit félnek, ezért adtak maguknak egy évet, hogy találjanak egy kevésbé bukott jelöltet, aki szintén fideszes.

Kecskeméten a jelenlegi igazgató, Bodolay Géza kinevezése csak a következő évad végén jár le - amúgy érdekes és teátrális, noha nem mindig közönségsikeres, olykor meg közönségpukkasztó műhely ez -, de az előrelátó önkormányzat már most dönteni akar az utódról. Cseke Péter nevét emlegetik legtöbbször (Seress Zoltánét kevesebbszer); róla onnan tudhatni, hogy fideszes, hogy Orbán mögött szokott ülni jeles alkalmakkor. Nota bene: mindeddig fogalmam sem volt arról, merre szavaz Bodolay.

Győrben már felfüggesztették Korcsmáros Györgyöt - Eperjes Károlyt akarják a helyére, és ő is ezt akarja, a hírek szerint. A Moliére-ben járatos színésznek megmondhatná valaki, mire vállalkozik.

Szolnokon öten pályáztak az igazgatói székre - az eddigi direktor, Szikora János nincs köztük; állítólag azért, mert a fideszessé vált város új vezetői szerint "lejáratta magát" a Vass Lajos melletti szocialista kampányban. (Vass Lajos volt annak a Schwajdának a helyi jó barátja, aki a Nemzeti építésekor a Fidesszel összeborulván Szikorát hívta a színházavató Tragédia rendezésére.) A mostani pályázók közül az állítólag aktív fideszes színészt, Rátóti Zoltánt tartják esélyesnek (én kedvelni szoktam a színpadi alakításait).

És az egész paródiája: szerintem a magyar vicckultúra keletkezésének analógiájára támadt a szóbeszéd, hogy az amúgy szocialista vezetésű Szegedre egyes (polgári) körök Usztics Mátyást várják...

*

A Fideszt értem: az a legfontosabb, hogy megbízható embereik üljenek az összes posztokon, ha már a legmagasabb funkciók birtoklása átmenetileg kényszerű halasztást szenved. De amit lehet, meg kell szerezni - Alkotmánybíróságtól adóhatóságon át a legfőbb bankig és tovább. (Hasonló ambíció más pártban sem ismeretlen, csak a gátlástalanság leplezve van.) A színház itt nem fontos - lehetne gabonasiló is. Ezt a csókosoknak is tudni érdemes.

Hanem a csókosoknak? Nekik sem fontos? Dehogynem! Azt hiszik vajon, hogy politikai alapon kell színházat vezetni? Frászt hiszik! Azt hiszik, hogy nekik "jár" egy színház? Azt hiszik, igen. Azért, mert odatették a képüket - és a nyilván nehezen, munkával, tehetséggel megszerzett színészhírnevüket - a Fidesznek? Igen, azért is: hálából a blamáért. De főleg és leginkább azért, mert ők alkalmasak a színidirektori posztra.

Ez utóbbit sokan hiszik - például az összes regnáló színigazgató. Vannak köztük kevesen - színészek is -, akik tényleg alkalmasak, és vannak sokan, akik nem. Vannak köztük fideszesek, buddhisták, szocik, evangélikusok.

De van-e fideszes színház? Hogyan nézne ki, ha lenne? Azt, mondjuk, el tudom képzelni, hogy a Bánk bánban Tiborc monológja azt jelentené: monnyon le. Esetleg azt is, hogy a Rómeó és Júlia két pártról szólna, teszem azt: Gyurcsány fia beleszeret Orbán lányába. Esetleg azt is, hogy Wass Albertet dramatizálnának szakmányban, és árpádsávos zászlóval tapétáznák a színpadot. És még azt is - nehezen -, hogy mélymagyar előadásokkal, felfokozott hivatástudattal ébren tartják a mélymagyar lángot. Fölteszem, ezt képzelik azok, akik ezt a Fidesz-úthengert kiagyalták.

De közönséget, mármint színházi közönséget, azt nem képzeltek hozzá. A Kossuth tér vagy az Astoria népe még egy gyönge szériát sem tesz ki; előbbi nem jár színházba, utóbbi nem eszerint válogat. A legtöbb ember ugyanis nem a világnézetét viszi színházba, hanem a kultúrszomját, ha van neki; a világnézetét tüntetni viszi.

Akiket a Fidesz most színigazgatói stallumhoz juttat, tudják ezt. (Azt még nem tudják, hogy elvbarátaik csökkentik majd a színháznak adott támogatást, és az ő fizetésükben eleve benne van, hogy ezt szó nélkül kell lenyelni.) Nem az a becsvágy fogja fűteni őket, hogy hithű fideszes színházat csináljanak - legföljebb a Fidesznek adják majd ingyen a termet gyűlésezni -, hanem hogy jót: olyant, amilyenről jót ír a szakma, és olyant, amilyenre bemegy a közönség. A fideszes meg a nem fideszes.

És akkor hol itt a hála? Az ablakban - mondják kártyásnyelven. A puszisták nem lesznek hálásak, mert majd jók akarnak lenni - ez meg a színházban nem politikai kategória.

Jók lesznek-e? Elvben ez is lehetséges. Éppen annyi esélyük van erre, mint annak a parkolóőrnek, aki ebben a pillanatban biggyeszt Mikulás-csomagot az egyik autóra az ablakom alatt. Nem több, mert a szakmaiság végképp nem játszott-játszik szerepet ezekben a döntésekben.

A magyar színházat egyszer végre a szakmának kellene "államosítania". A készülő (?) színházi törvény épp jó lehetne erre.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.