Egry Gábor: Örvényben(A kettős állampolgárság körüli vitákról)

  • 2003. szeptember 18.

Publicisztika

Idén nyáron az ellenzék és határon túli szatellitszervezetei - a státustörvény módosítását követően - a kettős állampolgárság ürügyén újra a nemzetpolitikában kerestek fogást a kormányon, nem is sikertelenül. A kora nyári kommunikációs bakikat követően - a kormányzat képviselői még azt sem tudták elmagyarázni, hogy a Fidesz állításaival ellentétben a módosított törvény is explicite kifejezi a nemzethez tartozást - most valóságos vesszőfutásnak lehetünk tanúi.
Idén nyáron az ellenzék és határon túli szatellitszervezetei - a státustörvény módosítását követően - a kettős állampolgárság ürügyén újra a nemzetpolitikában kerestek fogást a kormányon, nem is sikertelenül. A kora nyári kommunikációs bakikat követően - a kormányzat képviselői még azt sem tudták elmagyarázni, hogy a Fidesz állításaival ellentétben a módosított törvény is explicite kifejezi a nemzethez tartozást - most valóságos vesszőfutásnak lehetünk tanúi.

A kormányzat - miután képtelen volt teoretikusan megalapozott ellenkoncepcióval előállni és a makacs hárításból fakadó "nemzetietlen" vagy kisnemzeti bélyeget sem merte magára venni - az engedékenység és a határozott elutasítás közt ingadozik. Közben vagy a már a választások előtt is bevált szociális demagógiához fordul (kihasználva a magyarországiak jóléti sovinizmusát), vagy minduntalan az uniós normákra hivatkozik.

Az ellenzék sem a fair play jegyében küzd. A Fidesz politikusainak és határon túli szövetségeseiknek megnyilatkozásait nagyvonalú csúsztatások jellemzik, amikor például a kettős állampolgárságot bevett, általánosan alkalmazott uniós gyakorlatnak próbálják beállítani. A nyomaték kedvéért olyan "nagyágyúkat" is bevetnek, mint a köztársasági elnököt, aki egyértelműen az ellenzék politikai lépéseit támogatja, és "jogi" szakvéleményért Martonyi János volt külügyminiszterhez fordul (aki több ízben is nyíltan a kettős állampolgárság mellett foglalt állást).

A határon túli, meglehetősen határozott propaganda-hadjárat természetesen Magyarországra is hat. Ezt leginkább "az állampolgárság ellenzőinek kitagadása a nemzetből" típusú fenyegetőzés jellemzi. A hangoskodás legtöbbször félinformációkon vagy éppen a fideszes politikusok nyilatkozatain alapul, ám természetesen nem hiányzik belőle a magyar kisebbségek pusztulásának víziója sem.

Amúgy a kettős állampolgárság mellett felsorakoztatott érvek sem tekinthetők teoretikusan különösebben megalapozottnak. A határon túli megszólalók általában arra hivatkoznak, hogy az megállítja az asszimilációt és a kivándorlást, védelmet nyújt az elnemzetietlenítéssel szemben. Természetesen feltűnnek a megszokott, a nemzeti egységre alapozott érzelmi érvek, valamint a határokon átívelő nemzetegyesítés soha meg nem magyarázott szlogenje is. (A ritka kivételek közé tartozik Végel László, akinek ÉS-beli írása valóban komoly vitára adhatna alkalmat.)

Külön szépsége a leginkább érintett, a roham előőrsét adó vajdasági és kárpátaljai politikusok nyilatkozatainak, hogy magyar nemzetiségű honfitársaikat egyértelműen törvénysértésre szólítják fel. Hiszen amíg Szerbia és Ukrajna törvényei tiltják ezt a fajta jogviszonyt, addig erről van szó - és addig a szerb miniszterelnök kijelentései legfeljebb magánvéleménynek tekinthetőek. Szerencsésebb volna, ha az illetők saját államuk vonatkozó jogszabályainak sikeres módosítása után lépnének fel. Az is fura - a kárpátaljaiak nyomorúságát ismerve bármennyire érthető is -, hogy egyesek a magyarországi feketemunka, illetve a csempészet ellehetetlenülését is érvként használják, a törvénytelen állapotok elfogadását kérve az érintett államoktól.

