Egészségügy: Avult és lepusztult struktúrában dolgozik az országban maradt (túlkoros) szakembergárda

  • Haskó László
  • 2020. február 29.

Publicisztika

Az irányítói névtelenek a szakmában, vagy híres balfácánok.

Csattanósra sikerült pártunk és kormányunk legújabb egészségügyi reformtervvé avanzsált blöff-dolgozata. Csattanós, mint egy pofon – az egészségügyben dolgozók és az egészségügy szolgáltatásait igénybe vevők arcán.

Ilyen hazug és cinikus tanulmány még tőlük is váratlanul komoly teljesítmény.

A 2010 óta zajló nemzeti együttműködés rendszere mérhetetlen károkat okozott az egészségügy minden ágazatában. Avult és lepusztult struktúrában, éhbérért dolgozik az országban maradt (jórészt túlkoros) szakembergárda. Ez a javaslat tovább nehezíti, talán el is lehetetleníti ezeknek a jobb sorsra érdemes embereknek a munkáját, ami egyszersmind a betegellátás csődjének konzerválásához vezet.

Az egészséges életmód, illetve a betegségmegelőzés dolgában is csak az ostoba és hazug sport-propaganda árad. Nemcsak az irányító és tervező intézmények, a szakemberek is eltűntek. Nincs minisztérium, nincs biztosító, nincs ÁNTSZ. Alighanem mindent a felcsúti központi agy tervez és irányít, nem véletlen, hogy

az egészségügy irányítói névtelenek a szakmában, vagy híres balfácánok.

Az ebből körből származó 28 oldalas remekmű legjobban egy nagy NER előd – vitéz Jány Gusztáv – emlékezetes Don kanyari hadparancsára hajaz, ami úgy kezdődik, hogy „A magyar hadsereg elvesztette becsületét”.

Tudjuk, hogy nem a felszerelés, téli ruházat és megfelelő fegyverzet nélkül a szovjet túlerő aknái és tankjai elé hajtott szerencsétlen besorozott katonák és munkaszolgálatosok vesztették el becsületüket, hanem felelőtlen, tehetségtelen és erkölcstelen parancsnokuk: vitéz Jány. Egyre jobban hasonlít a magyar egészségügy személyi állományának helyzete az egykoron rommá verten visszavonuló II. Magyar Hadsereg katonáinak sorsához.

Nem érdemes ez a (szó szerint) halálosan cinikus és arcpirítóan szemtelen fércmű arra, hogy érdemben elemezzék. A szakma helyzetét és szellemi állapotát mutatja, hogy sokan mégis megteszik, és (Mihályi Péter közgazdász professzor kivételével) nem mondják ki, hogy „a király meztelen!”. A legjobb dolog, ami történhetne az, hogy nem valósul meg belőle semmi és el is felejtődik. Erre sajnos kevés az esély, mert a terv pont olyan kíméletlenül gonosz csalás, mint a NER maga.

 

A szerző sebész.

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter szupersztár

Napok alatt tökéletesen összeállt a Tisza Párt által koordinált zarándokút, Magyar Péter speciális országjárás keretében gyalogol el Budapestről Nagyváradra. De miért nem a sajtószabadsággal foglalkozik? Elmondta.

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.