A kettős állampolgárság bevezetését szorgalmazók is pusztán hipotézisekkel operálnak; a politikusok hozzáállására jellemzőek az erdélyi Reform Mozgalom két vezető képviselőjének, Szász Jenő székelyudvarhelyi polgármesternek és Szilágyi Zsolt Bihar megyei képviselőnek a nyilatkozatai: mindketten úgy tartják, hogy a kettős állampolgárság megállítja a kivándorlást, ám néhány mondattal később alapos szociológiai vizsgálatokat kezdeményeztek az intézkedés várható hatásainak felmérésére. (A vajdaságiak által hivatkozott közvélemény-kutatási eredmény nehezen tekinthető relevánsnak, hiszen a kérdezettek a válaszokat valószínűleg az anyaországi elvárásokhoz, azaz a kivándorlási szándék elutasításához igazították.) Az is egyértelmű, hogy nemzetpolitikai stratégia nemigen van a kampány mögött, legfeljebb vágyálmok halmaza.

A "vita" legfontosabb tanulságai közé tartozik, hogy a magyar kisebbségi nyilvánosság még mindig a jól bevált "megváltási" diskurzus révén mozgósítható leginkább. A schengeni határ vasfüggönykénti beállítása és ezzel párhuzamosan a Magyarországgal fenntartott kapcsolatok ellehetetlenülésének hangoztatása kiválóan illeszkedik ahhoz a diszkurzív rendszerhez, amely a Trianon óta eltelt időt a magyar kisebbségek folyamatos pusztulásaként, vereségeként értelmezi, és amely szerint e közösségek történelme a szükségszerű eltűnés felé vezet. E folyamatból csak egy megváltási aktus ránthatja ki őket. Árulkodó, hogy a kisebbségiek szempontjából rendkívül keveset változott státustörvény eredeti verzióját a kisebbségi nyilvánosságban éppen ilyen megváltási aktusként tárgyalták, és csak ritkán vetették fel a kettős állampolgárság kérdését. A módosítás után már nemzetvesztőnek beállított törvény helyett viszont az utóbbit vélik a legitim megváltásnak.

Ebből azonban az is egyértelmű, hogy nem elsősorban a kettős állampolgárság a kisebbségi vágy titokzatos tárgya. De az is világos, hogy a megváltásnak nem a realitása, hanem az érzete a fontos: ha a kisebbségi nyilvánosság továbbra is megváltási aktusként taglalná a státustörvényt, akkor a kettős állampolgárság körüli felhajtás is kisebb lenne. Egyfajta öncsonkításnak, a nemzetből való önkizárásnak vagyunk tanúi, amikor egyre újabb és újabb demonstratív aktusok iránt fogalmazódik meg az igény, miközben gyanítható, hogy az adott szociálpszichológiai körülmények között a határon túli vágyak beteljesíthetetlenek.

A megváltásigény és az erre épülő diskurzus persze rendkívül hasznos határon innen és túl. Alkalmat ad a mindennapi élet problémáinak a leegyszerűsítésére, a komplex társadalmi problémáknak a nemzeti elnyomásra való visszavezetésére, ami egyúttal a cselekvéskényszert is redukálja. Az "anyaországi" politikai elitnek pedig lehetőséget nyújt a kisebbségek feletti gyámkodásra, az igazodás kikényszerítésére, hiszen csak ők lehetnek képesek a "nagy gesztusra", a messiási szerepre.

H

A felmerülő gyakorlati problémákon túl - a nemzetállami nyomásnak szilárdabban állhat-e ellen valaki a szülőföldjén magyar útlevelét lobogtatva; kivonhatja-e magát valaki a másik állam joghatósága, igazságszolgáltatása, közigazgatása alól; használhatja-e másik állampolgárságára hivatkozva anyanyelvét annak hivatalaiban; vagy csupán a Magyarországra menekülés alternatíváját nyújtja neki - mindez egy súlyos elvi kérdést is felvet: nemzetállam-e Magyarország?

Az elmúlt másfél évtized külpolitikája alapján a kérdésre a válasz egyértelmű igen. Ha egyáltalán felmerült, hogy a magyarországi kisebbségek problémáját átfogó kisebbségpolitikai kontextusba kellene helyezni, az akkor is csupán arra volt elég, hogy a magyarországi kisebbségi jogokat a határon túli magyarok javára történő számonkérés érdekében javítsa a politikai elit. A magyar társadalom nagy többsége számára a kisebbségi kérdés kimerül a Kárpát-medencei magyarság ügyében, a magyarországi németek, szlovákok, horvátok, szerbek, cigányok stb. rendszerint csak mint a mi "jó" - értsd tisztességes, asszimilált - kisebbségeink értelmezhetőek, akik tulajdonképpen magyarok, legfeljebb a folklórjuk némileg más.

A magyar jogrend azonban - és az állampolgárság mégiscsak jogi kérdés - ennél árnyaltabban közelít a problémához. A magyarországi kisebbségeket államalkotó tényezőnek ismeri el, nem beszél a magyarság nemzetállamáról, csupán a határon túli magyarokkal való kapcsolattartásért viselt állami felelősséget tartalmazza. Jogi értelemben Magyarország nem nemzetállam - mindennapi megnyilvánulásaiban viszont Magyarország igen közel áll egy klasszikus nemzetállamhoz.

Az nem lehet vitás, hogy a határon túli magyarok számára bármilyen módon biztosított kettős állampolgárság egy valódi nemzetállam megnyilvánulása, az ottani megnyilatkozók is éppen ezt, a nemzetállamhoz tartozást tartják a remélt aktus egyik legfontosabb hozadékénak. A sokat idézett példák és azok kontextusa is ezt támasztja alá, hiába próbálkoznak egyesek a kulturális nemzetfogalom jegyében fogant magyarázatokkal. A hagyományos érvelés ("ha ők tudnak gondoskodni nemzettársaikról, akkor mi miért nem?") példájaként felsorolt államok köre is sokatmondó: Románia, melynek kisebbségbarát politikája máig hírhedett; Horvátország, a kettős állampolgárság megadásának nagyvonalú gesztusát gyakorló Tudjman-rezsim, mely a népek békés együttélése és a kisebbségi probléma "európai" megoldása iránti elkötelezettségét a horvátországi szerbek elűzésével és a boszniai etnikai tisztogatásokban való aktív részvétellel igazolta; Görögország, ahol - nyilván a nagyvonalú kisebbségpolitika nyomán - hivatalosan még nemzeti kisebbségek sem léteznek.

Ez persze önmagában nem delegitimálja a kettős állampolgárság biztosítását - az valószínűleg az alkotmányosság szűrőjén is átmenne. A kérdés azonban sokkal komolyabb ennél: akarunk-e Magyarországon nemzetállamot? Megköveteljük-e újra kisebbségeinktől, akik körében az elmúlt évtizedben sajátos, a többes identitásra építő disszimilációs folyamatok figyelhetőek meg, hogy elsősorban magyarok legyenek? Lehet-e erkölcsi alapja Magyarországnak számon kérni más, "szerencsésebb" nemzetállamokon az ottani magyar kisebbségekkel szembeni asszimilációs politikát, ami a közmegegyezés alapján a nemzetállamok joga, ha maga is visszatér a nemzetállami paradigmához?

A kérdés súlyosabb, mint első pillantásra látszik. A rendszerváltás idejének magyar kisebbségpolitikája, nem utolsósorban önös érdekből, éppen ennek meghaladásában, egy új kisebbségpolitikai világrend kialakításában gondolkodott. Ennek rövid távú kudarcát érzékelve, a meglévő keretek új tartalommal való megtöltése, egy egyszerre egységes és differenciált, az államhatárokkal valóban nem egybeeső nemzet felépítése lett a cél. Mára pedig nem maradt más, mint a magyar nemzetállam újraácsolása, a "minden magyart egy államba" céljának területi revízió nélküli, de az államfilozófia szempontjából mégiscsak 19. századi eszméje.

Örvénylik tehát a magyar nemzetpolitika, és egyre többeket szippant be a frissen kavart Maelström. Arra is utalnak jelek, hogy mindez csak a felszín, és a mélyben most is a közmondásos nyugalom uralkodik. Talán a vajdaságiak hihetetlen elszántsággal gyűjtött 4000 aláírásánál is jobban árulkodik erről egy beszédes nyári úti élmény. Németországba utaztamban egy brassói magyar házaspár ecsetelte útitársunknak, egy 1989 után kivándorolt sepsiszentgyörgyi gyógyszerésznek a romániai valóságot. Státustörvényről, nemzethalálról, kettős állampolgárságról szó sem esett. Igaz, beszélgetőpartnereim Tőkés Lászlónak "megadták" a magyar állampolgárságot, kijelentve: a püspök már régen kivándorolt Magyarországra. Nem ezen kellene inkább elgondolkodni?

A szerző történész.

Figyelmébe ajánljuk

Gombaszezon

Michelle a magányos vidéki nénik eseménytelen, szomorú életét éli. Egyetlen barátnőjével jár gombászni, vagy viszi őt a börtönbe, meglátogatni annak fiát, Vincent-t.

Világító árnyak

A klasszikus balett alapdarabját annak leghíresebb koreográfiájában, az 1877-es Marius Petipa-féle változatában vitte színre Albert Mirzojan, Ludwig Minkus zenéjére.

Huszein imám mártíromsága

Az Izrael és Irán között lezajlott tizenkét napos háború újra rádöbbentette a régió népeit: új közel-keleti hatalmi rend van kialakulóban. Az egyre élesebben körvonalazódó kép azonban egyre többeket tölt el félelemmel.

„A lehetőségek léteznek”

Úgy tűnik, hogy az emberi történelem és politika soha nem fog megváltozni. Kőbalta, máglyán égő „eretnekek”, százéves háborúk, gulágok… Vagy­is mi sohasem fogunk megváltozni. Reménytelen.

Taxival Auschwitzba

Idén áprilistól a francia közszolgálati televízió közel kilenc­órányi dokumentumfilm-folyamban mutatta be azt a három történelmi pert, amelyek során 1987 és 1998 között a náci kollaboráns Vichy-rezsim egykori kiszolgálóinak kellett számot adniuk bűneikről. A három film mindegyike más-más oldalról mutatja be a megszállás időszakát. A YouTube-on is hozzáférhető harmadiknak van talán a leginkább megszívlelendő tanulsága.

Milliókat érő repedések

Évekig kell még nézniük a tátongó repedéseket és leváló csempéket azoknak a lakóknak, akik 2016-ban költöztek egy budafoki új építésű társasházba. A problémák hamar felszínre kerültek, most pedig a tulaj­donosok perben állnak a beruházóval.

Egyenlőbbek

Nyilvánosan megrótta Szeged polgármestere azokat a képviselőket – köztük saját szövetségének tagjait –, akik nem szavazták meg, hogy a júliustól érvényes fizetésemelésük inkább a szociális alapba kerüljön. E képviselők viszont azt szerették volna, hogy a polgármester és az alpolgármesterek bérnövekménye is közcélra menjen.

Pillanatnyi nehézségek

Gyors viták, vetélkedő erős emberek, ügynöközés és fele-fele arányban megosztott tagság: megpróbáltuk összerakni a szép reményekkel indult, de a 2026-os választáson a távolmaradás mellett döntő liberális párt történetét.

Kovács Gergő: „Igyekszünk, hogy a jelöltállítással kevésbé kavarjunk be, de ettől mi még elindulunk”

A Kutyapárt társelnöke egy éve vezeti a főváros egyik elit budai kerületét, közben rendszeresen részt vesz a Fővárosi Közgyűlés néha szürreális keretek közt zajló munkájában. Erről, no meg a Kutyapárt önálló indulásáról, a fővárosi költségvetés nehéz megszületéséről, és persze a Pride tapasztalatairól is beszélgettünk.